• The tourist

5 min metoden

Tja alla farsor. min sambo skrev ett inlägg häromdagen om att använda 5 min metoden för barn som inte kan sove själva och jäklar vilket ramaskri det blev. barnmisshandel o annat. he he. dom vi har pratat med sa att de handlar ju inte om att man inte ger barnet trygghet eftersom tryggheten ger man mest under dagen. vill gärna ha killars åsikter om detta då mammorna bara verkar prata i mun på varandra

• Svar på tråden 5 min metoden
  • Anders80

Så vitt jag förståt det handlar det om att inte försöka sig på 5mm för tidigt utan kanske runt halvåret.

• Xerxez

Det här är ett känsligt ämne. Skriver någon något negativt om metoden så känner sig givetvis de som använder sig av den träffade och tar illa upp. Så fastnar man i:
     "jaha, så vi är dåliga föräldrar då eller!!!???"

Post hoc ergo propter hoc
  • cruZZe

Xerxez: Ja när det kommer till barnfostran är folk väldigt lättstötta. Man ska (tycker jag) ha klart i huvudet att det som fungerar i ett hem kanske inte alls fungerar i ett annat.

• Som snö

"Skriver någon något negativt om metoden så känner sig givetvis de som använder sig av den träffade och tar illa upp. Så fastnar man i:
    "jaha, så vi är dåliga föräldrar då eller!!!???" "

Inte direkt dåliga föräldrar kanske. Bara föräldrar med dåligt tålamod, som låter sin egen tid, sina egna prioriteringar komma i första hand. Och som inte orkar lägga ner den tiden det tar att hitta barnens borttappade sömnmönster.

Tycker jag då alltså...

• Buffyhusse

Som snö: Det handlar om att GE barnen sömnmönster som de inte haft.
    I vårt fall sover BÅDE vi och vår dotter bättre efter 5-minuters.

Xerxes har en poäng, när man diskuterar "metoder" kopplas det alltför ofta ihop med om föräldrar är "goda" eller inte. Sånt dödar alla vettiga diskussioner.

• Som snö

Buffyhusse: Det är din åsikt. Min är att ni försöker tvinga på dom ett sömnmönster som passar er i första hand.

• kontirio

Som snö,

Ja det kanske är så. Det kanske inte fungerar att ha ett dagisbarn som somnar kl 23 och skall vakna kl 7, det kanske inte fungerar att ha ett barn som i 9 månader sover hela dagarna och är vaket hela nätterna, det kanske inte fungerar att en 1åring som somnat med bröstet i munnen i 1 år fortsätter att somna med bröstet i munnen när det är 1½, 2, 3 år bara för att det alltid gjort det.

Ja, tyvärr, ibland måste barn anpassa sig till resten av familjen. Vill inte åka på kalas hos mormor och morfar? Tyvärr. Vill inte ha på sig overallen när vi skall gå på promenad i 2 minusgrader? Tyvärr. Vill inte byta blöja? Tyvärr. Vill inte bada? Tyvärr. Vill inte sova? Tyvärr.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Buffyhusse

Som snö: Tro mig, om vår dotter hade kunnat berätta hur hon helst velat somna, hade vi gladeligen lyssnat på hennes önskemål. Men det råder liksom ingen förhandlingssituation med spädbarn. Föräldrarna lyssnar in, känner av, och fattar till sist beslut. Klart att det är tvång! Men det är förmätet av dig att göra alla som använder metoden till självupptagna egoister. Finns förmodligen många olika orsaker till att föräldrar väljer eller inte väljer denna metod, det framgår väl av inläggen om inte annat.

• cruZZe

Som snö sa:

"Inte direkt dåliga föräldrar kanske. Bara föräldrar med dåligt tålamod, som låter sin egen tid, sina egna prioriteringar komma i första hand. Och som inte orkar lägga ner den tiden det tar att hitta barnens borttappade sömnmönster."

Det är i mina ögon sett ett sätt att nervärdera en förälder, kalla dom egotrippade helt enkelt.

I vårat fall handlade det om att hon helt enkelt inte verkade kunna somna oavsett vad vi gjorde. Och att ha en 1-åring som somnar 22:00 och kliver upp 05:00 gör att både barn och föräldrar blir trötta och griniga.
    Ska man sedan också jobba blir situatinen till slut ohållbar.

Jag tycker nog du är lite trångsynt när du påstår att föräldrarna är ego när de kör 5min metoden. Allting beror juh på hur just deras situation ser ut.

