• 5 barn Waldenryd

Rs Viruset

Ja då är jag en av mängden som har fått sitt barn insjuknat i rs viruset. Åkte in 2 gånger förra veckan för han andades svårt och åda gångerna ha vi blivit inlagda men nu fick vi stanna från fredag till idag måndag.
    Jag kan förstå dessa föräldrar som får sina barn allvarrligt sjuka för man mår inte bra.
    Han var riktigt illa där an när vi kom in med honom  men han har blivit bra fort och det är jag glad över men han har tappat matlusten.

Nu skulle jag vilja ha kontakt med andra föräldrar som har gåt igenom detta och de föräldrar som har fått diagnosen nyligen så man kan både stötta och ge tips till varandra.

Vill aldrig genom leva detta igen fy jag trodde  jag skulle sjunka genom jorden.

• Svar på tråden Rs Viruset
  • johannahhannah

jag har gått igenom rs virus av en kraftig slag på min son född 99..han var bara 18 dagar gammal då han blev livlös o sen blev det 12 dagar på sjukhuset Biva på astrid Lindgren
    han fick ligga i en skakrespirator i några dygn och fick ständigt morfin o andra grejer i dropp,,
    om du vill så kan vi ha kontakt..

• Eldo

Min tjej fick RS och lunginflammation då hon var 2 månader gammal. Hon var så dålig att hon slutade att andas. Tack och lov då vi redan var inlagda. Det blev 12 dagar på sjukhuset. Hon låg i syrgastält och var så dålig att hon inte ens klarade av att få mat genom nässonden utan fick klara sig på näringsdropp i några dagar innan vi kunde sonda henne igen.

Hon fick RS igen 8 månader senare. Blev sämre än vad som var förväntat. Trodde inte att hon skulle bli så dålig då andra gången då hon var 10 månader.

Hon var mer än 1½ år då hon blev riktigt bra i sina luftrör och lungor. Nu dras hon med trist astma som "minne" av den hemska händelsen.

• 5 barn Waldenryd

Ja Wille har också fått förkkylningsasma så vi få inhalera var trdje timme och ge honom mat också eftersom han inte äter så bra.
    Det är jobbigt att se de dåliga, visst ä han på bättringsväg men inte mycke kan jag ju säga. Man är glad för det lilla som går åt åt det rätta hållet.

Nu ligger våran 9 åring i inflensan, sedan så är minsta 2 flickorna dåliga också de har feber och förkylda och de har också Rs men de är så stora så de klarar sig.
    Sedan har jag fått veta att stora dottern har troligtvis problem med gallan så det är tal om att operera men vi får se vad som händer.

Ja det är lite mycke nu och man håller modet uppe för barnas skull, men ibland vill man ara grina en skvätt för det tar på ens krafter. Ja är inne på tredje veckan nu att få sova mellan 2-4 timmar men jag få ju vara glad att det är tillfäligt men det är inte kul.
    Avundas ej de som får sova på flera månader.

Nä nu vill jag att de skabli frika för detta var en persch. 

• Löööv

Vår dotter fick också RS.

Hon var liten, tror hon bara var några veckor. Hon slutade att andas några gånger och vi åkte in till sjukhuset, blev kvar i 4 dagar. Gjorde massa tester, inhalerade var 3dje timma med adrenalin i aiolos. Hon fick syrgas i grimma. Visste inte varför hon hade andningsstopp och det blev bättre och vi åkte hem. Sen var vi hemma i några dagar innan vi hittade henne blå och livlös igen . Åkte snabbt tillbaka till sjukan. Hon fick åka från Schasska i ambulans till BIVA, ALB. Fick syrgas igen och göra andningsgymnastik och inhalationer igen. Hon skulle läggas i Cpap men behövde inte det senare när det var dax . Nu röntgades hon och vi fick veta att hon hade RS.
    Vi låg på sjukan i ytterligare en vecka och sen hade vi hemsjukvård med aiolos hemma i ca 2 veckor. Hon fick förkylningsastma efteråt som börjar gå bort nu....nu är hon 3 år .

