• Tjottskan

    dödsannons, dikt från bästa väninnan!

    Kommer mkt snart att behöva ta farväl av min bästa väninna som är sjuk i cancer.
    Försöker att hitta någon fin dikt som jag kan använda i dödsannonsen som jag skall ha i lokaltidningen. Vill så gärna att den är så passande som möjligt.

  • Svar på tråden dödsannons, dikt från bästa väninnan!
  • madlo

    eller denna är också fin...

    Så liten plats en människa tar på jorden
    Mindre än ett träd i skogen

    Så stort tomrum hon lämnar efter sig
    En hel värld kan inte fylla det

  • madlo

    När dina steg har tystnat
    finns ändå ekot kvar.
    När dina ögon slocknat
    vi alla minnen har.
    Vi spar dem i våra hjärtan
    tar fram dem då och då.
    Så kommer du för alltid
    att vara här ändå.

    härär ännu en till

  • LitenOchRädd

    Ett ljus är tänt
    i evighet
    för att minnas
    dem vi älskar ännu
    dem vi aldrig glömmer
    ett ljus är tänt
    i evighet
    för att lysa
    för dem vi minns
    som i vårt hjärtas minne finns

    Beklagar verkligen ..

  • Angla

    Varför sätter man som vän in en dödannons i tidningen? Gör inte familjen det alltså alla sätte rin en tillsammans?


    Angla - mamma bortom molnen
  • Tjottskan
    Jennykym skrev 2007-03-09 19:17:51 följande:
    Tycker visst att man kan sätta in en annons som vän!!
    Tack.... kändes självklart för mig!
    Stolt mamma till Johanna och Emma
  • AochJsMamma

    Tycker oxå att det är självklart att man sätter in en egen annons- ensam eller med någon/några andra bästa vänner. Är även väldigt vanligt, iallafall om man kikar i t ex Göteborgs Posten.

    Ts: Jag tänker på dig! Förstår att du måste ha det tufft just nu. Min kompis dog i cancer (hjärntumör) när vi var 16 och det var fruktansvärt. Men som någon annan sa; man lär sig leva med det och på något sätt så finns hon lixom alltid kvar hos mig. Stor kram!

  • Lilla Z

    Denna tycker jag är fin.....

    Förlustens hela storhet
    jag ej har fattat än
    vet blott att jag har mist
    min alldra bästa vän...

  • Jennykym

    Klart att man ska göra det om det känns rätt. Hoppas att familjen kommer att uppskatta det!! Jag skulle ha gjort det iallafall. Har förlorat en lite son. jag skulle ha blivit JÄTTE glad!!!

  • Angla

    Alltså det var ingen anklagan utan en fråga ... så som jag fick höra på begravningsbyrån så antydda flera dödsannonser bråk ifamiljen, särkulls barn och älskare/älskarinna


    Angla - mamma bortom molnen
  • Tjottskan
    Angla skrev 2007-03-11 18:52:21 följande:
    Alltså det var ingen anklagan utan en fråga ... så som jag fick höra på begravningsbyrån så antydda flera dödsannonser bråk ifamiljen, särkulls barn och älskare/älskarinna Angla - mamma bortom molnen
    Klart du kan fråga.... inga problem (med mej iallafall)!
     Rätt kul att läsa begravningsbyråns förklaring....... Det är säkert så i många fall! I mitt fall känner jag bara att det är något som jag absolut vill. Hennes mamma blev rörd till tårar när jag tog upp det med henne!
    Stolt mamma till Johanna och Emma
  • Minday

    Hej Angela!

    Det är faktiskt kutym att sätta ut annons på sina vänner/arbetskamrater.
    Hur konstigt det än låter, så sällar man sig till de sörjande och det är en oerhört vacker gest. det du skriver om har jag inte hört talas om förut...men visst. Det kan säkert förekomma tvister i sorgens svåra labyrinter.

    Jag blev oerhört rörd, när det stod flera annonser i tidningen efter Jonnys bortgång. Den så förtvivlat ensama sorgen blir mindre ensam.

    Fint av dig tjott, att tänka på din vän, på dethär viset. 

