• sveavarg

Virusblåsor i munnen

Min son har fått virusblåsor i munnen. Han har fruktansvärt ont och vägrar att äta något och dricker knappt. Är det någon som har erfarenhet av det här och har några tips om hur jag får i honom mat eller dryck och i så fall vad.
    Ursh, det är så fruktansvärt att se honom ha så här ont!

• Svar på tråden Virusblåsor i munnen
  • kimmye

Jag hade blåsor när jag var liten. Hade så ont så jag knappt kunde öppna munnnen.
    Glass var det enda jag fick i mig. Prova oxå att ge dryck med sugrör kanske funkar.

Urch tycker synd om er!

• Yosa

Min Elin har haft det en del. Ge lite alvedon en halvtimme före mat.

När de sedan började läka lite så var hon så rädd för att äta och då hjälpte det att hon fick börja äta "utan krav" dvs äta lite (jag matade) medan hon lekte eller tittade på tv. Av någon anledning så har alltid äpple fungerat bäst att ge (fast jag tycker att äpple verkar surt att äta om man har ont). Även dricka med sugrör ur festis fungerade.

En gång hade hon så mycket så läkaren trodde det hade blivit bakterier av virusinfektionen så då fick vi penicillin o det hjälpte.

• sveavarg

Tack så mycket Kims mamma. Sugrör ska jag testa.
    Jag fick precis rådet av vårdguiden att ge honom blåbärssoppa, det svider tydligen inte lika mycket som juice (som är det enda han velat ha de senaste fem dagarna).
    De rekommenderade också en bedövande gele som fanns på apoteket. Det berättar de först nu efter att vi varit på vardcentralen och ringt till vårdguiden flera gånger om hur vi lindrar hans smärta. Man kan helt klart inte lita på endast ett utlåtande.

• Livets Lycka 08

Min son fick jättemycket blåsor i munnen när han hade mul-klöv sjukan ..fick då tipset att på de värsta blåsorna ta flytande alvedon med en tops och stryka på..Hjälpte så han fick i sig vätska åtminstone..vägrade äta ordentligt på 1½v...Gråter..men med alvedonen så började han äta igen Lycka till!!

• sveavarg

Jag försökte ge honom makaroner som han vägrade äta. Tills jag släppte ner honom på golvet och han kunde plocka med pastan där och en och annan slank ner när jag inte tittade. Så äta utan krav var ett bra tips, tack Yosa.

Nu finns det ipren för barn och det kan man ge i kombination med alvedon för att maximera effekten utan att kompromissa med för hög dos, eftersom det är två olika verksamma ämnen.

• sveavarg

Hur smittsamt är det? När vågar man exponera honom för andra barn igen?

• Livets Lycka 08

Enligt dr så var vi tvugna att va hemma tills de hade torkat ihop...men sen få fick han va hemma några dagar xtra för att komma ikapp med sömn och börja äta ordentligt.

Svar på tråden Virusblåsor i munnen