BF Juli-07 Nr3
Barnmorskan idag!
vecka 28+5
SF-mått: 30 cm
Hjärtljud: 140
Vikt: +8 gram sedan senaste besöket, för 3 veckor sedan.
Jag har dessutom blivit sjukskriven över APU-perioden!!
Barnmorskan idag!
vecka 28+5
SF-mått: 30 cm
Hjärtljud: 140
Vikt: +8 gram sedan senaste besöket, för 3 veckor sedan.
Jag har dessutom blivit sjukskriven över APU-perioden!!
Beckah: ja verkligen! -och det förklarar ju all mensvärk.. 4 cm på 3 veckor!
Hur mår du och magen??
Jag är så STOLT över mig SJÄLV idag!
Skulle ta immunprovet inför förlossningen idag och jag hade civilkurage nog att säga till sköterskan att
"Du jag vill gärna att du spritar innan du sticker!"
-ehh.. ojdå.. men jag har ingen sprit här inne!
-Nähe?
Så då var det bara för henne att springa å söka.
Å vet ni vad hon hade med sig tillbaka? HANDSKAR!
FAN VAD JAG E COOOL!
-jag e såå töntig å vågar aldrig påpeka annars.. men vaffan det är ju en HÄLSORISK, det borde dom veta. Så alla ni som vågar, säg till om dom tänker sticka er, vare sig det är i fingrarna eller venöst. Det är sååå viktigt! -vem vet vart dom varit med fingrarna liksom..
hon hade såklart med sig sprit också..
Beckah: nej det är inte så lätt att veta, och det SKA man inte behöva veta då vårdpersonalen SKA/BÖR veta detta.
Hon gjorde massa tabbar denna sköterska alltså.
Kappillärt så sticker man ju helst bara i långfingret och då i den hand du inte använder, för att undvika obehag och infektionsrisk. Där är det MYCKET viktigt att tvätta innan, för man har ju smuts på fingertopparna typ alltid. Sköterskan ska ha handskar.
Venprover är även där viktigt att det rengörs efter att sköterskan palperat (kännt) venen och sedan tar på sig handskar. Det följer ju med skit/bakterier direkt in i venen other wise..
beckah: säg till dom nästa gång!
-du är väl en som vågar?
beckah: ja det är rätt!
prinsessan Zelda: nej, hehe.. jag har varit på BM besök idag och mitt SF mått var 30 cm idag, 4 cm mer än för 3 veckor sedan.
prinsessan: nee!
men oj zandrisen..