• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Laminie

DeAMiB: För mig hade det varit självklart att rädda pojkens liv framför min 93 åriga mormor.

• Laminie

Morrigan: Nej, men jag hade inte velat gulla med djuret men absolut inte skada det heller...
    Jag hade bara inte velat se det eftersom det hade varit anledningen till att mitt barn är dött.

• Nbottning

"Vem hade du räddat: Din kära mormor som är 93år gammal eller en okänd pojken som är 8år gammal?"

Om du frågar mig så svarar jag pojken. Min mormor skulle ge mig en redig utskällning om jag gjorde på något annat sätt.

• Beckah82
    Marvelous skrev 2007-02-17 00:33:58 följande:
    Men du Beckah82 en annan fråga:Vem hade du räddat: Din kära mormor som är 93år gammal eller en okänd pojken som är 8år gammal?
    Pojken, naturligtvis!

Min mormor är gammal och det är väldigt etiskt försvarbart att välja bort denna gamla kvinna som gjort sitt och som ändå kommer att dö. Det är INTE etiskt försvarbart att välja bort ett barn som precis börjat sitt liv.

Du får ställa två mer likvärdiga människor om du vill få fram att man väljer den som står en närmst.

Väljer jag mitt barn eller grannens barn? MITT

Väljer jag min sambo eller grannens sambo? MIN sambo

Väljer jag min sambo eller mitt barn? MITT BARN

Väljer jag min sambo eller grannes fyraåring? Min sambo

Väljer jag min 50-åriga mamma eller grannens fyraåring? Här börjar det bli jobbigt...men grannes fyraåring.
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
  • Laminie

Nbottning: Min med! Om min mormor själv hade fått välja så hade hon gjort samma val som jag .

• Sarius
    Laminie skrev 2007-02-17 00:37:20 följande:
    DeAMiB: För mig hade det varit självklart att rädda pojkens liv framför min 93 åriga mormor.
    Samma här.
    En liten grabb har hela livet framför sig.
    Mormor har hela livet bakom sig.
    Och skulle jag fråga min mormor om hon skulle vilja dö för en okänd pojke skulle hon svara ja på det.
    Hon skulle nog till och med bli arg om jag räddade henne och lät ett barn dö.
    Så väl känner jag min egen mormor.
    Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Morrigan

Anledningen till barnets död är ju människans val.
    och jag förstår absolut att du inte vill gulla med det.

• Ancy

En människa som väljer ett djur framför en människa måste ha gått igenom mycket trauman i sitt liv och blivit sviken av alla människor den mött...då kan jag möjligen förstå resonemanget... Men en sån människa är ju skadad...

OBS! har själv två hundar som är som mina "bebisar" så jag vet vad det betyder att älska ett djur och se det som en familjemedlem.

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)