• Häxan Jia

Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?

Hejsan.

Jag har tre katter i olika åldrar. Iaf mina växter blir ganska så ofta massakerade av dom. Jag försöker odla kattgräs allt som oftast, men ni skall ju inte tro att de håller sig till det bara därför.

Nu undrar jag om någon har koll på vilka växter som kan vara lite giftiga för katter? Det är nämlgen så att mina spyr ganska så ofta och efter att ha maskat av dom otaliga gånger, bytt foder osv så slog tanken mig att de kan vara någon växt de tuggar på som gör att dom spyr. Jag vet inte vilket katt de är som spyr eller om de är alla tre då jag inte lyckats se när det händer utan bara hittar bevisen på att det inträffat

Tacksam för svar är jag iaf...

• Svar på tråden Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?
  • Majsan70

Katter spyr gärna hårbollar eftersom de putsar pälsen.
    Ger maninte foder som "tar hand om" dessa, så spyr de mer.

Vi ger oftast foder som reducerar hårbollar, vilket gör att katterna inte spyr så mycket.

Men det är bra att veta vad som är giftigt. Vi skickar alltid med en kopia av den sidan till de som köper kattungar av oss.

• vermilion

Men hmm, det står att yuccapalmen är "giftig", den brukar mina katter tugga i sig av först av allt. Det blir alltid bara stammen kvar, och ingen av dom verkar ha mått dåligt av det. Undra vad som kan bli fel när dom äter den då?

• Häxan Jia

Majsan70...

Mina, vilken av dom de nu än är spyr ju upp som nästan rent foder i korvar.... skumt som attan...

• Majsan70

Har du kollat så det är rätt foder för den katten då??
    Den kanske behöver nåt annat foder?

• Häxan Jia

Majsan jag har bytt foder redan. Började blanda torr och mjuk mat också, men de spelar ingen roll, någon eller alla spyr ändå

Jag har såklart redan maskat av dom x antal gånger sedan de blev innekatter i slutet på juni förra året. Hade nämligen väldiga problem med att få äldsta honan maskfri när kattungen var liten. När de blev innekatter så till och med jag tvingade dom att svälja medicinen bara för att jag skulle veta att de fick i sig rätt dos för respektive katt.

Nu fäller dom visserligen en hel del också, inte den yngsta men de tvä äldre katterna som varit utekatter, jag tror ju det beror på att de fått vinterpäls i vinter trots att de numera är innekatter... Någon som vet om de kan bero på något annat?

• Majsan70

Men vad får de för foder då? Ibland kan det ta lite tid att få ordning på det hela. Har du kollat med vet. varför det kommer typ mat i korvarna?

När mina katter spyr är det hårbollar eller ren graviditetsspya, men sällan mat.

• Häxan Jia

Nu får de friskies adult alla tre... Dom gillar inte mjukmat så mkt, Nils bara slickar upp såsen och de andra äter väl med rynkade nosar och inte så överförtjust...

Korvarna som spys upp verkar bestå av enbart mat, alltså foder som är blött...

Alla tre katterna är kastrerade så gravida är ingen av dom..

Jag tycker verkligen detta är skumt och de jobbigaste är att inte veta vem som spyr, de kan ju vara en av dom eller alla tre, jobbigt att inte veta.

• Majsan70

Hade jag vart dig hade jag satsat på ett högkvalitativt foder istället.
    Friskies måste de äta ganska mycket av för att få i sig det de behöver. Kanske därför de kräks?

Man lurar sig med att det känns billigare, men i längden är det inte det.

Kanske värt att pröva?

• Endag
    n k skrev 2007-02-13 14:22:10 följande:
    fredskallor..... har egen erfarenhet, tyvärr!
    Va är det farligt??
    Hm, mina katter har så länge jag vet gnagat på våra fredsskallor, men inget har hänt.
    Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Häxan Jia

Majsan..

Ja kanske skulle man göra det. Men jag kan inte köpa hur dyrt foder som helst eftersom jag inte direkt är någon rik person utan tvärtom riktigt fattig

Något tips på ett bra foder till rimligt pris?

• Majsan70

Häxan Jia

Det "dyra" fodret är inte särskilt mycket dyrare i längden eftersom de äter mindre mängd av det.

Våra katter får olika versioner av Royal Canin. Jag kan inte det exakta priset men runt 200 spänn för 2,5 kilo skulle jag tro. Då räcker det ganska länge i motsats till billigt foder som tar slut direkt.

Har du 3 katter kan du köpa större påsar som kostar lite mer i inköp för stunden, men kilopriset blir ganska mycket lägre.

• Häxan Jia

Majsan..

Okej, men hur mkt skall varje katt ha av det dyrare och drygare fodret då?

Som de är nu så ger jah mina katter mat två gånger om dagen, morgon och eftermiddag/kväll

• Majsan70

Jag har torrfodret ståendes framme till mina katter alltid. De skall ha fri tillgång för att själva äta det de behöver när de behöver det.

Blötmat får mina katter bara som smakisar två gånger per dag

Prata med personalen i djurbutiken så får du säkert fram rätt mat för just dina katter.

• Cokkie
    prickbladsväxter och julstjärnor
  • Cokkie

Giftiga växter
    Katter gillar inte bara gräs utan tuggar gärna på andra växter också om de får chansen. Många av våra krukväxter eller snittblommor är giftiga eller har irriterande växtsaft. Det är ganska ovanligt att katter blir förgiftade av växter men det förekommer. I värsta fall kan det gå så illa att njurarna tar sådan skada att katten inte överlever.

Därför bör du vara lite du försiktig med vilka sorts växter du har hemma om du har en katt som gillar att smaka på blommor och blad. Ställ giftiga växter på en plats där katten inte kan nå dem.

Om katten visar tecken på förgiftning, om den dräglar, kräks eller har diarré, kontakta Giftinformationscentralen eller närmaste djursjukhus så de kan ge dig råd. Troligen behöver katten besöka veterinären.

Här är några av de vanligaste växterna i hemmet som kan vara farliga för din katt:

KRUKVÄXTER

Giftiga
    Julros
    Oleander
    Änglatrumpet

Mindre giftiga
    Amaryllis
    Azalea
    Cyklamen
    Hortensia
    Korallbär
    Liljeväxter

Irriterande växtsaft
    Flitiga lisa
    Fredskalla
    Gullranka
    Julstjärna
    Prickblad
    Rosenkalla

SNITTBLOMMOR

Giftiga
    Ginst
    Liljekonvalj

Mindre giftiga
    Amaryllis
    Anemon
    Hyacint
    Iris
    Liljor
    Mistel
    Påsklilja
    Vallmo

Irriterande växtsaft
    Kalla
    Rosenkalla

• Häxan Jia

Majsan.

Tyvär fungerar det inte att ha torrfoder framme hela tiden här, då jag inte vill övergöda mina katter. De två äldre Nils och Maja ligger redan på gränsen och skall absolut inte bli tjockare. det vore rent ohälsosamt för dom.

Den yngsta katten väger bra 2,7 kg fast veterinären gissade på ett halvt kg mindre när vi var där och kastrerade henne i november.

Hade katterna varit utekatter så hade jag kanske haft torrfoder ståendes jämt. Men nu är dom ju vana vid att inte ha maten framme jämt. För det har bott en hund i detta hushåll ända sedan innan katterna kom hit, nu är han tyvär död sedan några veckor tillbaka.

Det finns ju inga djuraffärer där jag bor Men jag ska se om jag kan åka med kompisen där hon brukar handlar till sina hundar och hästen och prata med dom där.

• Häxan Jia

Cockie.. tack för listan...

Svar på tråden Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?