Carola
Jo, du tolkar det rätt :) är snart i vecka 10, och är nervös så att jag håller på att spricka, tänk om nått går snett nu när vi väntat så länge...?
Jag förstår att de drar öronen åt sig om du är lungtransplanterad.. För min del behandlar de mig på RMC som om jag är döende, och jag kan med största sannolikhet säga att jag är en av de friskaste cf-patienterna i Sverige lungmässigt sett.
När vi började be om hjälp (för tre år sedan ca), hos lungmedicin (för att få en remiss till RMC) tog det över ett halvår innan vi fick hjälp. Problemet var egentligen att de i Linköping inte riktigt visste hur de skulle utforma en remiss men var för stolta för att be Lund.teamet om hjälp.. När vi till slut fick brev från RMC strax innan sommaren för tre år sen stod de att de hade väntetid i ca ett halvår. Hösten kom och i november fick vi träffa en läkare och psykolog på RMC. Jag kan säga att vi tyckte mycket illa om dem båda. Allt gick ut på att kritisera oss för att vi var under 25 år och att vi inte varit tillsammans tillräckligt länge samt att jag var ju sjuk.... Gick gråtandes där ifrån, men de lovade att höra av sig före jul...
Julen kom och gick, jag ringde till RMC ca var tredje vecka och undrade vad som hänt eftersom de lovat att höra av sig. Sköterskorna skyllde på at de inte hade journalen framför sig och kunde därförinte svara, men lovade att ringa tillbaka senare... Och så höll de på fram till sommaren... Till slut var jag så arg så jag bad Anders på Lungmed. att skriva ett brev till läkaren där han försäkrade att det in te var några som helst medicinska bekymmer för att jag skulle få bli gravid, snararetvärtom. Inte hörde vi av något från RMC iallafalll...
När vi var riktigt sura för att de ignorerade oss så, så ringde jag och krävde en telefontid med läkaren på RMC, och det fick jag. Jag påminde då attsköterskorna kunde lägga fram brevet som anders skrivit. När läkaren ringde upp mig var han hur trevlig och fjäskig som helst, khan tittade på brevet och sa "ja, de är ju det här brevet och godkännandet vi har väntat på så nu är det bara att köra igång. Du vet, det finns patienter som ljuger om sin hälsa så därför behövde vi detta intyget". Det som var jävligt märkligt (ursäkta språket) var att de aldrig bett om något brev, det var min idé att det skulle skrivas...
Men, men... då skulle vi få hjälp iallafall sa de... Vi fick träffa en barnmorska eller nått liknande först (före sommaren) och vi förklarade allt för henne. Hon förstod oss och sa att det berodde på läkeren och lovade att hon skulle fixa så att vi fick en annan läkare. En vecka tog det då bara och sen fick vi ett brev från den nya läkaren som sa att vi hade en ålats i kön, men att det för närvarande var lång väntetid och att det tog ännu längre tid för oss eftersom vi behövde en cf-testad donator. Precis innan jul ( 1 ½år sedan) fick vi ett brev att det var dags att sätta igång med hormonbehandlingen, det var bara att ringa och berätta när man ville börja!
Så, för drygt ett år sedan började jag med första hormonbehandlingen, efter det har vi under året även satt tillbaka två frysta embryon och nu har jag genomgått min andra hormonbehandling. Resultatet är nu äntlingen positivt (förutom att de överstimulerade mig så att jag har kraftigt förstorade äggstockar och vätska i buken så jag har varit sjukskriven i 8 veckor nu... inget kul, men det får det vara värt).
Dubbel lycka är det nu eftersom vi äntligen fick får vilja igenom och satte tillbaka två ägg (förut har jag varit för sjuk och för ung för att klara av det..) så nu är det tvillingar på gång om allt går som det ska :)
Så, nu ligger jag hemma och önskar att magvärken kan gå över eftersom jag blir så sjukt orolig, och så längtar jag efter att jobba igen. Ska på ultraljud på onsdag och se så att allt går åt rätt håll vilket vi hoppas, har kännt mig sämre de senaste dagarna.
Jag hoppas verkligen att du får hjälp hos RMC! Den dåliga läkaren har gått i pension :) Och sen är det ju också så som vi försökte förklara för dem, man blir aldrig friskare med tiden om man har cf, vilket gör det ännu mer angeläget att verkligen få hjälp när man önskar. Ju tidigare desto bättre tyckte vi iallafall...Så ge inte upp!!!
Oj, nu blev det visst en hel roman skriven här... men eftersom vi inte har berättat för så många ännu är det skönt att få skriva av sig ibland..
Ha det bra så länge!