• Beckah82

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Med anledning av denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m17396018.html

Blir jag lite orolig för min son i detta samhället med tanke på hur vissa människor tänker.

Frågan handlar om att:

Du kommer till en olycksplats där det ligger en 8-årig pojke och en hund och dör. Hunden är DIN hund men pojken är helt okänd. En helt vanlig unge bara, 8 år skulle man gissa på utseendet. Vem räddar du och vem låter du ligga och dö?

Det kunde alltså vara MIN son men det vet ju inte du om...för dig är det vem som helst.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)
  • Familjen Snuffsis

Jag tror att de som väljer hunden före kan ju inte ha barn själva, och har dem det så är det ngt annat fel...

• Beckah82
    Laminie skrev 2007-02-17 00:14:04 följande:
    Beckah: Isåfall hade det varit väldigt intressant att få veta _hur_ de tänker!
    Det har jag ej fått något bra svar på. Svaret jag fått är att man väljer det man står närmst emotionellt.

Javisst... jagf står närmre mina råttor än ett okänt barn men va FAN...det spelar ingen roll...jag tappar ju inte hjärnan för det
  • Ancy
    Chloe80 skrev 2007-02-17 00:08:58 följande:
    Ja men vad är meningen me denna fråga överhuvudtaget... suck!
    meningen är att en del tycker att det är intressant att diskutera etik. förstår aldrig folk som orkar gå in på enligt dem "meningslösa" trådar och kommentera att de är meningslösa....
  • DeAMiB

liv som liv, man räddar ju ändå den som står närmast en själv. Tänk dej en släkting eller en okänd, samma sak.. vem räddar du? självklart du gör allt i din makt för att rädda den du älskar, och sen försöker man så klart med nästa. så hade jag gjort iaf!!!

• Beckah82
    DeAMiB skrev 2007-02-17 00:15:06 följande:
    Laminie Men så kan man ju inte resonera heller, att hunden ska ändå dö om några år. Det ska ju pojken oxå eller hur????
    Ja men den förväntade livslängden.... och vad man kan uträtta under sin livstid och hur många människor som berörs av att man dör....dedt är en jäkla skillnad.
  • Beckah82
    DeAMiB skrev 2007-02-17 00:17:06 följande:
    liv som liv, man räddar ju ändå den som står närmast en själv. Tänk dej en släkting eller en okänd, samma sak.. vem räddar du? självklart du gör allt i din makt för att rädda den du älskar, och sen försöker man så klart med nästa. så hade jag gjort iaf!!!
    Det är INTE samma sak. Då är det två MÄNNISKOR. Inte en människa och ett äckligt djur.
  • Laminie

DeAMiB: Hunden lever högst i 15 år och det kanske är en gammal hund som inte har lång tid kvar att leva som blir påkörd. En pojke lever förhoppningsvis tills han är gammal. En människa lever mycket längre än en hund.

• enny signatur

Du har INTE hund- men tror att du skulle välja att rädda den istället för pojken om du HADE haft hund.

varför? för att jag först hade räddat mina katter, sedan pojken. varför? klart ssom tusan jag räddar min familj först!

• Chloe80
    Ancy skrev 2007-02-17 00:16:39 följande:
    Chloe80 skrev 2007-02-17 00:08:58 följande: Ja men vad är meningen me denna fråga överhuvudtaget... suck! meningen är att en del tycker att det är intressant att diskutera etik. förstår aldrig folk som orkar gå in på enligt dem "meningslösa" trådar och kommentera att de är meningslösa....
    för att vi inte har nåt bättre för oss såklart!
  • DeAMiB

Det handlade väl inte om en gammal hund??? eller när skrevs det???

Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)