• wiktor06

Att bli uthängd

Jag vet att det är flera här på Fl som har blivit uthängda på en forum sida, nu har ytterliggare två stycken blivit uthängda.

Jag kan inte bli annat än heligt tvär ilsk.
    De hånar och förlöjligar den största sorgen man kan vara med om dvs att förlora ett älskat och efterlängtat litet barn.
    Vart fan tog medmännskligheten vägen?

En barnmorska uttalar sig om att vi som har minnessidor för våra barn inte har ett sunt sörjande.
    Vem är hon som kan avgöra det? Hon har inte själv förlorat något barn och hon har inte gått i våra skor och kännt hur tunga stegen ibland kan vara.
    Jag är glad för att hon inte arbetar i min stad.

De finns de som smyger omkring här på FL och kopierar bilder på våra barn.
    De finns de som sparar våra minnessidor i mappar.
    De påstår att vi inte har ett sunt sörjande?
    Allt detta tycker jag säger allt om dem, är detta sunt?

Jag har inte blivit uthängd men jag känner mig kränkt som mamma till ett förlorat älskat och saknat litet barn och att de faktiskt hänger ut människor jag bryr mig om.

Har inte vi blivit prövade hårt nog?

• Svar på tråden Att bli uthängd
  • södertälje

Vilka jävla människor det finns,har själv inga änglabarn.Min mormor 90 år förlorade en liten flicka på 40-talet,hon var för tidigt född.Hon kan aldrig glömma och hon sörjer än i dag efter detta flickebarn.På den tiden begravde man inte barnet för sig själv i en egen grav utan man la barnet hos någon som nyligen avlidit.Hon grämer sig varje dag att hon inte vet var hon finns och hos vem hon ligger hos.Det fanns en snäll sköterska på lassarete som klippte en bit av spetsen på kistan och det är en av mormors käraste ägodel.
    Man kan ju bara hoppas att dessa typer inser vad dom håller på med.

• suss75

Hej, vi förlorade vår dotter för en vecka sedan och jag upplevde att sedan jag skrivit om det i änglarummet så har besöken på min sida fullkomligt exploderat. Jag tyckte att det kändes väldigt konstigt då de allra flesta inte hade skrivit något. Nu har jag inga bilder utlagda, har inte orkat och efter att ha läst detta kommer jag inte att våga. Fy sjutton vad sjukt! Jag lider med er som har drabbats.

• lamagirl

Tuvärr så finns det
    massa sjuka människor
    ute på nätet,
    jag har mina kort kvar,
    men våran tjeja levde på dom
    korten.

kramar om er alla-
    Eva-Lena Stolt Mamma
    Till Ängel Michaela
    Och 3 Jordbarn

• barnsäng

Ja det är verkligen sinnessjukt och det är därför jag aldrig lagt ut några bilder på min son. Internet är väldigt bra i många avseenden men det finns som sagt sjuka människor som utnyttjar det på fel sätt.

• Trollslända

Klickade mig fel och hamnade här...kunde inte låta bli att läsa TS....hakan hänger nere i golvet.... Är detta ett dåligt skämt!!!!!!!

Det finns väl lagar och regler!? Inte får väl folk hur som helst säga vad dom vill och dessutom ta bilder från ens privata sida!!!

Jag har själv inga änglabarn men känner väl inte mindre för dom som har!!
    Att hänga ut andra människor i deras sorg och förlöjliga detta och dessutom ta bilder och lägga här och var är FEEEEEL!! Sånt här måste väl kunna anmälas?

Ursäkta mig mina hårda utryck men jag bokstavligen kokar å era vägnar.....

Tänker på er alla fina och underbara änglamammor och fanns det ngt jag kunder göra för att knipa åt dom där j****arna hade jag glädjeligen gjort det!!!

KRAM PÅ ER!!!

♥ Casper - mammas älskling ♥
  • Therese73

Jag var så arg när jag läste vad som hänt... Satt bara o skakade framför datorn...

Jonathans mamma
  • Lenis80

nej det är tråkigt att folk inte kan få ha sina minnersidor ifred..men tyvärr är det ju sånt man får ta när man sätter ut bilder på sina barn på nätet..För på nätet kan man säga och tycka vad man vill.För det är ju ingen som i verkliga livet skulle säga nåt om nåt barns minnessida.
    Så vill man inte bli uthängd så får man nog ha en egen pärm hemma eller ha lösenord på sidan..

• Kaye

Tyvärr kan jag inte annat än att hålla med Lenis80, väljer man att publicera på Internet så finns alltid risken för att det du publicerar ska bli missbrukat. Inte att förväxla med att jag godkänner det som gjorts, tvärtom.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför man väljer att göra sin sorg publik och varför man tror att i en virtuell värld, där man kan göra sig hur anonym som helst, skulle råda samma lagar & regler för etik och moral som i den verkliga (där bristen också kan vara stor). Idioter finns alltid och i en värld där de kan vara anonyma gör de större skada.

