• egil

WoW eller inte?

Är sjukt sugen på att börja spela WoW men vet inte om jag borde...
    Vet av erfarenhet att jag lätt uppslukas av spel och har svårt att sluta. Ska dessutom bli farsa i Mars.
    Har ju hört en del skräckhistorier, är det tidskrävande?
    Nån som har erfarenheter?

• Svar på tråden WoW eller inte?
  • Tvillingfarsa

Asså det handlar ju endast om vilken situation man befinner sig och om man känner själv att man har karaktär.

Jag spelar WoW och hyfsat mycket. Men jag spelar aldrig när tjejerna är vakna så spelandet blir efter sju på kvällen elelr nån enstaka gång när dom sover på dagarna.

Skillnaden är att jag är inte med i nåt hardcoregille som förväntar sig att jag ska kunna raida 5 dagar i veckan 18-23.

Och nej man behöver verkligen inte vara hardcore för att spela det. Att spelet skulle bli meningslöst för att man inte satsar stenhårt är bara rent skitsnack.

Man väljer själv vilket tempo man vill hålla, men om du vet med dig att du har lätt för att fastna i spel så kanske du ska undvika det.

Jag var innan jag blev pappa ganska hardcore och spelade DAoC i ca 2 år och gjorde det mesta i det spelet.

Nu spelar jag WoW och har accepterat att jag aldrig kommer kunna se dom absoluta slutinstanserna eller få den absolut grymmaste utrustningen. Så är det men jag tycker fortfarande spelet är kul och känner inget behov av att se allt i spelet.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • SkåneP

Sorterade tidigt in Wow som rent slöseri med tid vilket gjort att jag varken räds eller ens är intresserad av det.

Har bekanta som vill att jag ska "va med å lira" men jag avstår gärna. Hellre lite CS:S eller annat som inte tar sådan förbannad tid. Gillar inte spel som kräver en massa sammanhållen tid i anspråk.

• Kalle74

Tycker det är lite fel att skylla på att Wow skulle vara orsaken till att man blir av med jobb eller familj.. Det är kanske en bidragande orsak.. som dom som väljer att dricka bort sitt liv eller spela bort sina pengar, Det är nog från människa till människa. Man måste nog vara sträng mot sig själv oxå att sätta sina gränser. //Kalle

• digamond

Håller med tvillingfarsan.
    Har dock inte fått min grabb än (yes fick reda på det för ett par dagar sedan) så kan inte säga om wow och att ha barn men..
    Att spela spel what so ever och ha barn går ju säkerligen helt ok.
    Även med wow .. som Tvilling säger... det har ju inte så mycket med spelet att göra .. spela hjärter eller wow är istort samma sak.
    Wow kanske tar lite lite mer tid för vissa saker att göra men.. man kan när som bara sluta och ta hand om det man skall göra.

Jag har dragit ner en hel del på mitt "wowande" och kommer troligen dra ner lite till när grabben är född.. för tror jag nog vill vara nära honnom mer än nått annnat i allafall .. det tror jag liksom bara blir så :) Sen går det säkerligen att sitta och lira någon kväll när lilla ängeln sover sött.

Tänker inte säga .. klart du skall lira...
    Men .. det är ett roligt lir och är man ett gäng polare som lirar tillsammans mycket så förstår dom också .. att man kanske måste hoppa ur och byta lite blöjjor :)

Harru bara pengarna att lägga där på spelet osv .. så kan man göra det för det är ett fränt lir i gämnförelse med många andra spel.. men smaken är som ... lycka till med allt :)

• JolinesPappa

Jag har spelat WoW drygt ett år. Har spelat upp två chars till 60+ och ett antal andra, samt har kört raider med endgame guilds. Men jag har under den här perioden haft tiden för det, mer eller mindre måste väl erkännas.. Har man jobb och ska få unge så är det inget att börja med, eftersom:

1. Alla MMORPG-spel äter massa tid! Dom är helt enkelt gjorda så.
    2. Om man inte har tiden för det så kommer man inte tycka att det är roligt.
    3. Om man ändå börjar spela och ta tid ifrån annat för spelet, då blir det roligt, men då har man ju inte tid för det andra.

Tid är ibland en underskattad resurs. WoW kostar ungefär 130kr/mån att spela. Men om man ska komma nånstans så får man lägga ner ca 20-30 tim/vecka. Om man skulle tjäna pengar på den tid man lägger ner, säg 100kr/tim, så skulle man tjäna 8000-12000kr/mån. Och kör man highend så kan man få lägga ner upp till 60tim/vecka utan problem.

Så den totala kostnaden för spelet kan bli 24130kr/mån i slutänden. Och fråga tanten vad hon tycker om att du slösar upp alla dom pengarna på ett spel, speciellt som du behöver jobba över så mycket (genom att spela) för att kunna göra det..

Skämt å sido, WoW är riktigt roligt. Men det tar mycket tid att sätta sig in i och levla gubbar o hålla på, så har man inte börjat och ska få barn så kan det vara bäst att skaffa sig en annan hobby.

• GAMMD m 6 barn

Polaren jobar på en gamebutik. Hans spelande spräckte hans förhållande. I julas så fick han nog och kastade ut skivan från fönstet. Han höll på att förstöa julaftonen med att sitta och spela , hans barn ville ju fira jul och slippa se ryggtavlan på en spelande pappa.
    Visst ska du spela, men sätt familjen före.

Lassemannen m, 6 ungar
  • Milton x

Gör det INTE, jävla drog är det som

• mt80

Jag har spelat World of Warcraft sedan betan. Är nu blivande pappa och är MYCKET oroad över hur jag ska lyckas sluta. WoW är som de tidigare skrivit..., mycket tidsödande. Du hinner inte göra mycket på 2h. När jag sitter så kör jag minst 4-5h. Hemskt men sant. När det var som värst satt jag 9-10h om dagen.

Man kan lätt bli en person som "andra i spelet behöver". Detta gör att man känner sig oumbärlig. Speciellt om man är GM eller Commander som jag var. Nu har jag avskärmat mig från Guilden och spelar (försöker iaf) lite PvP.

Jag hoppas att kunna sluta spela helt, men i nu läget finner jag detta omöjligt

• Kenneth

Skulle säga absolut inte, spelat Anarchy Online i 2½ år samt World of Warcraft i ½ år och fick mig diagnosen Panikångest som resultat utav det hela. Finns roligare sätt att slösa bort sitt liv på än alla mmorpg spel

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning!
  • Kenneth

Jo, 8-12 timmar / dag är inget problem, det går undan när man börjar!

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning!
Svar på tråden WoW eller inte?