• Nazeeya

Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?

Motivera gärna varför!

• Svar på tråden Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?
  • Maggis

LillSkruttet;

Vad trist .
    Jag tror kanske att det tenderar vara så mer inom kommunen, just för att man arbetar längre ifrån varandra och för att man som syrra är mer i minoritet. Det övergripande tar så mycket mer tid där.

Jag jobbar på medicinavdelning, där fördelningen är jämnare. Vi är lika många syrror som uskor under ett arbetspass (oftast) och arbetar i parvård. Man är mer beroende av varandra och ser vad den andre gör på ett annat sätt.

//Maggis
  • Majsan70

oOoJOYoOo

Jag är oxå uska som fått nog och bytte till industrin. Inte på grund av jobbet, utan på grund av lönen. Jag får i dag ut dubbelt så mycket som innan.

Men jag saknar jobbet som sådant ändå.

• Trollslända

Fattar inte varför så många "skäms" över att vara uska, och inte heller varför vi fokuserar så hårt på lågstatus...det är ju bara ett ord och det talar ju inte om vad en uska gör under en arbetsdag...det sätter bara en onödig stämpel. 

Då kan hellre jag skämmas som jobbar i en butik med onödiga "lyxvaror"....när räddar jag ett liv eller hjälper en sjuk?

Tänk på att ni gör ett fantastiskt jobb istället!!!! Dom två sista åren har jag spenderat mkt tid på sjukhuset och utan alla underbara människor antingen USK, SSK eller läkare vad hade jag varit då???

Nä tacka vet jag sjukvården och alla som står ut med att jobba där med tanke på all slit och stress - men högre lön det tycker jag att ni gjort er förtjänta av!!!

♥ Casper - mammas älskling ♥
  • Venna

Jag tycker definitivt inte att uska är ett lågstatusjobb. Hur skulle alla vårdavdelningar och liknande klara sig utan undersköterskor? Alla yrkesgrupper inom vården är ju lika mycket värda, oavsett vilken befattning det än må vara.

När man läser den här tråden verkar det som att de som anser att uska är ett lågstatusjobb är just uskor. Vad hände med yrkesstoltheten?! Ni är guld värda!

• My Baby
    Nej det tycker jag absolut inte,, jag är själv uska så att NEJ!!!
    ~♥♥~Stolt mamma till Felicia~♥♥~Lillasyster Izabelle beräknas komma 13/4 -07~♥♥~
  • mintchocolate

Har förresten tyckt att det är helsjukt att folk som sparkar på en boll ska få mer (betydligt mer dessutom!) pengar är människor som tar hand om gamla och sjuka!
    Jobbar inte själv inom vården, så detta handlar absiolut inte om mig. Tycker ändå att vårdare och fotbolsspelare ska byta lön.

• mintchocolate

Förlåt för all felstavning.

• Risgrynet
    mintchocolate skrev 2007-03-01 10:23:22 följande:
    Har förresten tyckt att det är helsjukt att folk som sparkar på en boll ska få mer (betydligt mer dessutom!) pengar är människor som tar hand om gamla och sjuka! Jobbar inte själv inom vården, så detta handlar absiolut inte om mig. Tycker ändå att vårdare och fotbolsspelare ska byta lön.
    Ja tänk om det vore så lätt Tyvärr kommer det ju ur olika plånbok.
  • SGN

Har inte läst alla inlägg här på tråden. Jag tycker inte att yrket som sådant är lågstatus, utan lönen för det jobb man gör och det ansvar man har gör det till lågstatusjobb. Bättre lön skulle nog höja statusen och fler skulle utbilda sig till usk.
    Tack alla "uskor" för att ni finns, vad skulle vården vara utan er!

• morgontrötta Hilda

Jag är USK:a sedan 13 år, har arbetat både inom landsting och kommun.
    Är stolt över min yrkestitel och trivs med mitt jobb.
    Kanske man inte har valt rätt utbilning om man skäms och ser sitt arbete som lågstatus?

Varför ska USK jobbet räknas som lågstatus yrke???

Svar på tråden Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?