• Martina 76

Salt i barnmat?

Funderar på hur ni som lagar barnmat själva gör med kassler, skinka etc. Både skinka och kassler innehåller ju salt. Min kille är 8 månader - är det ok att laga barnmat som innehåller lite salt?

• Svar på tråden Salt i barnmat?
  • Emeraldy

Röding: I Sempers barnmatsburkar från 8 månader, är det salt.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • polaris

Men om man kokar korven eller kasslern kokar man ju ur rätt mycket salt, det borde väl vara ok? Tycker ibland det går till det extrema när det gäller barnmat och salt...

• Röding

Emeraldy:

Tack!

Det upprör mig!
    Tydligen var det bara i 6-månadersburkarna som saltet togs bort. Jag förmodade att detta också gällde 8-månadersburkarna , eftersom livsmedelsverkets rekommendationer är att vänta med saltet tills barnet fyllt ett år.

Tack för upplysningen!

• Martina 76

Jag gjorde kassler med ananas och ris idag. Det ÄR ju salt i kasslern. Men det känns som att det blir rätt utspätt i slutändan. Ska höra med BVC vad de tycker... Verkar vara rätt spridda åsikter här...

Som parentes kan jag berätta att när min far var liten fick de salt sill när det inte fanns nån annan mat!!! Dvs när de var under året. Men det kan nog inte rekommenderas.

• Röding

Polaris:

Vi pratar om barn under ett år. De behöver en ytterst liten mängd salt och det finns tillräckligt med salt i bröstmjölken, för ett så litet barn. Det är också att föredra att inte vänja barnen vid salt mat, då vi i Sverige har ett alldeles för högt saltintag än vad rekommendationen anger.

Njurskador är inte att leka med.

• Emeraldy

Röding:
    Jag blev också förvånad då jag såg att Semper har salt i sina burkar.

Men just därför, och att vår BVC-sköterska har sagt att det är okej, så ger jag min dotter på 10 månader en del mat som innehåller salt, som t ex korv och kassler.

Samtidigt håller jag med dig om att vi äter för mycket salt överhuvudtaget, så jag är väldigt sparsam med salt i matlagning överhuvutaget, och tillsätter självklart aldrig i det som Moa ska äta.

Min sambo har varit allvarligt njursjuk, så jag vet verkligen att det, som du säger, inte är att leka med.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • polaris

Röding: Visst, jag pratar också om barn under ett år. Tycker bara att folk är så överdrivet hysteriska när det gäller salt i barnmat. Jag gör all mat själv till min tjej på 8 månader och tillsätter aldrig salt direkt i maten men visst har jag i flytande margarin, tomatpuré och olika fonder som ju innehåller lite salt. Tror verkligen inte att hon tar skada av den lilla mängden men det är ju bara min åsikt. Jag sitter inte här och får dåligt samvete över att min dotter kan få potentiella njurskador... Gaah! Då borde jag ju aldrig ha nått vuxen ålder i sådana fall så mycket salt mina föräldrar tryckte i mig innan jag fyllt 1.

• The Bumblebee

Ge mig ETT exempel på någon med njurskador - som man sedan kan härleda till att personen ätit korv till middag innan 1-årsdagen!

Vi kör efter saltfattig kost innan 1 år. Barnen får äta kokt falukorv, kassler, kycklingfilé osv. Sedan saltar vi inte något extra. Detta tror inte jag ger njurskador - men vi är ju olika rädda för olika saker. Jag är heller inte hysteriskt rädd för socker...

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Julmust

Röding: Vet du någon som råkat ut för detta. Hur yttrar det sig? HAr själv aldrig hört talas om det innan jag fick barn. När kom egentligen rekommendationen.

(kuriosa: Min lilla prematur-bebis fick salt som kosttillskott efter att de analyserat min mjölk. Fast bara några veckor)

• Röding

TS:

Det är rätt spridda åsikter bland BVC-sköterskorna med. De är vanliga människor med personliga åsikter.

För mig känns det bäst, att hålla sig på den säkra sidan och vara restriktiv med saltet. Jag skulle inte förlåta mig själv, om mitt barn fick njurskador pga den kost jag serverade.

Självklart så går det bra med en liten smörgås med ost eller leverpastej. Men då behöver ju inte lunchen innehålla något med salt.

Det finns föräldrar som ger sina bäbisar saltade pommes och korv i mängder och andra produkter som verkligen innehåller mängder med salt. *ryser*

Svar på tråden Salt i barnmat?