• Nazeeya

Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?

Motivera gärna varför!

• Svar på tråden Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?
  • Hhoppas

Hejsan!

Jag jobbar själv som uska. Och jag har fått uppfattningen om att de människor som klankar ner och ser ner på oss uskor är personer som aldrig satt sin fot på ett sjukhus eller boende.  Men råkar dom sedan bli sjuka och verkligen se vad vi gör, då låter det på ett helt annat sätt. Sen så har vi ju sjuksköterskorna som gärna ser ner på oss. Men när det blev indragningar och ssk skulle få göra usk sysslor då var vi helt plötsligt guld värda.

Men allmänt så är det väl klassat som lågstatus att vara usk:a.

Madde med Isak-06
  • Indianica

Ja, det är det. Fast jag är själv utbidlad och tycker inte det.

Tror det är lågstatus pga lön och utbildning. Mest pga lön. T ex manliga yrken med gymnasieutbildning (typ byggnadsarbetare) har högre status och där är ju lönen hög. Beror nog också på själva arbetsuppgifterna. Att torka folk i rumpan och ta hand om andra "smutsiga" arbetsmoment är inget gemene man ser upp till förrän de är i behov av det själva kanske.

Ett problem är det också att många som jobbar som undersköterska helt saknar utbildning och har man utbildning tjänar man ändå samma som icke-utbildade. Det borde följa någon slags legitimation med uska-yrket tycker jag

• Risgrynet

Jag har själv jobbat som usk, är nu ssk. Svarade att jag tycker att det är ett lågstatusarbete. Inte för att jag själv tycker att det är det utan för att det är min uppfattning att det är gemene mans syn på det. Låg lön, kort utbildning som ej är på universitetsnivå, dessutom ofta väldigt slitigt för inget som helst tack.

Kan ju kontra med att jag skulle svarat nästan detsamma om ssk. I mina egna ögon är det hög status på båda dessa yrken. I alla fall när det gäller de som arbetar med det för att de vill arbeta med det, till skillnad från de som verkar jobba med det för att de en gång halkat in där och sen bara blivit kvar av lathet/feghet. Det är ofta dem som går under namnet 'gnällkärringar' och tyvärr blir jobbet rätt trist när man arbetar ihop med 'sådana'

I min roll som ssk är jag totalt beroende av 'mina' undersköterskor. Skulle inte fixa en timme på jobbet utan dem, så en massa guldstjärnor skulle de ha på himlen!

• ALM

Lågstatus låter så fult i mina öron, som om man inte är värd något. Alla yrken har en viktig funktion, så den som går till sitt jobb när den ska och utför sina uppgifter väl, tycker jag ska vara stolt för vad för yrke det än handlar om. Men om jag ska svara på frågan så tycker jag nej, det är det inte. Att hjälpa människor i nöd

• Anin4456
    ALM skrev 2007-03-01 09:31:38 följande:
    Lågstatus låter så fult i mina öron, som om man inte är värd något. Alla yrken har en viktig funktion, så den som går till sitt jobb när den ska och utför sina uppgifter väl, tycker jag ska vara stolt för vad för yrke det än handlar om. Men om jag ska svara på frågan så tycker jag nej, det är det inte. Att hjälpa människor i nöd
    Håller med som f*n....
    Usel på många sätt, men ändå bäst
  • puss

men det var väldans vad folk tror att man måste se ner på saker för att det är lågstatus?
    uska är ett lågstatusjobb, tycker jag, OCH jag tycker samtidigt att det är ett oerhört viktigt jobb som jag är verkligt glad att folk vill ha.
    att det är lågstatus gör inte automatiskt att det är ett jobb att förakta.
    var inte så fördomsfulla.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • ALM

Puss - jag sa att ordet i mina öron låter fult. Behöver inte betyda att det gör det i dina Jag skulle inte använda ordet själv då jag förknippar lågstatus med värdelöst arbete, den bilden har jag ju fått efter att ha hört folks åsikter i verkligheten. Jag tycker alla yrken är viktiga.

• Caroline o

Jag tycket INTE att usk är ett lågstatusyrke, men därimot tycker jag att det är alldeles för dåligt betalt.. trots allt ansvarar en uska för andra människors liv och det borde väl vara värt väldigt mycket.

Mamma till 3 underbara pojkar
  • Maggis

WickL;

21000 netto?
    Grattis, då tjänar du bättre netto än jag gör brutto (i grundlön) och jag är sjuksköterska.

Självklart är inte undersköterskeyrket ett lågstatusyrke om man ser till arbetsuppgifter och ansvar. Däremot ses det som ett utifrån lön och samhällsattityder. Vilket är synd. Det tycks, av tradition, inte vara mycket värt att arbeta med människor överhuvudtaget. Mer som något man gör pga kall eller för att man inte kunde hitta på något bättre.

//Maggis
Svar på tråden Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?