• lelita

zakynthos grekland

Hej!

jaha, nu har man bokat in en resa till zakynthos så det bär av för oss den 10 augusti.........men nu till grejen! ju mer jag läser om zakynthos blir jag lite rädd, laganas dit vi ska åka ( mamma, pappa, 6-åring, 10-månaders, moster och morfar) verkar ju vara värsta partyön???

nu har jag fått lite andra tankar o att åka dit eller ska jag strunta i det och bara köra på? det blir ju i vilket fall en upplevelse, eller?

Jag kommer att bo på hotell anadiomeni? nån som bott där och kanske har lite råd till en lite nervös mamma

skriv gärna era egna erfarenheter utav zakynthos, bra eller dåligt, tips?

• Svar på tråden zakynthos grekland
  • Tildarut

Jag har varit på Zakynthos och då var våran dotter 2 år. Vi var jätte nöjda! Nu bodde inte i Laganas men det jag verkligen kan rekommendera är att hyra en bil så ni får se andra delar av ön. det finns massor av fina stränder. Vill oxå rekommender att åka till Shipwrecked island (stavas det så?) Men det gäller att komma dit med den första båten så man får se det underbara utan massa stora turistbåtar... Jag skulle inte vara orolig, ha en skön semester!

• mattispadd

Vi var där i sommras...och vi gillade inte Laganas pga alla fulla ungdommar...men resten av ön var jätte fint speciellt zakynthos stad...så hyr bil är ett måste ...stranden i laganas är väl ok om man inte e kräsen utavsig som vi ...
    smågatorna är okså ok men den stora bargatan där dom flesta restuaranger ligger där kan man inte gå efter 22...
    Klart du ska åka dit och sen ska ni ta båten till skeppsvraket och blå grottorna,det finns massor av båtar som går ifrån zakynthos stad för typ 25 euro per person barn gratis ,,,dom tog inte vi för dom är knökfulla utav folk och så kan dom inte gå in i grottorna utan vi var i zakynthos stad där vi fick ett tips om att åka längst i norr till Skinari där finns det en väderkvarn och därifrån går det en mindre och billigare båt tror att vi betala 10euro och då ingår en mindre som går in i grottorna . jag har massor av kort från både stranden grottor och skeppsvrak och utav stan om du vill se..
    En helt underbar tripp som tog flera timmar!!

• lelita

Mattispadd: åhhh vore jättesnällt om du kunde visa mig lite( eller alla hahha ) kort på när ni var i zakynthos.

Jag kommer att åka med en 10- månaders och undrar hur det gick för dig.....några tips?

• Ireth of Dorthonion

Minns inte var vi var men känner igen Laganas så kan ha vart där. Var i alla fall en hel del fylla och festande, men vi var där mitt i fotbolss-VM säsongen så det var kanske extra mycket då. Var och varenda bar visade ju matcherna i TV.

Förövrigt är Zakynthos en jättefin och trevlig ö, ni får säkert jättetrevligt där!

Kanske ska tillägga att jag inte hade några barn när jag var där så jag har inga erfarenheter. Men vi hade grannar som hade små barn och de var jättenöjda.

• pillan9

Har också varit där och det är en helt underbar ö, om du frågar mig. Var där för 5 år sedan och visst var det en del festande som det är på alla charter resmål men om man håller sig borta från de gatorna under den senare delen av kvällen tror jag inte att det är någon fara. Jag längtar dit varje år men än har vi inte rest tillbaks. Lika kul som det är att testa något nytt är det ju att veta vad man får....
    Ha en underbar semester!

• Apanage

Hej! Zakynthos är kanon (har varit där 4 ggr) MEN om ni kan omboka Laganas till någon av de andra mer barnvänliga orterna, så gör det! Laganas är ett "röj hela natten ställe"!

• mattispadd

ja röj hela natten ,,vi vuxna låg vakna och kunde inte somna om nätterna men lillgumman somna som en stock till allt ljud

• 1979

Hej!
    Kan verkligen rekommendera Zakynthos. Jag och min numera man, förlovade oss där! Underbart vacker ö.
    Vi hyrde mopeder då eftersom vi inte hade några barn, och körde upp till vraket och såg det uppifrån. Jättefint! Tycker att det nästan var mäktigare än att åka med båten....
    Vi körde också ner till Vasilikos-halvön. Där hade de en underbar strand som hette St. Nicholaos Beach, men det fanns många fler att välja på. Jättefint var det där! Enda tokiga var att min man tappade sin förlovningsring där i vattnet...typiskt!
    Så hyr bil - det är ett måste!

Vi bodde i Tsilivi, lite ovanför Zakynthos stad. Där var det lugnt och skönt, för barnfamiljer och par Vi var aldrig i Laganas för vi var inte där för att festa direkt....
    Har för mig att det var i Laganas som sköldpaddor kunde komma upp på stranden på kvällen, typ något reservat där, eller har jag fel? Det kanske var något ställe bredvid...
    Hur som helst, jag tror att ni kommer att ha det underbart!