• augustilejon

Vad är förkylningsastma?

• Löööv

Infektionsastma....astma vid förkylning. Dom får typ rs symtom vid VARJE infektion . Jättejobbigt. Och så var förkylningarna betydligt längre och segare än normalt.

Men det växer bort, fast det har varit jobbigt att inhalera och ge medicin i nebben så ofta. Man fick ju ett sånt där pulmicortchema, många puffar blev det .

• augustilejon

hujja...låter som nåt man kan klara sig utan!!!

• Löööv

Helst....men man får ta det för vad det är. Dålig kvalite på barnet helt enkelt .

• 5 barn Waldenryd

ja man blir så  ledsen när de får rs oh sedan när man hr en make som knappt bryr sig eller rättare sagt han gör ej det för han menar på att det är nte så farligt men dt var så skönt för han fick värlens utskällning av sköterskan som kommer till oss varje dag. Han tycker det är så tråkigt att vara hemma och ta hand om de andra barna och aktiver dem.
    Nä som ni märker så mår jag inte så bra inombords jag gråter lätt för jag tänker på massa sedan så har jag gått in i väggen men ingen bryr sig varken maken eller släktingar.
    Jag får väl skylla mig själv jag har j fått 5 barn och alla är prev barn.
    Han astma börja bli bättre nu och han börjar äta bättre nu.

Vi kommer bli utskrivna imorgon om inget händer.
    Jag håller tummarna  

• Solhatten

Hur vet man att ens barn fått RS? Vilka symptom uppvisar barnet? Jag har en son på 2 månader och vill verkligen göra vad jag kan för att undvika RS. Hur får man det? Vad skall jag undvika?

• Löööv

5 barn....

Låter så jobbigt!. Män verkar inte ha den där "omsorgskänslan" alltid. Har också suttit där du är nu....man vill nästan klösa ögonen ur gubben. Men jag tror allt detta med sonen gjort dig ledsen och trött....det är så jobbigt med sjuka barn och så känns det som att man får dra hela lasset själv... då är det lätt att lägga all skulld på gubben( ). Man känner sig så utsliten och maktlös....och gubben märker inget, man nästan skriker men han ser inget, hör inget och verkar skita i allt. Han tycker han har det "värst".
    Tror det är helt naturligt....

Kan inget annat än säga HÅLL UT!....och förslök sova och ta hand om dig lite i mellan (även om det känns omöjligt).

Kram!

• 5 barn Waldenryd

Rs viruset är en typ av förkyldning men barn under 6 månader klarar inte det så bra så de måste åka in till sjkhuset sedan får de olika behandlingar beroende hur små de är och hur allvarligt det är.

Man ska undvika stora centrum med mycke folk där de kan få det och man ska inte träffa förkylda männinskor.
    Barnet har svårt att andas låter som de har massa slem i luftrören och de har de också.
    Man ska vara jättenoga med handhygenen nu när det går massa skit  

• Löööv

Solhatten "Hur vet man att ens barn fått RS? Vilka symptom uppvisar barnet? Jag har en son på 2 månader och vill verkligen göra vad jag kan för att undvika RS. Hur får man det? Vad skall jag undvika?".

Dom kan tyvärr också sluta andas utan förvarning .

• LIVochLinnea

Jag har också fem barn och min minste pojk hostar och hostar och kräks slem.... Jag vet att RS har kommit till Göteborg. Jag har i mitt arbete vårdat massor av RS bebisar men är nu lite tveksam om detta är RS. På dagis går vattenkoppor. Tråkigt att din man inte bryr sig.. Klart att RS är allvarligt klart att det är jobbigt Inte säkert att man får sova så många timmar på sjukhus. Loke hostar och jag avvaktar med inahalationer här hemma Hoppas ni kryar på er snart!!!

Svar på tråden Rs Viruset