Inlägg från: Myran H |Visa alla inlägg
  • Myran H

Är jag ensam om detta?

lampfot, jag håller ännu på att klura på hur du menar, hur det relaterar till "manligt och kvinnligt" och så vidare, men tror du att t.ex. blåbärspappa och jag har problem med relationer? På något sätt kopplade till vår syn på människor som individer i stället för manliga och kvinnliga schabloner?

Och att människor som kör på mars/venus-linjen i allmänhet har bättre relationer?

• Myran H

lampfot, huh. Jag skulle nog säga att det är omöjligt att komma någonvart i en diskussion om man inte kan skärskåda och frångå sina generaliseringar, även om de kan vara oundvikliga vid någon punkt.

Och man kan ju välja sina generaliseringar. Jag tycker att "män är si, kvinnor är så"-generaliseringar ofta är på samma nivå som "afrikaner har rytmen i blodet".

• Myran H

lampfot,
    "Det klarar du inte, du är för fast i ditt sätt och tänka och det gör dig blind för att förstå andra. det är självklart inget fel i och ha en egen åsikt utan snarare bra, men samtidigt så måste man kunna lägga den vid sidan för att förstå hur någon annan tänker. så länge du utgår från din åsikt så kan du inte förstå andra än de som tycker som du"

Ha ha, nu får du ge dig, det där är ju skrattretande! Men samtidigt en ganska bra beskrivning av ditt eget resonerande ? för du måste väl ändå kunna inse att det du lägger fram faktiskt INTE är några universella sanningar utan dina egna åsikter och din egen tro?

• Myran H

lampfot, goddag yxskaft. Nä, det var JAG som skrev det. Tror det är lite si och så med läsförståelsen i allmänhet här.

*känner hur nivån sjunker... sjuuunker...*

• Myran H

Hmm, lampfot, men när du bergsäkert hävdar att

vet inte om du tänkt på det men en kvinna kan ha lättare för att lyssna...
    detta beteende som finns hos kvinnan som passar bättre för små barn...
    de som anser att det inte är någon skillnad på män och kvinnor och som inte presenterar något i vetenskaplig väg...
    det är faktiskt så stor skillnad mellan män och kvinnor att man oftast kan avgöra om det är en man eller kvinna som skrivit en text bara genom att läsa texten...

...och så vidare, och så vidare, så ger det inte sken av att du säger din åsikt, utan att du faktiskt säger att det ÄR på det här viset. Utan att presentera några riktiga belägg för det.

Vilket faktiskt låter ganska dumt när vi är flera här i tråden, och hundratusentals (män och kvinnor) i verkliga världen som faktiskt ser att män mycket väl kan ha hand om och förstå små barn (liksom att kvinnor kan vara okänsliga jäklar de med). Och när du dessutom pepprar med brådmogna små kommentarer som "har du raggat på någon tjej någon gång" som om vi skulle komma direkt från skoldansen, och har mage att ANALYSERA oss andra här med din hembyggda psykologi ? "du är en typisk kvinnlig man", eller hur det lät ? ja då... ja då blir det faktiskt lite roligt, ärligt talat.

Men jag är säkert inte bättre, jag. Jag har känt min egen nivå sjunka avsevärt. Tror jag drar mig tillbakamsnart.

(två saker bara: 1) att jag tyckte ditt skrivsätt verkade "ungt" behöver inte tolkas som en komplimang och 2) att jag klurar på vad du menar behöver inte bara bero på bristande mental kapacitet hos mig; jag vet själv med mig att jag kan skriva rörigt och osammanhängande, och därigenom känner jag igen förmågan hos andra. Vilket ändå inte ökar själva läsförståelsen.)

• Myran H

lampfot, och dina trovärdiga bevis är..? Att du säger "jag har på fötterna"? "Jag har lärt mig"?

• Myran H

(dags att röra på mig, så det dröjer innan jag återkommer. men jag ser fram emot mer luddig argumentation!)

• Myran H

lampfot, ha! OK. Den som sa det han var det. Då står det ganska lika, alltså.

