Inlägg från: Norrbagge |Visa alla inlägg
  • Norrbagge

BF Juli-07 Nr3

prinsessan: nej tyvärr ingen sida men jag anv. mig av andningen i stort sett hela tiden under förlossningen. Det kom igång av sig själv.
    Hela idén är att andas in genom näsan och ut genom munnen, försöka att absolut inte hyperventilera.
    Så försök att fokusera på andningen och att slappna av i hela kroppen. Det funkade skitbra för mig och kommer inte tillåta att ngn tjatar om diverse smärtlindringar denna gång, utan jag vill klara mig på endast andningen. Det vet jag att jag hade klarat sist också. Förlossningen tog 3,5 tim.

• Norrbagge

prinsessan: du kan lära din man hur man andas eller om du vill ha med dig en "doula". Jag var det åt en kompis på båda hennes förlossningar. Jag hjälpte henne komma ihåg andningen då hon var på väg att "tappa kontrollen". Jag andades "med" henner så att säga.

Det är så tryggt på något sätt, man är helt med hela tiden och man kan hantera smärtan på ett helt annat sätt. Hyperventilerar man så riskerar man att svimma pluss att man får så jääävla mkt ondare. Hehe, jag vet det då jag testade lustgasen och tappade all min "kontroll". -slängde den ifrån mig vill jag lova.

Det kommer gå superbra för dig!
    -men som sagt, visa din man hur han ska göra om du kommer av dig.

• Norrbagge

prinsessan: så lite så, bara glad att jag kan hjälpa till!

• Norrbagge

prinsessan: jag fick också EDA men hade så jääävla ont i ryggen säkert en vecka efter det.
    Dessutom har jag nu sett hur man lägger en EDA. Jag höll på svimma.. haha AJ! -kommer INTE låta ngn sticka mig ever again!

• Norrbagge

åh, jag är såå hungrig! Har inte ätit middag ännu.. Bad bad me, men så här gör jag ibland fast jag inte SKA, då sambon och sonen inte äter hemma.
    Blir väl en Pizza eller ngt annat nyttigt.. JO en pizza blir det. med MASSA sallad.

Imorgon ska jag vara 7:30 på medicin mott. och ta prover på massa människor; kul!
    Men det blir att gå upp tidigt aom fan.. 5 ungefär! Bläää..

• Norrbagge

föresten, är det ngn som vet; det är inte "farligt" att ha lite ilningar och molvärk "down there" va? Tänker att bebben kanske vänt sig eller ngt. Men jag blir lite fundersam bara eftersom att jag haft mkt sammandragningar igår & idag. Inte så att jag blivit orolig för så ont har det inte gjort.
    Sen har jag ett problem.

[också en intim och piiinsam sak:]

Då jag kissar och har torkat mig och ska ställa mig å dra upp brallorna, så liksom kommer det ytte-pytte lite urin, som om trycket av bebisen pressar ut de sista dropparna eller ngt.. Vaffan.. hur kul är det liksom?

Sen så har jag väldigt mkt super tunna å färglösa (luktlösa också) flytningar.. blir blöta fläckar rätt ofta; mer än en gång har jag funderat på om jag läcker fostervatten..

Hilfe.
    -säg att jag inte är ALONE?

• Norrbagge

Ja det är klart.. kanske ska kila upp till förlossningen då jag ändå e å praktiserar på sjukan imorrn..? Har inte tid hos min BM förän den 5:e nämligen..
    Ni tror inte dom tycker man e löjlig om man ber dom kolla? Hehe, jag har lite fobi för att komma i onödan liksom..

Och hur kan dom SE om det är fostervatten isf? asså jag fattar att dom gör gyn undersökning.. men hur vet dom att det är vatten och inte bara vattniga flytningar?

• Norrbagge

mammab: nej jag vet, jag har inte haft direkt mkt innan jag heller.. så tala om att jag höll på DÖ då jag fick en fläck på mina sjukhus brallor i Tisdags, som en 50 öring stort men ändå?! Tur att sköterske blusarna e rätt långa!! -ifall det skulle komma ngt under arb. passet.
    Tack och lov så hade jag ombyte i skåpet..
    fan ska man behöva ha blöja nu liksom?

• Norrbagge

dom gånger jag luktat så har det luktat syrligt nästan..?

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3