• Nyfiken gul

Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???

Jag är så faschinerad av alla trådar som handlar om familjers matkostnader...

o blir helt häpen hur så många handlar så dyrt...

Hur jag än handlar o handlar o handlar kommer jag ändå inte upp i mer än 3.000 kr på sin höjd i månaden trots att jag räknar in resturangbesök som sker ganska ofta...

Vi är 2 vuxna och har 5 umgängesbarn - vilket innebär att vi alltid har minst 1 barn hemma hela tiden.

Jag fattar inte hur ni kan ha så höga matkostnader? Hur bär ni er åt?? Vad handlar ni egentligen?
    Oxfile varje dag? Hämtpizza 7 dagar i veckan?

O ännu mer häpen blir jag när jag ser att det bara är två vuxna o en liten bebis o handlar mat för 5-6.000 i månaden....

Det här är ingen kritisk tråd - jag är uppriktigt häpen o förvånad över matkostnaderna. Hur gör ni????

Jag skulle inte få göra annat än att handla mat för att komma upp i dom summorna...

• Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???
  • Nyfiken gul
    Mamsingen skrev 2007-02-11 16:10:28 följande:
    Jag är mer nyfiken på hur ni lyckas handla så billigt...
    Vi kör veckomatsedel och inköpslista. Inget handlas utöver det som står på listan.

Lagar all mat från grunden men köper storpack med köttfärs o kött o liknande.

Handlar aldrig något onödigt och är sparsam med pålägg.

Går in i tex utländska affärer för att köpa billiga grönsaker, billiga såser o fonder osv.

Handlar all hygien o städ på ÖB.

Handlar maten på Rätt Pris , Prix och Lidl.

Jag kan handla dom märken jag vill ha men behöver ändå inte betala överpriser för det.

Lusläser alltid reklamblad o klipper ur kuponger och anpassar matsedeln efter det som är lockvaror eller billigt för veckan.

Vi unnar oss mycket goda maträtter coh gör inga avkall på så sätt men vi har valt att stå över lyxig skinka över disk, ölkorvar, pickles o onödiga mellanmål osv...

Vi har råd att handla dyrare - men vi vill inte för vi tycker inte att det är värt pengarna.

Jag anpassar hellre matinköpen och lägger övriga pengar på vårt hus, resor, nöjen eller annat....
  • Miss Lau

Vi hamnar runt de summorna. Handlar på Willys och Vivo och bara "vanlig" mat, inte en massa pizza eller oxfilé. Men vi har alltid mycket frukt och grönt, köper bara svenskt kött och grovt lite dyrare bröd. Där skulle vi kunna spara in om vi ville. Och så har vi ett blöbarn som dessutom konsumerar ersättning.

• forever love

handlar på coop forum...tycker inte att vi lyxar till det nåt särskilt..äter kött, fisk, kyckling..ja sånt som man brukar äta....mycket frukt o grönsker..tror att det är det som drar iväg...

fast..jag kom ju på att vi köper laktosfria produkter då jag är laktosintolerant..det blir ju oxå rätt dyrt i längden förstås=)

• Tindra Maria Rosanna

Jag funderar på hur mina svärföräldrar kan handla mat för ca 4-5000 per vecka!!!!!!!!!!! (Ja det behövdes så många !) Utan några barn hemma! Det övergår mitt förstånd!

• malm81

Gud vad en del handlar! här blir det kanske 4500 max och ändå så äter min make nästan dagligen lunch ute på fina ställe där en lunch kanske skotar 70-150 kr men jag lagar allt från grunden och köper all frukt kravodlad.. det som är dryt är blöjor, vi äter ingen fin mat. försöker äta soppa och fisk en dag i veckan. mycket kyckling blir det... Sen utnytjar jag alla kuponger.

Jag lägger där e mot ut nästan 5 tussen vissa månader på medeciner och dyligt.

om man bakar allt bröd själv, alla kakor, köper godis sällan. Våra barn äter inte ofta godis vi gör häldre fruktsallad och köper popcorn till fredagen..

• iconic

Vi är 2 vuxna och handlar för ca 3500-4000 per månad. Men då räknar jag in annat än mat också, som hygienartiklar och allt annat man köper på ica. Vet inte om folk kanske räknar olika där... vissa räknar bara mat och vissa allt annat de handlar samtidigt???? Kan vara en förklaring till att det är så stora skillnader....??

• ALMTL

Vi handlar för mer än 3500 kr i månaden. 2 vuxna (och då är inte lunch på jobbet eller andra resturangbesök inräknat.)

-Vi handlar inga "lågprismärken" överhuvudtaget.
    -Handlar mycket ekologiskt/rättvisemärkt/lokalproduserat/biodynamiskt.
    -Bara svenskt kött.
    -Mycket grönskaker och frukt.(det är dyrt)
    -Tänker på var fisken är fångad. mm

Vi äter inte lyxigt, men försöker tänka etiskt och miljövänligt.

• bebban20

handlar runt 1500-2000 per vecka, tycker inte alls att det är mycket om man räknar med allt man handlar på ica å willys, så som blöjor, mat, godis och tobak, sen äter vi ute ett par ggr oxå.

• Egensinnig

2 vuxna o matbudget ca 5000 o då är inte uteätande o lunch inräknat. vi köper mycket färsk frukt o grönsaker, färsk fisk, snacks mm. I pricip allt vi är sugna på. Laktosfria produkter kostar en del också.
    Vi bor i storstan och där är det betydligt dyrare att handla mat kan tilläggas.

Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???