• little moon

Undrar om min övervikt..

Jag har i något år funderat på min fetma och har sökt runt men inte hittat något speciellt. Ser inte stor ut alls men inte smal heller.
    Är 167 cm och väger 88 kg just nu. Vikten pendlar ganska ofta. Ibland 1 kg ner och ibland 3 kg upp och så ner och jag vet inte varför.

Jag försöker träna varje morgon om inget kommer ivägen (30 min på motionscykel, olika övningar för kroppen, ibland med lite vikter) och så 1-2 timmars promenader varje dag, ibland längre. Har en 8 månaders son så man sitter inte still ofta

Äter jag totalt fel?

Idag har jag ätit
    Frukost runt 9:
    En kopp te med mjölk, ett glas apelsinjuice, några bitar scones med ost och gurka plus 2 vitamintabletter och vatten.

Lunch runt 14:
    1 ½ laxfilé (små) med citronpeppar, 1½ dl ris, ½ tallrik med broccoli, majs, paprika o morot plus lite kall sås och 1 glas vatten plus 2 skivor bröd.

Kväll:
    lite godis och ett glas cola (för att det är fredag)
    plus en smoothie (vaniljyoghurt, banan, blåbär, jordgubbar, vetegroddar och kanel)

Vatten

Jag skriver för att jag undrar helt enkelt, kommer inte fram till något..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 21:11:17:
    Kan tillägga att jag gått upp 7 kg när jag varit gravid..

• Svar på tråden Undrar om min övervikt..
  • Cinnamon girl

Du äter absolut för lite och för få gånger under dagen.

Du behöver frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis, och ett nattmål om du stannar uppe länge på helgerna.

Att äta regelbundet är viktigt för förbränningen. Just nu går din kropp på sparlåga. Den kommer inte alls att släppa i från sig några kilon förrän du börjar äta regelbundet. Så är det bara!

Din frukost i exemplet saknar helt proteiner av den bra sorten, som är det viktigaste av allt. Scones är bara tomma kalorier och juice är dolt socker. Gurka är mer eller mindre bara vatten, så den grönsaken kan du helt skippa. Din frukost i dag är helt utan fibrer.
    Röd paprika är mycket bättre. Fullkornsbröd likaså. Kokt ägg eller kalkon, skinka eller annat matigt pålägg är bättre än ost. Koka gärna en tallrik havregrynsgröt också och ät en fullkornsmacka till det med protein på. Hoppa juicen och ta en frukt i stället.

Din lunch är bra, men du behöver ett lagat mål mat till middagen också. ÄT!!

Och så mellanmålen. En smoothie till mellanmål är toppen. Eller en frukt. Eller en fullkornsmacka med protein.

Men för att hålla i gång förbränningen ska du äta alla mål! Annars stannar allt av igen och du går på sparlåga igen.

• AnnMarie
    little moon skrev 2007-02-02 21:33:07 följande:
    Tack för alla tips!Skriver upp vanlig yoghurt och middag.. plus honung och mörk choklad.. Men så svårt att äta två mål om dagen? Hur lyckas man? Exempel på vad man ska äta? Känns så mycket..
    Svårt och svårt är det väl inte. Det är en vane sak tyckte jag i början. Först kändes det som att man bara åt hela tiden. Vilket man nästan gör, men inte dålig mat. Jag använde mobilen som larmade mig och talade om. Sedan nu har kroppen själv börjat tala om för mig att jag ska äta. Testa mobilen den funkade för mig.

Fick även lära mig att det är bättre du börjar med rutiner att du lär dig äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ev. kvällsmål. Sedan tar du vad du äter, kanske drar ner på fettet och använder olja, minskar på socker. Vet inte om detta är ett bra exempel men jag försöker. Tänk dig en rökare som både slutar röka och gå ner i vikt. Det är inge bra kombination att börja med. Bättre att ta en sak i taget, lika med maten också.

Först rutiner (så de sitter i ryggen), sedan ta tag i vad man äter.
  • Cinnamon girl

Sen jag postade mitt inlägg har många svar kommit!

Till din grötfrukost kan du ta bort den torkade frukten för den innehåller många kalorier per gram. En riktig bov i viktminskningssammanhang!! Färsk frukt är bättre och ger dig mera fibrer.

Sen ska man se upp med att äta för många frukter under dagen även om frukt är bra. Men vill man ner i vikt kan man begränsa sig en aning med frukten.

Att äta lunch och middag är en vanesak. Men äter du båda målena tar du inte heller så mycket mat i gången utan portionerna minskar automatiskt. Bättre två små mål än ett stort så att säga!!

Och sedan ska du äta efter klockan. Då blir du också hungrig vid samma tid och efter några månader behöver du ingen klocka utan din kropp talar om att det är dags att äta igen. Enkelt va?

• Malin456

Ät regelbundet, gärna ungefär samma tid varje dag... Det funkar jätte bra för mig. Det med lunch och middag.. Jag brukar göra någon lätte mat till lunch, tex en kyklingsallad eller något liknande. Men till middag blir det något rejälare...

