• Nyfiken gul

Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???

Jag är så faschinerad av alla trådar som handlar om familjers matkostnader...

o blir helt häpen hur så många handlar så dyrt...

Hur jag än handlar o handlar o handlar kommer jag ändå inte upp i mer än 3.000 kr på sin höjd i månaden trots att jag räknar in resturangbesök som sker ganska ofta...

Vi är 2 vuxna och har 5 umgängesbarn - vilket innebär att vi alltid har minst 1 barn hemma hela tiden.

Jag fattar inte hur ni kan ha så höga matkostnader? Hur bär ni er åt?? Vad handlar ni egentligen?
    Oxfile varje dag? Hämtpizza 7 dagar i veckan?

O ännu mer häpen blir jag när jag ser att det bara är två vuxna o en liten bebis o handlar mat för 5-6.000 i månaden....

Det här är ingen kritisk tråd - jag är uppriktigt häpen o förvånad över matkostnaderna. Hur gör ni????

Jag skulle inte få göra annat än att handla mat för att komma upp i dom summorna...

• Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???
  • Ida2

Usch vet inte, lagar middag varje dag och tittar inte så på priset. Men handlar mat för mer än så i månaden och då är inte hämtmat inräknat. Vi är två vuxna och ett litet barn.

• Tant Green

Om man räknar med våra luncher (min man äter i personalmatsalen och jag äter ute ibland) så kommer vi säkert upp i minst 5-6000 kr/månad. Men då räknar vi in allt vi handlar när vi är på ICA Maxi 2 ggr/månad, dvs även blöjor, tvättmedel, toapapper, kanske någon leksak, DVD-film eller kläder till dottern ibland... Jag tror att det kanske är fler som räknar så när de svarar i trådar här, alltså att det även slinker med saker som inte är mat.

• spiritsinlove

Går man in i en liten Coop eller något annat och köper typ 2 kassar med exakt det man vill ha o inte kollar alls på priser, är man lätt uppe i 500...inte svårt

- alla stavfel är medvetna -
  • Jennie med ie

Det blir lite svart eller vitt i denna tråden, inte mycket till gråskalor.. det verkar som att mycket pengar = bra mat och mindre pengar = dålig mat. Men så behöver det inte alls vara. Vi har ett mat- och hygienkonto på max 3000 kr, för det mesta 2500, inkl blöjor och kattmat t ex. 2 vuxna, 1 barn och 2 katter. Och vi kompromissar INTE med varken kvalitet eller smak. Däremot storhandlar vi, lagar nästan all mat från grunden, äter inte ute så ofta, äter mycket vegetariskt (jag är vegan), och är inte märkesnördar ;)

• Linny

vi handlar rätt dyrt tror jag. Brukar ligga på 6-7000 i månaden och då ingår mest mat. Några paket blöjor kanske, men dem samt hygienartiklar handlar vi oftast på ett annat ställe så de kommer inte på den räkningen..

Vi äter väl inte bara "bra mat". Bra mat är för mig nyttig mat. Och det kan jag ju inte påstå. Visst köper vi mycket grönsaker, men vi köper också mycket ostar osv.

Vi älskar att laga mat och vi vill använda bra råvaror. Sedan har vi blivit lite kräsna och vill helst ha vissa specifika kaffesorter, fetaost, grana padano osv. Köper helst bara färsk kycklingfilé och färsk lax. Tycker speciellt att fryst kycklingfilé blir svampig och är dålig kvalitet på. Billig skinka är oftast full av brosk o annat.

Sedan är vi dåliga på att köpa sånt som är billigt. Vi försöker, men oftast är det inte sånt på extrapris som vi brukar äta heller..

Jag vet att vi är petiga, men vi unnar oss att vara det. Vi älskar mat, vi lagar mat som avkoppling och älskar att experimentera. Sonen får i sig god och näringsrik mat, och att den är lite fet ibland är ju ingen fara för den lilla sparrisen. Det är oftast bra fetter i det vi äter. Men inte alltid förstås..

• Linny

äter ute varje dag på jobbet också, men det har jag inte räknat in... *försöker förtränga*

• hannasmantan

Vi är 5 personer hemma och handlar för ca 4,500:- i månaden och det tycker jag är helt ok. Vi äter nästan alltid hemlagat från grunden men unnar oss att äta ute ganska ofta.
    Vi bor på en liten ort så det är ganska dyrt att handla här. Sambon jagar så jag har nästan obegränsat med älgkött=)

• Linda1976

Tja.... tittar aldrig på priser. Handlar mycket ekologiskt,kyckling, lax, oxfilé. Provar mycket nya varor... Småplock och extragrejer varje gång på Ica Maxi..... 12-1300:-/v är ingen konst att komma upp i.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Themis

Mat får kosta-det är min livskvalitet det handlar om.

Veckoplanering ja, laga från grunden ja.

Men vi försöker handla fairtrade/krav-produkter och det kostar en slant, och så är vi kräsna gottegrisar dessutom.

• Majsan70

Vad handlar vi tro??

Tja, vanlig basmat helt enkelt.

Köttfärs, kött av olika slag, kyckling kanske, pasta, frukt grönt, mjölk, ost, fil o juice.
    Mjöl o socker, bröd.

I vår kassa ingår dessutom katternas mjukmat samt hundens torrfoder, shampoo, balsam toapapper m.m.m...

Eftersom vi bor i en storstad är det inte alls svårt att komma upp i dessa summorna på fem personer under en månad.

Hur vi än snålar en månad, så kommer vi inte under 4500 kronor i matkassan.

Svar på tråden Ni som handlar mat för 5-6.000 kr varje månad - VAD handlar ni???