Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?
Har läst en del ekonomitrådar här på FL och insett att det är långt ifrån alla som faktiskt sparar pengar varje månad.
För mig är det otänkbart att inte spara pengar eller att inte ha ett sparkapital och/buffert.
Hur tänker ni som inte anser att det är viktigt med sparade medel?
Sparar ni inte för att ni inte anser att ni har möjlighet eller struntar ni i det för att ni tror att "allt löser sig" eller för att ni vet att ni isåfall kan låna pengar om det skulle behövas eller för att ni helt enkelt aldrig tror att ni kommer att hamna i en sits där ni skulle behöva en buffert att ta av?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 04:27:15:
Detta kräver nog en uppdatering eftersom frågan i TS, som jag för övrigt inte tycker att det är något konstigt med, gjorde att tråden tog en mycket annorlunda vändning som inte resulterad i något vettigt alls.
Orsaken till att jag startade tråden är inlägg i olika ekonomitrådar där inläggsskrivare anger att de inte sparar, trots att de mycket väl kan och påpekar istället att "om det krisar kan vi alltid sälja bilen", "äh, isåfall får vi väl låna pengar" och diverse andra rätt, för mig, lättsamma svar på en fråga som i allra högsta grad är relevant.
Jag VET och FÖRSTÅR självklart att inte alla KAN spara även om de vill, och har heller aldrig skrivit eller påstått att det skulle vara en självklarthet för alla!
Dock är det, och kommer alltid att vara, en självklarhet för mig att spara pengar varje månad, eller när man har tillfälle.
Jag har ingenstans frågat HUR mycket ni sparar, och är heller inte intresserad utav det. Jag är enbart intresserad och nyfiken på ert sätt att se på sparande!
Så, hoppas att tråden kan återgå till ursprungsfrågan, utan varesig påhopp eller allför mycket "läsande mellan raderna".
Tack/ TS