• little moon

Tack för alla tips! Så tex soppa och sallad går bra som lunch och sen något matigare på kvällen, låter ju genast lite bättre

Skriver upp allt. Det där med en bit mörk choklad efter maten ska jag tipsa sambon om Sockerberoende deluxe

• Skruttis82

och tänk på att inte äta dig proppmätt. man ska va typ mätt, men absolut inte mer. hellre att man äter lite för liten portion, alltså blir mätt, men inte mer än så

• AnnMarie

Detta med att äta något lättare på lunch och sedan något matigare på kvällen. Vänd på det istället har jag fått lära mig. För det är mitt på dagen man behöver maten för det är då man är som aktivast. Vet att de använder denna "teknik" på ätstörnings enheter och dietister. Fast som sagt jag är inte hälsopedagog ännu har långt kvar.

little moon skrev 2007-02-02 21:48:44 följande:
    Tack för alla tips! Så tex soppa och sallad går bra som lunch och sen något matigare på kvällen, låter ju genast lite bättre Skriver upp allt. Det där med en bit mörk choklad efter maten ska jag tipsa sambon om Sockerberoende deluxe
    Då är det där med chokladen perfekt för din sambo, om han tycker om chokladen mycket kan du lägga undan den tills han fått i rygg raden att han skall bara ha en bit efter maten. Dumt att göma för en vuxen människa men ibland behöver man lite hjälp.
  • little moon

En undran till eller ja min sambo undrade.. Vad finns det mer än havregrynsgröt till frukost så att man kan variera frukosten?

• AnnMarie

Vet folk som äter fil med egen gjord müsli (den andra innehåller så mycket socker inte bra om din sambo är sockerberoende tycker då jag). Annars finns det annan gröt, mannagryn fast i fiber form dock väldigt mycket mjölk då. Havegrynsgört är riktigt bra, gillar han det inte eller bara ovana? Man kan testa att ha i linsfrön och psyklin frön (ej säker om de sista fröna heter så men tror det) då blir det lite annorlunda smak på gröten. Det viktigaste är nog att han äter frukost, bättre med fil och flingor än inget. Kanske inte behöver vara dem med mest socker i.

Eller om han vill ha två grova smörgåsar med ört te eller nå sånt så går det. Men det är vad jag tycker.

Ett exempel igen (gillar såna jag ): min sambo HATADE att äta frukost fick inte ner det. Men nu äter han dock inte havegrynsgröt utan två smörgåsar och oboy, det är något istället för inget. Får se det lite så tills det blivit rutin.

• little moon
    AnnMarie skrev 2007-02-02 22:15:35 följande:
    Vet folk som äter fil med egen gjord müsli (den andra innehåller så mycket socker inte bra om din sambo är sockerberoende tycker då jag). Annars finns det annan gröt, mannagryn fast i fiber form dock väldigt mycket mjölk då. Havegrynsgört är riktigt bra, gillar han det inte eller bara ovana? Man kan testa att ha i linsfrön och psyklin frön (ej säker om de sista fröna heter så men tror det) då blir det lite annorlunda smak på gröten. Det viktigaste är nog att han äter frukost, bättre med fil och flingor än inget. Kanske inte behöver vara dem med mest socker i.Eller om han vill ha två grova smörgåsar med ört te eller nå sånt så går det. Men det är vad jag tycker. Ett exempel igen (gillar såna jag ): min sambo HATADE att äta frukost fick inte ner det. Men nu äter han dock inte havegrynsgröt utan två smörgåsar och oboy, det är något istället för inget. Får se det lite så tills det blivit rutin.
    Tack för svaret
    Bad sambon läsa det jag sammanfattat och han tyckte det lät helt okej, men bara havregrynsgröt varje dag utbrast han, vad tråkigt!

Har ätit boveteflingor förut.. de är väl okej?

Fibermannagryn, finns det i vanlig mataffär, har dock aldrig sett det?
  • AnnMarie
    little moon skrev 2007-02-02 22:20:25 följande:
    AnnMarie skrev 2007-02-02 22:15:35 följande: Vet folk som äter fil med egen gjord müsli (den andra innehåller så mycket socker inte bra om din sambo är sockerberoende tycker då jag). Annars finns det annan gröt, mannagryn fast i fiber form dock väldigt mycket mjölk då. Havegrynsgört är riktigt bra, gillar han det inte eller bara ovana? Man kan testa att ha i linsfrön och psyklin frön (ej säker om de sista fröna heter så men tror det) då blir det lite annorlunda smak på gröten. Det viktigaste är nog att han äter frukost, bättre med fil och flingor än inget. Kanske inte behöver vara dem med mest socker i.Eller om han vill ha två grova smörgåsar med ört te eller nå sånt så går det. Men det är vad jag tycker. Ett exempel igen (gillar såna jag ): min sambo HATADE att äta frukost fick inte ner det. Men nu äter han dock inte havegrynsgröt utan två smörgåsar och oboy, det är något istället för inget. Får se det lite så tills det blivit rutin. Tack för svaret Bad sambon läsa det jag sammanfattat och han tyckte det lät helt okej, men bara havregrynsgröt varje dag utbrast han, vad tråkigt! Har ätit boveteflingor förut.. de är väl okej? Fibermannagryn, finns det i vanlig mataffär, har dock aldrig sett det?
    Han kan ta varannan dag om han går med och äta det ibland. De dagar han vet kan vara lite jobbigar på jobbet kanske kan vara en bra idé att äta havegrynsgröt, går ju även att ha på en massa goda saker som fryst\färska bär (färska sommaren då), rivet äpple är jätte gott tycker jag, även russin, banan är gott också gott.

Boveteflingor går det väl att göra gröt av om man vill det?

Jag ska gå och hämta förpackningen så ska jag berätta exakt vad det heter, det finns i matbutik. Detta ämne är ju ganska aktuellt nu när man läser till hälsopedagog.
  • AnnMarie

Gravhamsgryn hette det. Brukar jag ta ibland när jag blir less. Har även där rivet äpple, skivad banan eller bär (frysta\fäska). Inte lika grovt men det funkar om man vill ha lite variation.

Svar på tråden Undrar om min övervikt..