  • lnr

    Alla mina tårar
    all min smärta
    Sorg
    Ilska
    Längtan
    Allt, och hur ont det gör
    det gör så ont
    Inga ord finns
    Jag kan inte säga hur jag saknar dig
    Längtar efter dig
    Behöver dig
    Snälla
    Ur djupet av mitt hjärta
    Snälla
    Bara kom tillbaka.

    Alla mina tårar
    All min
    sorg min längtan min ilska
    min saknad.
    Den spelar ingen roll
    För du bara är borta
    Fortfarande
    Alla mina tårar
    spelar ingen roll.

  • lnr

    "Döden är inget alls. Den räknas inte. Jag har bara slunkit in i rummet bredvid. Inget har hänt. Allt är precis som det var. Jag är jag och ni är ni, och det gamla livet som vi levde så kärleksfullt ihop är oberört, oförändrat. Vad vi än var för varandra är vi ännu. Kalla mig för det gamla bekanta namnet. Tala om mig på samma nonchalanta sätt som ni alltid har gjort. Låt inte ert tonfall förändras. Anlägg ingen tvunget allvarlig eller sorgsen min. Skratta som ni alltid brukade skratta åt de små skämt som vi gladde oss åt tillsammans. Lek, le, tänk på mig, be för mig. Låt mitt namn vara på allas läppar, som det alltid har varit. Låt det uttalas utan ansträngning, utan tillstymmelsen till en skugga över sig.
    Livet betyder allt det någonsin har betytt. Det är likadant det alltid har varit. Det finns en absolut och obrytbar kontinuitet. Vad är denna död annat än en försummbar olyckshändelse? varför skulle jag vara ur sinn bara för att jag är ur syn?
    Jag väntar ju blott på er en liten stund här någonstans i närheten, alldeles om hörnet. Allt är väl."

  • Twins 2

    Hej!
    Tips bara www.fonusnet.se
    www.fonus.se
    Vad jag har hört så är det mest vanligt att vänner sätter in typ saknad annons ej dödsannons det är väl svär föräldrar och föräldrar som brukar göra det.? Dom kostar ju lite med, inte för att priset gör någon skillnad. Det blir nog bra vilket som. På Fonus har dom lite olika verser osv.
    Om du inte har ngt emot Fonus förstås.

  • Nelle

    "Vi ses i Nangijala" tycker jag e jättefint
    Kram till er


    ♡♥♡♥♡ (¯`°?.¸ ♥ Princess Inez 2006-06-01 ♥ ¸.?°´¯) ♡♥♡♥♡
  • nudelbumsan

    Som leendet bytes
    i skälvande tår
    Så växlar vårt liv
    några jordiska år
    Ibland lekte tanken
    i solljuset fri
    Ibland kommer nattsvarta
    skuggor förbi
    Då slutar en saga,
    då somnar en vind
    Och allt blir så stilla
    som tårar mot kind.

  • mickemolle

    min svärmor klippte ur denna i en tidning och sa till alla att denna ska jag ha på min dödsannons eller som ska läsas upp på min begravning:

    Döden betyder ingenting. Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum. Jag är jag och du är du. Allt vi var för varndra är vi fortfarande. Tala till mig på samma sätt som du alltid brukade. Ändra inte tonfall, håll sorgen borta från din röst. Skratta tillsammans med mig, le med mig, tänk på mig. Låt mitt namn fortsätta vara en del av din vardag. Livet betyder detsamma. Ingenting har skett som förändrar det. Döden är bara ett tillfälligtavbrott i vår gemenskap.

    Tycker den är så vacker!!

  • Helle76

    Denna hade vi på min farfars dödsannons

    I sorgen finns glädjen
    för allt som Du gav
    Av kärlek och omsorg
    till den Du höll av
    Redo att hjälpa
    glad i Ditt sinne
    är Du oss alla
    i käraste minne

    Min farfar gick med bort i cancer

  • Blåbärspaj

    Ta en bit av en text från en låt du vet att hon tycker om..det tycker jag är fint.

Svar på tråden dödsannons, dikt från bästa väninnan!