• Silverkatten06

En bra handkräm?

Jag har fått extremt torra händer, brukar få det när det är kallt, men i år är det verkligen extremt. Jag är så torr att huden spricker runt knogarna - AJJJ!. Har testat helosansalva, idominsalva och atrix handkräm men inget verkar hjälpa!

Skulle bli superglad om här finns nån kunnig människa som kan rekommendera nån handkräm som hjälper (helst en som inte känns så himla kladdig)!!!

• Svar på tråden En bra handkräm?
  • 0Smurfis0

The body shops Hamp hand cream, luktar inte jä'tte gott men är effektiv..

• twentyone

Hejsan!
    Nu har du ju fått massa tips, men jag skulle säga idominsalva (kletig som fan men effektiv) eller helosan salva (också kletig).

Annars Locobase Repair. Men den finns på apoteket.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Themis

Jag antar att du använder handskar utomhus? För även om man bara går ett par minuter varje dag ute så märker jag skillnad på det i alla fall.

• allaminaliv

Jag fick ett helt annat tips av min manikyrist för jag lider av självsprickor som börjar blöda så här års. Hon har tipsat det till folk med djupa sprickor på hälarna och det har uppenbarligen fungerat.

Gnugga in olja i huden med tandborste. Jag vet inte vilken sorts olja hon menar, men jag tänkte börja med barnängens barnolja. Sedan var hela vitsen att det skulle gnuggas in med tandborste. Det är tydligen en riktig mirakelkur enligt henne.

Ska prova detta själv, har inte hunnit ännu, så jag vet inte om det fungerar, men det är säkert helt klart värt att prova.

Jag vet heller inte hur länge man ska hålla på för att det ska få verkan, 1 gång, 5 gånger eller vad det nu kan vara.

• Miss Upsey Daisey

clarins har en som är jättebra!

min syster blir ofta jättetorr och denna är verkligen super!!

• Ida och Razmus Mamma

själv använder jag mary kays handkit!

fungerar jätte bra  för jag får ofta torra händer på vintern.

• SGN

Kopierar texten från Apotekets hemsida, den funkar kanon. Min dotter var så torr på händerna igår att hon var alldeles prickig, smörjde innan hon la sig och i morse var hon nästan helt bra!
    "Ceridal Lipogel är en fet mjukgörande gel för torr och extra torr hud, speciellt lämplig att använda på extra torra fläckar eller som handkräm. Ceridal Lipogel används 1-2 gånger dagligen eller oftare om det behövs. Gelen är vattenfri och utan parfym. Fetthalten är 69%."

• 201201232

Handskar utomhus, minska på handtvätt och se över kosten är mitt tips. Min alldeles egna obevisade teori är att man får torr hud om man äter för lite fett och för lite kött (det går säkert att äta bra vegetariskt också, men det verkar vara många som misslyckas med att ersätta det animaliska fettet). Sedan är det vettigt att använda så lite tvål som möjligt om du måste tvätta händerna.

• cajsa

Min man har extremt torra händer på vintern och han använder "Handkur" från Mdm Chic. Jättebra tycker han

• Silverkatten06

Bimsan - Erkänner att jag är lite slarvig med handskar, glömmer dem oftast hemma...

snuttepuffan - handtvätten är säkert en av bovarna i dramat, men det är svårt att dra ner på handtvätten när man gör många blöjbyten varje dag...

Tack allihopa för alla bra tips! Har använt Locobase i ett par dagar nu och det är inte riktigt bra, men mycket bättre så jag tror på den Jag ger den ett par dagar till, annars ska jag prova nåt annat av era tips!

• MissWhiskey
    Silverkatten06 skrev 2007-02-10 19:52:18 följande:
    Bimsan - Erkänner att jag är lite slarvig med handskar, glömmer dem oftast hemma...snuttepuffan - handtvätten är säkert en av bovarna i dramat, men det är svårt att dra ner på handtvätten när man gör många blöjbyten varje dag...Tack allihopa för alla bra tips! Har använt Locobase i ett par dagar nu och det är inte riktigt bra, men mycket bättre så jag tror på den Jag ger den ett par dagar till, annars ska jag prova nåt annat av era tips!
    hejhej, jag har precis samma problem som dig. fick veta efter att jag fått ett envetet sår på fingret att jag har väldigt tunn hud på iallafall händerna. Köpte följande på apoteket häromdagen:

Till natten: Locobase (fet)
    På dagen: Oliva by CCS bra på dagarna

Efter att jag smörjt en gång med det feta så syntes redan resultat.
    Mamma till Casper
  • Sexymala

Jag kör Fenuril. Svider tydligen i början när man inte är van, men jag har haft den som mjukgörande i flera år nu och är fullkomligt beroende av den, speciellt vid torr luft, som på vintern! Den passar mig iaf

Svar på tråden En bra handkräm?