Mamma till världens sötaste Albin!
  • Beccabecca

Instämmer med alla andra. Zakynthos är en riktigt fin ö. Men Laganas är inte det roligaste stället. Det var ganska många år sedan jag var där och den orten var verkligen BARA turistort. Fanns ingenting att se där förutom stranden och sköldpaddorna.
    Stranden var lång och helt OK, men det fanns andra fina stränder att åka till också.
    Hoppas att du får en ritkigt trevlig resa!

• Peppe72

Jag har varit på Zakynthos i Laganas och rekomenderar det absolut INTE. Det värsta stället jag har varit på i hela mitt liv och detta var utan barn. Åker ALDRIG dit igen. Jag blev matförgiftad där, gick ner 7 kg på 2 veckor och blev inlagd på infektionen hemma i Sverige.

• Stor A

TS; jag har bott på anadiomeni, gjorde det 2005, fint hotell med bra service. Vi hade iofs oturen att få ett rum mot gatan så det kunde vara lite störande med biltrafik på nätterna, nu är det inte någon stor genomfartsgata utan en mindre.

Många som varit på Zakynthos verkar bara ha sett fulla tonåringar och engelsmän och visst finns det många såna men det finns även en underbar långgrund, finkorng strand med underbart vatten. Sen får man inte glömma sköldpaddorna, caretta caretta. En tur till smugglarvraket är att rekomendera och blå grottorna är vackra, jag skulle kunna sitta och räkna upp hur mycket som helst att titta på för det är nämligen så att Zakynthos är min favorit ö.

Ska för övrigt själv dit den 14 augusti, med min 12-åring, en kompis till honom och kompisens mamma. Längtar som bara den, fast det blir 8 gg jag åker dit.

Hoppas vi får fint väder när vi är där. Hur länge ska ni vara där? Vi ska vara i 2 veckor.

• Mosaik

hej där.. har haft samma funderingar som du... vi ska dit till laganas den 5 juni... kör på bara, det värkar som det är lika många som älskar stället som hatar stället... man behöver nog uppleva det själv.
    trevlig resa, det tänker vi ha iaf

• Angie83

Vi var i Laganas för 4 år sen. Förvisso utan barn. Tyckte det var en fantastiskt fin ö,med underbart vatten, och stranden i laganas är finkorning och väldigt långgrund utan några stora vågor, så den är väldigt barnvänlig. Många säger att det är mycket festande, och det är det, men på kvällaran så kan man ju bara undvika de värsta party gatorna.
    Det är helt klar värt en resa dit, ska åka tillbaka så snart jag kan! Tyckte dessutom att maten var bra och god!
    Ett tipps som många andra oxå har kommit med, är att åka ut från laganas och besöka resten av ön, ganska liten ö så der är fort gjort, med oförglömligt! Jätte vackert! Vi hyrde en vespa och åkte runt ön, tog nästan en dag med mat och badpauser. Och så har dom båt turer, för att åka ut och titta på det berömda vraket (väldigt lång och långtråkig båttur), de blå grottorna (jätte härlig tur)eller att se på jätte sköldpaddorna caretta caretta.Tyckte inte att Zakynthos stad var så mycket att hurra för dock..
    Men som sagt, smaken är som baken!Bara att fråga om du vill veta mera, träffade många som hade barn med sig, och de tyckte att de funkade kanon!
    Trevlig resa!!

• Stjärnstopp

Jag har bott i Zakynthos i ett 1/2 år och visst är det ett partyställe, men det är ju mest på natt timmarna man märker utav det.....
    Synd att ni valde just Laganas, finns mer barnvänligare ställen....själv bodde jag i Zakynthos stad.
    Hur som helst så blir det vad man gör det till och jag tror att ni kommer att få det super bra!!

• spacebeare

har volontär jobbat med just sköldpaddorna som ni inte lär se, för sent på säsongen, men det är ju en verkligen vacker ö och som med alla charter resemål måste man nog räkna med fylla. men ni kanske kan skippa barrundan

• Stor A

Spacebeare; är det för sent att sköldpaddorna i augusti? 2005 när jag var ner så såg jag och min vännina minst 50 stycken små nykläckta ungar, och vi var inte ute förrän efter 7 på morgonen.

• spacebeare

då hade ni tur! små paddorna brukar sticka ännu tidigare på morgonen.

• Stor A

spacebeare, jag vet att vi hade tur, vi har aldrig sett så många förut om åren när vi varit där. Hur bar du dig åt när du ville jobba som volontär? Skulle vilja att något av mina barn gjorde det nämligen.

• spacebeare

jag kontaktade WWF som gav mig adressen till den grekiska organisationen sen skickade jag ett brev med önskemål på vilken tid jag ville vara där sen var det bara att åka

Svar på tråden zakynthos grekland