Inlägg från: H e l e n a |Visa alla inlägg
  • H  e  l  e  n  a

BF Juli-07 Nr3

Hej alla coola mamas!

Ser att många av er har rejäla gravåkommor!! Kan inte kul vara det där med åderbråck i underlivet!!

Själv har jag mest besvär av ryggen. Sitter och skriver c-uppsats nu och kan inte sitta länge framför datorn innan jag måste lägga mig ner i soffan och lägga upp benen. Blir en väldigt hackig dag kan jag säga... Imorn ska jag till bm och då be om att få hyra en TENS-apparat för att se om det kan hjälpa.

Annars är det näsan som spökar vilket den gjort heela garviditeten. Vaknar varje natt för att jag är helt täppt och hars vårt att somna om. Nu har jag dock hittat nåt som hjälper - mandelolja i näsborrarna. Ett hett tips till er som har samma problem!

1+1=3 den 29:e juni!!!
  • H  e  l  e  n  a
    L2K:
    Grattis till lilltjejen!

Sylt:
    Jag tyckte Hemofer var för svaga så jag har ätit Niferex fram tills nu. Igår behövde jag köpa nya ,men då tipsade apotekaren om Duroferon som innehåller lika mkt järn men är mkt billigare. Viktigt dock att ta järntabletterna med apelsinjuice eller nåt annat C-vitaminrikt (Niferexen innehåller dock lite C-vitamin i kapseln)

Så har man varit hos bm igen idag! Allt såg bra ut:
    Blodtryck 125/70
    Hb 121
    Blodsocker 5,2
    Hjärtljud 140-150

Tjatade mig till en urinodling som ska tas i slutet av grav eftersom jag är nojjig för GBS trots att jag inte har sd eller urinvägsproblem (vad jag känner till). Tycker det är otroligt konstigt att man inte tar rutinmässiga odlingar på alla gravida innan förlossningen så man vet om man behöver antibiotikadropp! Myntade i samband med detta "tjat" ett nytt talesätt nämligen "Man måste vara på för att få!", vilket man ibland kan tycka stämmer rätt bra in på dagens sjukvård...
  • H  e  l  e  n  a

Just ja:

SF var 26, mitt på helstreckade kurvan! Härligt!

Är f ö i v 27+3 idag

• H  e  l  e  n  a

Grattis till ponken, Ankiz!

Väntar en son med BF den 29:e juni!!!
  • H  e  l  e  n  a
    Glad Påsk alla!!!

Idag går jag in i v 29! Känner verkligen att tredje trimestern är här. Ryggen värker när jag suttit en stund vid datorn, får foglossningskänsla i "skinkorna" när jag går (som tur är inte alltid) och känner mig allmänt otymplig. Har gått upp 12 kilo ungefär. Väger nu 74 kilo till mina 175 cm. Känns helt okej, även om det verkar vara mer än de flesta gått upp!

Var o hälsade på några vänner som fick sitt första barn för en knapp månad sen igår kväll. Herregud vad jag längtar efter min egna lilla bebbe!!! När man satt där med sin mage när mamman ammade sin lille son kändes allt så overkligt och fjärrran. Kan knappt få in att jag kommer sitta så om knappa(?) 3 månader!

Såhär står det på www.fass.se om Dexofen:

Graviditet

Inga skadliga effekter på fostret har visats. Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du använder Dexofen under graviditet.

• H  e  l  e  n  a
    En fråga till er alla: tänker ni skaffa andningslarm??!

Funderar på att köpa ett Babysense II...
  • H  e  l  e  n  a
    Sylt skrev 2007-04-08 13:11:04 följande:
    SyrranH skrev 2007-04-08 13:05:27 följande: En fråga till er alla: tänker ni skaffa andningslarm??!Funderar på att köpa ett Babysense II... Väntar en son med BF den 29:e juni!!! Inget andningslarm här. Vi var jätteoroliga för PSD förra gången, men köpte ändå inget. Hade ändå inte vågat lita på det till 100%. Förstår att ni funderar på det!
     Mm, som förstagångsförälder o allt kommer man väl vara hypernojjig och dessutom känns det så onödigt att behöva peta på och riskera att väcka bebis när han sover sött bara för att man är orolig...
  • H  e  l  e  n  a
    Sylt skrev 2007-04-08 13:15:26 följande:
    SyrraH --> Min man var superorolig, var uppe o kollade flera ggr/natt ibland. Nu kan man se tillbaka o fnissa lite, tror att man blir lite "härdad" med nr2
    Hehe, ja, kan tänka mig det. Vi förstagångare däremot är lovliga byten för diverse kampanjer och "måsten"
  • H  e  l  e  n  a
    annki72 skrev 2007-04-08 13:19:14 följande:
    förstår precis hur orolig man kan vara, är mer orolig nu än första gången.Men det beror på att man alltid sagt till sig själv, det händer inte mej, bara andra, sen händer det min bästa vännina.hon förlorade sitt 3.dje barn när mitt andra var 4 månader, gissa om man var nojjig då.men jag har aldrig haft ett andningslarm. men däremot en lite spegel jag håll framför ansiktet för att se om barnet andas.har även alltid en termometer i vagnen för att se att det inte blir för varmnt.
    Usch! Fy vad hemskt för din kompis!
    Det där med spegel o termometer låter smart, men då måste man ju tända lampa o greja... *lat*

En Babysense II kostar 1690 inkl frakt. Mycket pengar, men om det får en att känna sig tryggare... Hm.
  • H  e  l  e  n  a
    Prinsessan Zelda skrev 2007-04-08 13:21:52 följande:
    SyrranH skrev 2007-04-08 13:05:27 följande: En fråga till er alla: tänker ni skaffa andningslarm??!Funderar på att köpa ett Babysense II... Väntar en son med BF den 29:e juni!!! tänker inte skaffa. hade inte det med Adam och det behövdes knappt. Han snarkade och lät så mycket så fort det blev för tyst tittade man till honom. De går ju ändå inte att lita helt på så jag tror man går och kollar ändå. Nu är Adam snart 2 år och jag går alltid in och kollar till honom innan vi lägger oss, har bloivit en vana. Men man behöver inte peta på bebisen för att se om den andas Man ser hur de andas, bröstet/magen rör sig och lägger man örat när ahör man oftast också.bli biten: www.monstersgame.se/
    Hehe, ja man tycker att det bör synas, men jag har hört att små bebisar ibland kan ligga så stilla och andas så "diskret" att det är svårt att avgöra läget...
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3