Osams med vuxen dotter!
Har bara sovit en dryg timme inatt, är helt förstörd. Igår tjafsade mina barn om en bil som en av dem ska köpa av mormor och morfar. Det finns så mycket avundsjuka och hat mellan mina barn!?? Det är riktigt skrämmande att se, och jag känner en ilande skräck inom mig. Vill inte att de ska vara osams. Jag har varit ensamstående ända sedan den yngste av dem var ett år. Det var inte mitt val att bli ensamstående mamma, blev lämnad av deras pappa för en yngre kvinna då. Efter att ha legat på sjukhus efter psykisk kollaps, samlade jag ihop skärvorna av mitt liv och såg till att barnen och jag började ett nytt liv. Efter ett par månader hörde pappan av sig och ville att ett av barnen, en son skulle bo hos honom och att jag kunde "ta" de andra. Det ville jag inte, och han släppte då helt taget om dem. Har aldrig hört av sig, aldrig skrivit eller kontaktat på något sätt överhuvudtaget. Det har varit tufft många gånger, och jag har inte alltid orkat vara den mamma jag skulle ha velat vara. MEN, jag har gjort så gott jag kunnat. Jag gjorde mitt bästa.
För en del år sedan blev det tjafs mellan mig och dottern, och hon flyttade till sin pappa som hon inte haft kontakt med alls på tio år. Det gick några år när vi inte alls hade kontakt, sedan återfick vi den. Jag trodde att vi skulle lägga allt bakom oss, men så var det tydligen inte. Just nu sitter jag här och gråter och vet inte hur det egentligen är. Är jag verkligen en så hemsk mamma som dottern säger? Har jag förstört hennes liv för alltid? Vid ett bråk tidigare i år, sade hon att det var mitt fel att hennes pappa lämnade mig, bla. Jag fick skylla mig själv att han var otrogen med en annan kvinna osv, osv. Jag vet inte, men det känns som att hon faktiskt säger saker till mig som inte många säger till sin mamma. Hon har sagt en hel del riktigt elaka saker, som får mig att gråta. Men då säger hon bara kallt att jag lika gärna kan sluta med det där självömkandet för det ÄR inte synd om mig. Menar att jag ju ÄR tjock, att jag ju faktiskt ÄR lat som inte jobbar(har sjukersättning och har varit sjukskriven länge pga dels depression dels fibromyalgi mm), och att hon minsann också har ont i sin rygg, men att hon bara biter ihop...
När jag var barn, blev jag utsatt för sexuella övergrepp av min morbror. Mina föräldrar och mormor, moster mfl kunde ha förhindrat detta, anser jag. De visste nämligen om att han hade betett sig "fel" mot min syster flera, flera år tidigare. Men för att inte moster som var ovetande, skulle behöva bli arg eller ledsen bestämde man sig för att försöka se till att han aldrig var ensam med någon av oss, dvs syrran, jag och våra kusiner. Men vad hjälpte det när vi var hos moster och morbror och moster jobbade natt?!? Då var vi ju själva med honom. I vuxen ålder fick jag veta att det dels inte bara var jag som var drabbad av honom utan att han utsatt oss alla fyra för övergrepp, dels att de ju faktiskt kunde ha förhindrat att åtminstone tre av oss blev utsatta. Det kändes så kränkande att de tog risken att lämna oss hos honom, för att skona moster!!!*gråter* Jag har berättat en del av detta för min dotter, men hon anser att jag fick skylla mig själv, ungefär. Att jag blev retad i skolan, även det är mitt eget fel. Jag har fel attityd, tydligen. Jag undrar bara, är det verkligen så?