Har själv förlorat ett flertal men skulle inte för mitt liv välja att göra min sorg publik, sorgen är vår och hanteras därefter.

• Slinger

Jag kan inte ens förstå, fast jag försöker, varför någon skulle kopiera bilderna på någons änglabarn och ta...? Vad ska de göra med den? Förstår inte hur man kan vilja och inte heller hur man skulle kunna ävom om man nu skulle vilja. Vad ska man med en annans fina bebisbild till, vad gör de med dem?

• Kyoko

När jag fick höra av min "Bästa" vän att min "Äldsta" vän hade spekulerat och tyckt det varit konstigt och makabert att vi suttit på BB med vårt döda barn blev jag så otroligt ledsen. Hur kunde hon sitta där på sina höga hästar med sin friska son och döma vårt handlande?! När vi trasiga av sorg valde att se vår son, att hålla honom och göra de man skall få göra som nybliven förälder?!? Jag blev rasande inombords och ville helst slå min "Äldsta" vän hårt, hårt på näsan! Men då sa min bästis så självklart till mig:
    - Jag kanske inte förstår eller skulle gjort på samma sätt som du. Men jag måste vara öppen för att sorgen tar sig olika uttryck hos olika människor.

Det är det de handlar om, man kanske inte förstår alla beslut folk tar på sin resa genom sorgen men man måste ALLTID vara öppen för andras väg. Även om jag själv kanske skulle ha gjort på ett annat sätt än den de jag möter.

Jag har själv medvetet valt att inte ha några bilder på Buster publicerade eftersom jag jobbar med Internet och vet vilka "känslomässigt distansierade" människor det finns där ute - inget förvånar mig längre. Men de som gjort sidor om sina älsklingar har gett mig en känsla av stöd och gemenskap i min egen sorg. Att se att jag är inte ensam, att vi är många med liknande erfarenheter har gjort att jag kunnat ta steg dagar då jag bara velat ligga kvar i sängen. Därför är jag mycket glad att andra valt att göra dessa sidor. Känner mig hedrad att jag får tillgång att se in i deras sorg och se deras kärlek till ett förlorat barn.

Jag har ett talesätt jag brukar tänka på när jag är snar att döma eller inte förstår varför en människa gör som den gör:
    - Before you judge your neighbour walk a mile in his moccasine!

Så lätt att döma våra vägar genom sorg. Att förlöjliga, håna och driva med människor som balanserat på avgrundens brant. Så lätt att tycka att det är sjuka sätt att bära våra bördor men det bevisar bara hur lite de som hånar har varit med om i livet. Hur skonade de varit från riktiga trauman, riktig sorg.

Det skulle vara så lätt att önska de som hånar en riktigt traumatisk händelse så att de får känna på hur det är att vara där jag/vi varit/är. Men är det något jag verkligen lärt mig och som har hänt med mig som människa så är det att jag ALDRIG vill att någon skall behöva vandra de tunga steg som jag gör. Jag gråter för alla jag läser om som förlorar sina barn. För jag vet vad de går igenom av egen erfarenhet. För är det något som denna upplevelse har rustat mig med så är det ödmjukhet och förståelse för andras sorg. Det har jag ju inte alltid själv fått från min omgivning så jag ser det som en skyldighet jag har gentimot andra.

Minns att jag var så fascinerad av Pigge Werkelin - ni vet han som förlorade sin familj i tsunamin. Att han så snabbt kunde bestämma sig för att han inom ett par år skulle ha en ny familj. Det fick jag verkligen förståelse för den dag då jag förlorade mitt barn på förlossningen och redan på BB bestämde mig för att försöka igen, jag skulle ha fler barn HELST PÅ EN GÅNG! Nu dömer jag aldrig Pigge utan hämtar stöd i hans sätt att hantera sin sorg.

Vet ni att jag trots allt faktiskt är otroligt glad för jag känner att min sorg har utvecklat mig som människa, gjort mig rikare och mer ödmjuk inför livet och fått det lättare att möta andra människors upplevelser och val. När jag ser männsikor som ifrågasätter min väg i sorgen så ser jag helt plötsligt en lite "fattigare" individ. Det gör det enklare att hantera den ilska man känner över att folk "hänger" ut en både här och där. För jag vet att jag en dag när jag känner mig starkare och kommit lite längre i min sorg så vet jag att jag kommer att leva ett rikare liv, med mer känsla och ödmjukhet och att jag genom detta kommer få så mycket god kontakt med andra. Och det kommer fylla mitt liv med en mening som det inte hade innan jag förlorade Buster.

Det mina vänner är något som dessa hånande "fattiga" individer aldrig kan ta ifrån mig!

Svar på tråden Att bli uthängd