• Nyfiken gul

Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???

Jag är så faschinerad av alla trådar som handlar om familjers matkostnader...

o blir helt häpen hur så många handlar så dyrt...

Hur jag än handlar o handlar o handlar kommer jag ändå inte upp i mer än 3.000 kr på sin höjd i månaden trots att jag räknar in resturangbesök som sker ganska ofta...

Vi är 2 vuxna och har 5 umgängesbarn - vilket innebär att vi alltid har minst 1 barn hemma hela tiden.

Jag fattar inte hur ni kan ha så höga matkostnader? Hur bär ni er åt?? Vad handlar ni egentligen?
    Oxfile varje dag? Hämtpizza 7 dagar i veckan?

O ännu mer häpen blir jag när jag ser att det bara är två vuxna o en liten bebis o handlar mat för 5-6.000 i månaden....

Det här är ingen kritisk tråd - jag är uppriktigt häpen o förvånad över matkostnaderna. Hur gör ni????

Jag skulle inte få göra annat än att handla mat för att komma upp i dom summorna...

• Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???
  • Pinkstar

jäklar, jag blir helt paff!!!!
    vi är 2 st vuxna och handlar mat för ca 1.500:- i månaden och då har vi ändå unnat oss dyrare kött o något restaurang besök.. och vi äter 3 ggr per dag.. men altså 6.000:- de skulle jag aldrig lägga på mat, vi handlar alltid på willys, storhandlar då en gång per månad så slipper vi åka o handla massa småsaker hela tiden, eldorado och andra billiga märken är minst lika bra!!!

• Playing the angel

- Mest ekologiska/rättvisemärkta produkter
    - Mycket färska grönsaker och frukt
    - Svenskt kött
    - Färsk fisk
    - Lokala delikatess butiker är underbara
    - Räknar också in allt vi handlar på "mataffären" vid såna beräkningar dvs alla hygienartiklar och någon tidning emellan åt.

Skulle t ex aldrig handla en vara på Lidl för att det är "billigt". . . ett koncept som jag inte kan stå för faktiskt.

Si vis amari, ama.
  • Sanna Marie

Vi handlar för ca 4500:- i månaden - är två vuxna och ett barn.

Då räknar jag inte bara maten utan hushållssaker i denna summa som toalettpapper, blöjor, rengöring, schampo, tvål, glödlampor, batterier osv.

Vi äter vanlig husmanskost med grönsaker och jag har alltid frukt hemma. På helgerna brukar det bli något gott och dyrare, men jag tycker ofta vi får rester över så vi kan äta i två dagar. Vi köper också alltid dricka och godis, eller något gott fikabröd till varje helg.

Vi kanske räknar på olika sätt vi som jämnför på den här tråden.

• Linda1976

Vad vi handlar? Tja..... en gång/v på Ica Maxi.

En shoppinglista kan se ut såhär:

Pepsi Max
    mjölk
    yoghurt
    ägg
    Tropicana
    Mini fraiche
    Crem Bonjour Cuisine
    Köttfärs 5% fett
    kycklingfiléer
    mager falukorv 7% fett
    leverpastej
    ost
    steksmör
    Lätt&Lagom
    laxfiléer
    müsli
    pålägg (skinka, salami)
    någon basvara som är slut (ris, pasta)
    bananer
    äpple
    lök
    morötter
    frysta hallon
    fryst broccoli
    blöjor Libero Up&go
    Knäckebröd
    SOLO (tidning)
    FOTO (tidning)
    Nutrilett bars

sen sånt som inte står på lappen.... typ:

nån rea-tröja
    skojigt smink (Maxi har ju numera både M F, Nivea mm)
    påslakanset

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Linda1976

Är noga med att köpa svenskt kött (inte för att det kanske är bättre eller godare utan för att jag vill stödja svenskt jordbruk). Handlar det jag vill ha och behöver, jämför inte priser, utan handlar rubbet på Maxi. Då blir det ca 5000:-/ månad.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Lallamen

Jag gissar på att vi hamnar på minst 6000 i månaden. Då är vi två vuxna och fyra barn och lever förvisso inte jättesnålt men definitivt inte i lyx heller. Jag handlar också på MAXI, Willys och Coop, storhandlar och letar extrapris. Passar på att bunkra upp då det är billigt och lagar mycket från grunden.

Förr kunde jag inte förstå hur folk kunde klara sig på så lite pengar. Men sedan insåg jag att vi förvisso är ganska många i familjen . Dessutom när jag räknar så räknar jag in allt som handlas på mataffärer, har ingen aning om proportionen mellan matvaror och hygien, städ, toapapper, blöjor osv. Det gör förståss siffrorna svåra att jämföra med de som bara räknar rena matvaror.

Sedan gör det ju skillnad på hur mycket man äter hemma. Jag är hemma med alla våra fyra barn och det gör ju en hel del skillnad mot den som äter en hel del på skola/fritids/dagis/arbete.
    Räknade ut att vi varje månad äter runt 180 portioner frukost, 80 vuxenportioner lagad mat + 10 matlådor (resten äter maken ute), 200 barnportioner lagad mat, 300 mellanmål och 50 kvällsfika (då barnen lagt sig) Sedan är det kompisar här var och varannan dag så det blir många extra mellanmål och luncher dessutom. Lägger man sedan till välling, lite extra gott till fredagsmys, lördagsgodis och gäster ett par gånger så drar det iväg ytterligare
    Bara som exempel så blir det nu på vintern nästan en tusenlapp i månaden bara för att vi ska kunna äta två frukter var per dag (och då köper jag ändå mest euroshopper eller på invandrarbutik).