Men vi mjukisbrallor kan allt fortsätta att ha jämställda, fritt uppdelade förhållanden med våra kära, och glatt dela på bebisgullarkakan och alla möjliga intressen och uppgifter ? UTAN att vara könsförvirrade på något sätt. Vi får väl se oss som någon sorts superpappor, med full förmåga att förstå och kommunicera med både kvinnor och män, utan speciella anpassningar bortsett från de individuella. Och de män som VILL tvivla på sin egen förmåga att ta hand om barn, eller på sin emotionella förmåga, kan väl få dra hem pengarna till hemmafrun, få den där sporadiska kontakten med ungarna, gå igenom de vanliga grälen om "har du inte hunnit tvätta golven när du var hemma med barnen hela dan", lyfta sina stockar i skogen och göra Vad Det Nu Är Manliga Män Måste Göra Med Sin Överlägsna Muskelmassa... kalla föräldralediga pappor för "mjukisbrallor" och psykologisera om deras "karriärskvinnor" till fruar...

Puh. Går redan på övertid här. *puff*

• Myran H

När jag tittar på lampfots inlägg på de gångna sidorna blir jag... mer och mer inne på LHWs och blåfläcks linje. De är nog för underhållande för att vara helt på riktigt.

("Har du raggat på någon tjej nån gång". Ha!)

• Myran H

Ja, avsluta farsen! Nu medan jag är på gott humör igen. "Har du tänkt på det, att tjejer ibland säger si och killar tänker så?" Hi, hi, hi.

• Myran H

lampfot, tala inte om för mig vad jag kan mena. Självklart kan jag låta en diskussion påverka mitt humör. Jag är inte emotionellt avtrubbad som en del manliga män; förekomsten av elakartade fördomar och nedvärderande, förminskande generaliseringar i samhället stör mig. Gnager som fan. Jag debatterar för att saker betyder någonting, inte som rent tidsfördriv.

Jag förstår fortfarande inte meningen med att kalla allmänmänskliga egenskaper för "manliga" eller "kvinnliga". Det finns verkligen ingen mening med det. Och du har verkligen inte lyckats övertyga mig om någonting annat, trots att du "har på fötterna".

• Myran H

lampfot, nu tror jag du läser mig fel igen. Se där så lätt det är att feltolka skrift! Även om jag inser att jag kan vara otydlig (jag är trots allt inte här i egenskap av författare).
    Upprörd över att någon inte tycker som jag, nej. Irriterad över att bli feltolkad och bemött med irrelevanta motfrågor, kanske, eller när jag själv feltolkar bli analyserad som inkapabel att korrekt dechiffrera argumentation som kanske inte är så solklara som avsändaren tror, ja.

• Myran H

kontirio, helt rätt. Och tack för att du leder mig på det rätta spåret genom att påminna om GENEMSKAPEN. Det känns som om jag själv, när jag av trötthet slarvat med formuleringarna så att de kunnat tolkas som manligt aggressiva,nästan gjort mig förtjänt av uteslutning ur mjukisbralleklubben. Men nu är jag varm och gosig igen!

• Myran H

Samma fråga här! Jag har varit man nog att skaffa två barn med min fru ? vad är det med mig som är kvinnligt och... vad HAR du för bild av mig egentligen, lampfot?

(Du som är så bra på att analysera folks sätt att skriva...)

*väntar med spänning*

• Myran H

Shit pommes frites bbp, hur har du lyckats med det?

Och tusan också, nu hinner jag väl inte se några häpnadsväckande svar på frågorna ikväll, eftersom jag måste sova lite. Men det äääär ju så spännande det här med "manliga" och "kvinnliga" egenskaper ? det är så gammaldags och liksom lite jordnära-religions-mysigt. Ungefär som att prata om de fyra elementen.

Hmmm, om det skulle visa sig att glasögon är vanligare hos män än hos kvinnor, innebär det att det är manligt med glasögon? (Vi vet väl redan att man är intelligentare om man har glasögon, va. Eller vänta nu, handlade det bara om att man såg dåligt? Jag är nog för sömnig för det här.)

Svar på tråden Är jag ensam om detta?