Salt i barnmat?
Funderar på hur ni som lagar barnmat själva gör med kassler, skinka etc. Både skinka och kassler innehåller ju salt. Min kille är 8 månader - är det ok att laga barnmat som innehåller lite salt?
Funderar på hur ni som lagar barnmat själva gör med kassler, skinka etc. Både skinka och kassler innehåller ju salt. Min kille är 8 månader - är det ok att laga barnmat som innehåller lite salt?
Nestlé har tagit bort saltet i alla sina barnmatsburkar för barn under ett år. Jag blandade ihop dem med Semper.
www.nestle.se/neobuilder.20051004132385340000001967588552.html
The Bumblebee skrev:
"Ge mig ETT exempel på någon med njurskador - som man sedan kan härleda till att personen ätit korv till middag innan 1-årsdagen!"
Korv någon gång då och då, är säkerligen inte skadligt. Alla är dock inte måttliga med saltet, varesig till sig själva eller till de små barnen. Tyvärr.
The Bumblebee:
När jag extraknäckte på en snabbmatsrestaurang så såg jag det ibland, att bebisar fick pommes alltså. Nu när jag är doktorand så ser jag det mera sällan. ;)
Så visst händer det.
Lite salt är ju ok från 8 månader. Jag tyckte det var svårt att avgöra vad som var lite och vad som var för mycket.
Gissade en hel del kan jag erkänna, efter hur salt jag tyckte att det smakade. Men sonen klarade sig utan njurskador. Ju mer man gör själv desto mer kontroll har man ju över innehållet. De flesta halvfabrikat är för mycket salt och annan skit i.
Pommes frites kan ju alla vara överens om att det är för mycket salt iaf.
Mylla:
Rekommendationen är INGET tillsatt salt och att vara restriktiv med salta produkter, för barn under ett år. Njurarna är omogna och kan ta skada, vilket kan leda till kronisk njursvikt.
Det vet jag väl du missförstod mig nog lite. Jag menade att jag hade lite svårt att avgöra vilka produkter man skulle vara restriktiv med. Inte att jag hade tillsatt salt i maten.
T.ex. messmör, är det för salt eller inte? Och leverpastej? Eller den där kokta kasslern, blir den för salt när den är utspädd i en gryta? Eller falukorv i en gryta? Det tyckte jag var svårt att avgöra. Jag hade aldrig buljong eller sånt i heller, då blir det ju mycket mer salt.
Mylla:
Då missförstod jag dig. Det är inte lätt att veta alla gånger. =)
Tyvärr så finns det salt i nästan all prefab.mat. Vi har en stark insaltningstradition här i Sverige.
Jag tror inte att det är någon fara så länge man inte tillsätter salt i barnens mat innan de fyllt ett år... men om korven eller kasslern de får ibland innehåller lite salt tror jag inte är någon fara...
vår sköterska sa att så länge man inte strör på salt på maten är det ok...man måste ju få ge dem matvaror trots det lilla na det är i!