Så, visst skulle det säkert gå att skära ner en del men då skulle jag nog bli tvungen att servera väldigt enahanda och trist mat.

• Thursday

Men du Nyfiken Gul - först skriver du att du inte kan förstå HUR man bär sig åt för att handla för mer pengar än du själv och att du är uppriktigt förvånad över hur man bär sig åt, och sen skriver du att du:

*Handlar aldrig något onödigt och är sparsam med pålägg
    *Går in i tex utländska affärer för att köpa billiga grönsaker, billiga såser o fonder osv.
    *Handlar all hygien o städ på ÖB.
    *Handlar maten på Rätt Pris , Prix och Lidl
    *Lusläser alltid reklamblad o klipper ur kuponger
    * har valt att stå över lyxig skinka över disk, ölkorvar, pickles o onödiga mellanmål osv

Det är väl ganska uppenbart att vi som:

* handlar precis vad vi vill ha och alltid har fem-sex sorters pålägg hemma
    * alltid handlar allting på ICA, och inte sätter tassen i en lågprisbutik
    * verkligen inte anpassar något efter kuponger där man sparar 3,50 på att köpa saker man inte vill ha
    * Köper lyxig skinka och ölkorv om vi vill ha det

lägger rätt så mycket mer pengar än du gör. Verkar mindre som uppriktigt förvåning från din sida, än vilja att visa hur duktig du är

För mig är det livskvalité att köpa den mat jag vill ha, alltid ha mycket pålägg och färsk frukt och grönsaker. Min tid är värdefull, och redan ett besök på ICA per vecka är mer än vad jag har lust med att lägga på en så ointressant sak som att handla. Att stressa runt i fyra olika butiker, nej tack. Däremot är andra så välkomna så att göra det, och jag förvånas inte över att det finns andra sätt att leva än mitt

• ebben

bor på liten ort o här finns bara ett par "vanliga" ica/konsum......inga större "ö oB" eller annat! Inga "stormarknader......
    vi har 2 välling/blöjbarn,o hund.
    O köper en del halvfärdig mat då jag har 2 väldigt krävande småbarn o HINNER INTE stå o laga mat från grunden jämt! Är dessutom ofta ensam då min man jobbar borta o då köper vi då o då helt färdig mat!
    Håller med idispidis i det hon skrev-handlar ofta det vi vill ha o dessutom fika o godis!

• Ylwis
    Thursday skrev 2007-02-11 20:10:51 följande:
    Men du Nyfiken Gul - först skriver du att du inte kan förstå HUR man bär sig åt för att handla för mer pengar än du själv och att du är uppriktigt förvånad över hur man bär sig åt, och sen skriver du att du:*Handlar aldrig något onödigt och är sparsam med pålägg*Går in i tex utländska affärer för att köpa billiga grönsaker, billiga såser o fonder osv.*Handlar all hygien o städ på ÖB.*Handlar maten på Rätt Pris , Prix och Lidl*Lusläser alltid reklamblad o klipper ur kuponger * har valt att stå över lyxig skinka över disk, ölkorvar, pickles o onödiga mellanmål osvDet är väl ganska uppenbart att vi som:* handlar precis vad vi vill ha och alltid har fem-sex sorters pålägg hemma* alltid handlar allting på ICA, och inte sätter tassen i en lågprisbutik* verkligen inte anpassar något efter kuponger där man sparar 3,50 på att köpa saker man inte vill ha* Köper lyxig skinka och ölkorv om vi vill ha detlägger rätt så mycket mer pengar än du gör. Verkar mindre som uppriktigt förvåning från din sida, än vilja att visa hur duktig du är För mig är det livskvalité att köpa den mat jag vill ha, alltid ha mycket pålägg och färsk frukt och grönsaker. Min tid är värdefull, och redan ett besök på ICA per vecka är mer än vad jag har lust med att lägga på en så ointressant sak som att handla. Att stressa runt i fyra olika butiker, nej tack. Däremot är andra så välkomna så att göra det, och jag förvånas inte över att det finns andra sätt att leva än mitt
    jag säger så här... hade vi råd att handla det vi ville skulle det vara roligt men när man måst vända matsäcken  efter vad man har i ekonimi så får man  välja bort och ta allt billigt. hade jag  5-6000 varje månad till mat, klart det skulle bli lyxigt då men skulle aldrig kunna anvönda allt så jag vet att  man klarar sig på mkt mindre.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Yummie

Vi lägger ca 3000-3500 i månaden för 2 vuxna. Vi äter ute ca 1-2 ggr i veckan. Har aldrig snålat på maten, utan äter de vi är sugna på. Känner vi oss sugna på tex oxfile eller fläskfile mitt i veckan så köper vi det. Vi köper också mkt frukt och grönsaker. Min man tex, han kan inte äta en macka utan grönsaker på.

Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???