• V P E

    Organdonation

    Hur ska man göra? Jag har funderat på det här i flera år, men inte lyckats bestämma mig. Mina argument:

    Ja-eftersom jag kan tänka mig att ta emot ett donerat organ, så måste jag väl också vara beredd att ge.

    Nej- eftersom människan inte enbart är god, är jag rädd att nån karriärlysten läkare väljer att stänga av min respirator för att få ära och berömmelse i att ha räddat flera andra med mina organ. 

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Organdonation
  • Mammanseko

    Självklart kan jag tänka mig att donera om jag e död. Har anmält mig till donationsregistret men enbart för att rädda liv, ej till studier!

  • Rheannon

    Om mina organ går att använda så varför inte.
    Det är ju inte direkt så att jag behöver dom när jag är död.

  • Meli o Neo
    Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-02-27 11:22:56 följande:
    Jag såg på tv för ett tag sedan en programserie om donation. De berättade då att om man var homosexuell så fick man inte donera organ. Jag tycker det är ofattbart. Så länge de är friska tycker jag att det ska få donera. Detta tycker jag är diskriminering!
    Självklart är det diskriminering!

    Varför inte ägna en tanke åt om hatiska, rasistiska, nazistiska, mördare och pedofiler heller ska få donera. Självklart älskar jag nån av samma kön mycket hellre än är något av ovanstående skräckexempel!
  • Rheannon

    Nu kanske jag går en aning OT men varför får inte homosexuella ge blod och organ?

  • Tina med ängeln Christoffer

    Vad jag har för mig var att de ansågs att ha större risk för att ha sjukdomar, typ hiv och könssjukdomar.

  • Rheannon

    Men jösses,
    Har de som bestämmer dessa regler ingen koll.
    Man kanske skulle ta och berätta för dom att de flesta nysmittade (49%) är heterosexuella.

  • Meli o Neo

    Ja eller så tar man ett test på dom avlidna givarna innan man tar organen. Hur svårt/dyrt vore det???? Suck.

  • Maggis
    Meli 8 Stef skrev 2007-02-27 17:32:05 följande:
    Ja eller så tar man ett test på dom avlidna givarna innan man tar organen. Hur svårt/dyrt vore det???? Suck.
    Problemet är väl att det inte alltid syns på tester förrän efter ett tag, om jag inte är helt fel ute. Man kan ju vara relativt nysmittad också och då hittar man inte viruset så lätt. Men rent allmänt så finns det ju inget som garanterar frisk donator bara för att han/hon är hetero.
    //Maggis
  • Muckarn

    Alla i min släkt är organ donatorer ser det som ett sätt att hjälpa folk att få ett bra liv. Din kropp kan rädda 8 andras liv och förbättra nästan 40 personers liv. Tänk när man är död har man ingen nytta av sina organ, hornhinnor mm, ge dem till någon som behöver dem.

  • SystraMi

    Jag vill egentligen men kan inte förmå mig att sätta upp mig på listan... har väl lite svårt att acceptera min egen död eller nåt

Svar på tråden Organdonation