Inlägg från: Laminie |Visa alla inlägg
  • Laminie

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

För mig är det självklart att rädda pojkens liv. Förstår inte hur man kan välja att rädda hundens liv som ändå ska dö om några år. Sen förstår jag inte hur man kan leva med sitt val (om man räddar hunden) efter att ha sett hans förkrossade föräldrar och syskon samt insett att han gått miste om att bli vuxen....

• Laminie

Jag tycker det är egoistiskt att välja att rädda hundens liv. Om hunden dör är det bara en själv och kanske sin familj som sörjer. Om pojken dör däremot så är det en hel släkt, familj och kompisar som genomlider en obeskrivlig sorg. De kommer aldrig komma över det. Hur kallt det än låter så kan man faktiskt skaffa sig en ny hund även om det inte är samma sak. Men man kan inte bara skaffa sig en ny pojke...

• Laminie

Jag tror att de som har kryssat i att de skulle rädda hundens liv inte menar det.

• Laminie

Beckah: Isåfall hade det varit väldigt intressant att få veta _hur_ de tänker!

• Laminie

DeAMiB: Hunden lever högst i 15 år och det kanske är en gammal hund som inte har lång tid kvar att leva som blir påkörd. En pojke lever förhoppningsvis tills han är gammal. En människa lever mycket längre än en hund.

• Laminie

Beckah82 tog 'orden ur munnen på mig' . Detta som Beckah skrev förklarar hur jag menade:

"vad man kan uträtta under sin livstid och hur många människor som berörs av att man dör"

Sen kan du inte jämföra två människor med en människa och en hund.

• Laminie

DeAMiB: Nej, vi vet inte ålder på hunden. Men det _kan_ ha varit en gammal hund. Även om det hade varit en valp eller en ung och frisk hund så hade jag ändå räddat pojken...

• Laminie

Wickz: Jag förstår att du räknar dina katter som din familj och att du älskar de väldigt mycket. MEN...hur hade du kunnat leva med dig själv efter att ha gjort något så fruktansvärt mot pojkens familj bara för att du skulle kunna fortsätta gulla med dina katter...

• Laminie

Morrigan: Nej. Men jämfört med en hund så är det värre när ett barn dör...
    Min egen åsikt.

• Laminie

Morrigan: Jaha...så även om du inte känner varken hunden eller människan så är det ändå värre när hunden dör?

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)