• The tourist

5 min metoden

Tja alla farsor. min sambo skrev ett inlägg häromdagen om att använda 5 min metoden för barn som inte kan sove själva och jäklar vilket ramaskri det blev. barnmisshandel o annat. he he. dom vi har pratat med sa att de handlar ju inte om att man inte ger barnet trygghet eftersom tryggheten ger man mest under dagen. vill gärna ha killars åsikter om detta då mammorna bara verkar prata i mun på varandra

• Svar på tråden 5 min metoden
  • tomsus

Jag tycker inte om 5min metoden.
    Bebisar är för små för det och jag vill hellre att mitt barn inte behöver gråta och skrika om det är möjligt. Somnar gör de tillslut iallafall :)

Har någon sagt att det skall vara lätt att ha spädbarn? ;)

• Jahapp

Kanske ingen som har sagt att det ska vara lätt, men har nån sagt att det ska vara mer besvärligt än nödvändigt??

Som jag har uppfattat 5 min metoden handlar det om att skapa en så trygg miljö för barnet att det kan somna utan att mamma/pappa ligger/sitter vid sängen. barnet ska veta att mamma/pappa är i närheten och att barnet lugnt kan somna.

Är det egentligen inte detta som allt med barn handlar om? Att skapa en trygg miljö som i sin tur medför ett lugnt och harmoniskt barn?

HUR alla föräldrar där ute sedan gör för att skapa denna trygga omgivning för just sitt barn måste ju vara upp till var och en. Finns säkert lika många metoder som det finns föräldrar. Tänk bara på konsekvenserna av ett agerande och hur det sedan kommer att fungera i andra situationer.

• LHW

Jag tycker den känns hemsk och jag drar mig i det längsta innan jag skulle använda mig av den. Men å andra sidan är en bra sömn oerhört viktig för både barn och vuxna och har man vakat varje natt i 3-4 månader så ...
    Det finns mycket som inte känns så kul med små barn men som man ändå måste göra (ta på mössa, plocka ur saker ur munnen som de inte får äta, tvätta etc) så om jag nu provat allt annat så tror jag nog att jag även skulle prova 5 min metoden.

• Dagotto

Vi körde 5 minutersmetoden för att kunna få lite vuxentid.
    Min äldsta kille kunde inte somna själv på kvällarna och det blev några kilometer knatande geom lägenheten och det tröttnde vi på.

Visst var det jobbigt när de skrek i början. Hafr för mig att det tog en dryg timma första kvällen innan de somnade och sedan blev det kortare och kortare för varje kväll. Efter ca en vecka kunde de sova sjäva. Samtidigt sov de mcket bättre på nätterna också vilket gjorde att man blev mer utvilad själv och det är guld värt när man går näst intill på knäna.

Men men alla barn (och vuxna) är olika så man får prova sig fram till hur man vill ha det.

• Buffyhusse

Kan bara skriva under på vad Dagotto skriver. Enda sättet att få vår dotter att somna (och sova) var vid mammas bröst, vilket blev något påfrestande i längden.

Avgörande för oss var att vi fick stöd av vår BVC-sköterska att vi var tvungna att göra något för att ändra situationen. Efter bara tre-fyra dagar med 5-minuters somnade vår dotter själv efter mindre än en kvart. Rena lyckoruset infann sig!

Det kräver en viss disciplin och att man stålsätter sig förstås.

Alla måste ju hitta sina lösningar, men sedan tror jag också att det är viktigt att man känner sitt barn. Det gäller att lära sig vad skriken betyder. Är barnet desperat ska det förstås inte behöva ligga själv.

• Noctem

Vi har haft turen att få två mycket lättsövda tvillingar men jag skulle kunna tänka mig att prova 5-min metoden om de i framtiden skulle få problem med sömnen. Självklart krävs det urskillning och att barnen har nått upp till en viss ålder (6 mån är minimum tror jag).

• kontirio

Vi fick köra 5mm när knodden var drygt 1 år. Innan dess somnade han i famnen på någon av oss, vi la ner honom i sängen, sedan vaknade han 5-15 ggr per natt och behövde hjälp att somna om. Men när han blev drygt året så gick det inte att somna honom hos oss oavsett hur trött han var. Han kunde vara så trött att han raglade livsfarligt, ändå skulle han spexa och ha sig och vägra somna.

Efter att ha använt 5mm så somnade han själv och somnade om själv, inga fler nattliga utryckningar. Himmelriket! Visst, det är inte roligt att han skrek de första kvällarna, men
    1 Det är inte farligt att skrika
    2 Man hör skillnaden på skrik och skrik
    Skriker han för att han är jätteledsen eller har ont så låter man ju inte honom ligga kvar, men skriker han för att han är förbannad för att vi inte gör som vi alltid gjort (bebisar och småbarn är ju de mest förändringsobenägna som finns) så är det inte farligt.

Jag kan tycka att det finns en hel del rabiata människor (till 99.9% kvinnor) i anti-5mm-lägret. Det är ju så hemskt med småbarn som skriker (för deras skriker ju aldrig, ever..), de tvingas ju somna ensammen och ensammet och det är så synd om dem och de kan ju få hjärnskador och tumörer och stukade tånaglar och gud vet vad. Att sedan barnläkare och BVC-sköterskor rekommenderar metoden har ingen betydelse, för vem litar väl på barnläkare och BVC-sköterskor.. trollpackan i hyddan ute i skogen i Norrland vet ju bättre. Gah..

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Tvillingfarsa

Har inte behövt köra nån metod än men har läst en del om 5mm och jag ser inget fel med att köra den så länge man håller sig inom riktlinjerna och verkligen läser av sitt barn ordentligt.

Alla barn svarar inte bra på metoden och då är det viktigt att sluta i tid.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • cruZZe

Med våran äldsta dotter började situationen för oss bli ohållbar när nattningen tog upp mot 2 timmar varje kväll. När hon var ganska precis 1år sa jag åt frugan att vi måste etsta 5min metoden då allt annat sket sig. Det är inte kul och man tycker synd om barnet. Men man ä trots allt in ungefär var 5:e minut och talar om att allt är ok och det är dags att sova. Efter ungefär 5-6 dagar funkade allting klockrent för oss.

Jag vet att många skriker rakt ut ang 5min men för oss fungerade inget annat. För en del kommer inte 5min heller att fungera och jag tror att barnet inte ska vara så liet som någon månad bara.

• Dopup

Vi körde 5 minuters när dottern var ca 5 månader. Skrek väl kanske 30 minuter första kvällen sen 20,15,20,5 och sen inget alls.
    Tror inte dottern tagit någon större skada av det.

Svar på tråden 5 min metoden