Som jag skrev tidigare, det som fungerar för vissa kanske inte alls är rätt metod för andra.

• LHW

Som Snö sa:

"Inte direkt dåliga föräldrar kanske. Bara föräldrar med dåligt tålamod, som låter sin egen tid, sina egna prioriteringar komma i första hand. Och som inte orkar lägga ner den tiden det tar att hitta barnens borttappade sömnmönster."

Då tycker jag att du ska tänka om. Kanske är det precis tvärtom. Kanske är det just för att föräldarna är oerhärt engagerade och lägger ned all tid i världen på sitt barn som de väljer att pröva 5-minuters metoden. Kanske är det så att de tycker och tror att 5-minuters metoden är vägen att gå för att barnet ska få tillbaka sitt eget sömnmönster. Då prioriterar de vare sig själva eller brister i ork utan har endast en motsatt uppfattning om 5-minuters metoden än vad du har.

• Lasombra

vill bara säga att 5 min metoden funkar aldeles utmärkt i allefall för våra barn.men de kan ju vara olika på alla barn.

• Xerxez

Ingen har ifrågasatt att metoden fungerar, det gör den uppenbart.

Post hoc ergo propter hoc
  • Ghandhi

Jag och min sambo prövade på metoden det gick bra..ett tag sen blev han sjuk och då gick det skit..kanske det beror på barn till barn eller på omständigheterna.

• cruZZe

Ghandhi: Ja det fungerar helt säkert olika bra på olika barn och i olika situationer.

• Alshain

Jag skulle aldrig utsätta min son för den otrygghet det innebär att ligga och vara ledsen och skrika utan att mamma eller pappa kommer och tar hand om honom. Jag uppskattar väldigt mycket den trygghet det innebär för honom att veta att han inte är ensam. Men det är säkert olika med olika barn och vi har kanske tur som hittat bra sömnrutiner själva, utan att låta honom ligga och vara ledsen.

• cruZZe

Alshain: Det är därför man går in då och då och visar att man är i närheten. Men för att vara tjatig det fungerar inte på alla barn.

• Tvillingpappan

Jag vill börja med att ge mamman till mina tvillingpojkar en stor eloge när hon en dag bestämde sig för att nu skall killarna sova, det tog första natten ca 3 timmar och andra natten ca 1 timme med 5 min regeln och nu sover de hur bra som helst nattid.
    De är i dag lite mer än 16 månader och det funkade för oss och det är ingen misshandel som vissa tydligen har sagt till dig.

Lycka till ni kommer att fixa det med den regeln om ni vill och tror på den

• The Mighty

Jag får nog säga att jag är mycket skeptisk till 5 min metoden då det i mina ögon inte är speciellt humant att låta någon ligga och skrika... Mina 2 små 3 år resp 1 år och vi har inga problem med att dom vaknar, oftast jag, går in till dom lägger mig ett par minuter brevid dom och dom somnar lugnt in igen och det blir inga problem... Det tar mer tid viss kvällar att somna dom men så är det ju med en själv, vissa dagar är man mer uppe i varv och inte på humör att somna direkt... Skapar man en lugn miljö och en rutin att gå och lägga sig redan i början är det aldrig några problem att lägga barnen. Man behöver inga metoder och gurus... bara sunt förnuft.

• Tvillingfarsa
    The Mighty skrev 2007-02-07 22:15:26 följande:
    Jag får nog säga att jag är mycket skeptisk till 5 min metoden då det i mina ögon inte är speciellt humant att låta någon ligga och skrika... Mina 2 små 3 år resp 1 år och vi har inga problem med att dom vaknar, oftast jag, går in till dom lägger mig ett par minuter brevid dom och dom somnar lugnt in igen och det blir inga problem... Det tar mer tid viss kvällar att somna dom men så är det ju med en själv, vissa dagar är man mer uppe i varv och inte på humör att somna direkt... Skapar man en lugn miljö och en rutin att gå och lägga sig redan i början är det aldrig några problem att lägga barnen. Man behöver inga metoder och gurus... bara sunt förnuft.
    Det där tycker jag är lite fel att säga, du kan omöjligt veta hur andra barn fungerar. Alla barn är otroligt olika och vad som funkar bra på dina barn kanske inte funkar alls på andra barn, så är det.

Jag har inte behövt använda några metoder på mina döttrar men utesluter absolut inte att det kan komma behövas i framtiden. Det beror ju helt på vad som händer.
    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
Svar på tråden 5 min metoden