Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fräknig donna

Uppsagd, avgångsvederlag...??*hjälp*

Som det ser ut nu kommer jag att bli uppsagd snart..och behöver desperat er hjälp!

Jag har bara jobbat här i 4 månader, utan provanställning. Nu visar det sig att företaget måste sparka en person.
    Hur är det med avgångsvederlag, hur mycket kan jag kräva?
    Hur gör man med intyg? Alltså jag vill ju ha intyg på att jag INTE sagt upp mig utan blivit uppsagd..

Snälla ge mig råd...

• Svar på tråden Uppsagd, avgångsvederlag...??*hjälp*
  • Themis

Lite fakta till dig:

Uppsägning på grund av arbetsbrist

Arbetsbrist är alltid ett sakligt skäl till uppsägning. Vad som är arbetsbrist är det du som företagare som bestämmer. Arbetsbrist behöver inte bara vara dålig orderingång utan kan vara att företaget gör en omorganisation, av strategiska skäl lägger ned en avdelning (kan vara lönsam), flyttar delar av verksamheten till annan ort, åberopar olika ekonomiska skäl osv.

Ett företag har rätt att säga upp personal på grund av arbetsbrist även om de är sjukskrivna, föräldralediga, på semester etc.

Beslutet om arbetsbrist fattas av företaget, men efter MBL-förhandlingar. I dessa förhandlingar kan t ex turordningsregler diskuteras.

Om företaget säger upp endast en person är det viktigt att motivera varför. Det är nämligen lätt att det då betraktas som en uppsägning på grund av personliga skäl vilket ställer betydligt högre krav på möjligheten till uppsägning.
    --

Då en anställd slutar bör arbetsgivaren utfärda ett intyg eller ett betyg.

Ett intyg innebär bara en bekräftelse på att arbetstagaren varit anställd vid företaget och innehåller inga värderingar om den anställdes arbetsinsats. Ett intyg ska innehålla följande:

* Personuppgifter om den anställde.

* Uppgifter om anställningstid. Om den anställde haft olika befattningar är det lämpligt att skriva hur länge den anställde arbetat inom de olika befattningarna.

* Vilka arbetsuppgifter arbetstagaren haft.

* Vilken omfattning anställningen har haft (heltid, deltid 75% etc.).

Intyget ska lämnas till den anställde snarast efter det att vederbörande begärt det.

Ett tjänstgöringsbetyg innehåller förutom ovanstående uppgifter även värdeom- dömen om den anställde. Hur väl och på vilket sätt personen utfört sina arbets- uppgifter. Sträva efter att vara så objektiv som möjligt. Tänk på att det du skriver får framtida konsekvenser för personen. Skriv inte för mycket utan var konkret. Genom att jämföra vad du skrivit med anställningstid och innehavda befattningar går det att få en bra bild över personens arbetsförmåga.

Dokumenten ska skrivas på företagets brevpapper och undertecknas av närmaste chef, vilket i det lilla företaget oftast är ägaren själv.

Följande exempel gällande tjänstgöringsbetyg är från kollektivavtalet mellan Tidningsutgivarna och Grafiska Fackförbundet Mediafacket:

"Tjänstgöringsbetyg

När uppsägning har skett från arbetsgivarens eller medarbetarens sida har medarbetaren rätt att erhålla tjänstgöringsbetyg, vilket utvisar

- den tid som medarbetaren varit anställd
    - de arbetsuppgifter medarbetaren har haft att utföra samt
    - om medarbetaren så begär, vitsord beträffande det sätt på vilket medarbetaren har utfört sitt arbete.

Arbetsgivare skall lämna tjänstgöringsbetyget inom en vecka från det att medarbetaren har begärt att få betyget.

För medarbetare med kortare anställningstid än sex månader är det dock tillräckligt att utfärda ett intyg, vari anställningstid och förelagda arbetsuppgifter anges. Sådant intyg skall även, på särskild begäran av medarbetaren, utfärdas under pågående anställning."
    --
    källa: expowera.com/mentor/foretaget/personal_anstallning_uppsagning.htm

• Themis

Det betyder alltså att du ska begära ett intyg, arbetsgivaren behöver inte skriva ett betyg eftersom det gäller så kort tid.

Läs mer om arbetsgivarintyget här:

www.aea.se/fylla_i_arbetsgivarintyg.aspx

Till a-kassan ska du sedan skicka in detta intyg (helst en kopia men kolla att det är ok, begärr annars dubbla originalex) där arbetsgivaren har fyllt i att du är uppsagd pga arbetsbrist.

(och inte pga personliga skäl t ex, för då kanske du hade fått karens på din a-kassa).

• Fräknig donna

tack...

Men hur är det med avgångsvederlag, någon som begärt det? Vad ska man säga?

• appapp2

Avgångvederlag är inget du kan kräva. Du kan alltid be om det, såkart, men nån rätt till det har du inte.
    Däermot får du ju lön under uppsägningstiden och ibland kan man kanske förhandla sig till att slippa arbetsplikt under den tiden.

• Fräknig donna

Vad är rimligt då, att be om 6 månaders avgångsvederlag? så jag hinner söka ett nytt arbete (med tanke på att jag sagt upp mitt förra jobb pga. denna anställning, suck..)

Jag kommer ju inte att vilja arbeta kvar här efter uppsägningen, eftersom jag känner mig sååå besviken. Hur kan man ha så dålig koll på ett företags ekonomi, att man först anställer två stycken, för att sen 4 månader senare sparka folk...?

• Butterscotch

Om företaget tillämpar sist-in-först-ut-principen kan du inte räkna med att få något alls för att du blir uppsagd, då har ju företaget gjort rätt så att säga. Däremot, om du blivit "utvald" trots att andra borde ha valts ut till uppsägning före dig, så blir det en förhandling där du kan gå med på att lämna jobbet mot ekonomisk ersättning.

Som appapp2 säger, kan du förhandla dig till att slippa arbetsplikten så är ju det jättebra. Det blir ju nästan som en typ av avgångsvederlag isåfall, eftersom du får betalt utan att behöva prestera någonting för det.

• Butterscotch

Däremot, om du har en specialkompetens kan företaget såklart hävda att du behöver vara kvar trots att du är senast anställd. Det är inte bara anställningstid som styr utan som sagt den kompetensprofil som företaget behöver.

Vet du att det är du som kommer att bli uppsagd eller är du bara orolig att så är fallet?

• Solskensglimt

Jag fick inte en krona när jag fick gå pga arbetsbrist.
    Det kan man tydligen bara få om man är fast anställd!

• Fräknig donna

Näh, jag vet inte om det blir jag som får gå, men jag känner det på mig och har fått "vibbar" från kollegor..
    Jag bara väntar på att chefen ska kalla in mig snart..usch.

Jag är ju fast anställd, så därför förbereder jag mig på att be om avgångsvederlag..har ju f-n huslån som ska betalas.......

• Millizzz

Jo min sambo fick reda på i början på feb att han e tvungen att gå eller alla på firman. Arbetsbrist o de ska riva stället. Sambon har jobbat där varit med i faket i alla 4 år. Får inget avgångsvederlag ingen av dem. De ända som blir är att om de öppnar en ny verkstad så ska killarna nu som få gå ha förtur. Vill också säga att faket var med och förhandla. Hoppas det går bra för dig iaf!!

Svar på tråden Uppsagd, avgångsvederlag...??*hjälp*