Lite fakta till dig:
Uppsägning på grund av arbetsbrist
Arbetsbrist är alltid ett sakligt skäl till uppsägning. Vad som är arbetsbrist är det du som företagare som bestämmer. Arbetsbrist behöver inte bara vara dålig orderingång utan kan vara att företaget gör en omorganisation, av strategiska skäl lägger ned en avdelning (kan vara lönsam), flyttar delar av verksamheten till annan ort, åberopar olika ekonomiska skäl osv.
Ett företag har rätt att säga upp personal på grund av arbetsbrist även om de är sjukskrivna, föräldralediga, på semester etc.
Beslutet om arbetsbrist fattas av företaget, men efter MBL-förhandlingar. I dessa förhandlingar kan t ex turordningsregler diskuteras.
Om företaget säger upp endast en person är det viktigt att motivera varför. Det är nämligen lätt att det då betraktas som en uppsägning på grund av personliga skäl vilket ställer betydligt högre krav på möjligheten till uppsägning.
--
Då en anställd slutar bör arbetsgivaren utfärda ett intyg eller ett betyg.
Ett intyg innebär bara en bekräftelse på att arbetstagaren varit anställd vid företaget och innehåller inga värderingar om den anställdes arbetsinsats. Ett intyg ska innehålla följande:
* Personuppgifter om den anställde.
* Uppgifter om anställningstid. Om den anställde haft olika befattningar är det lämpligt att skriva hur länge den anställde arbetat inom de olika befattningarna.
* Vilka arbetsuppgifter arbetstagaren haft.
* Vilken omfattning anställningen har haft (heltid, deltid 75% etc.).
Intyget ska lämnas till den anställde snarast efter det att vederbörande begärt det.
Ett tjänstgöringsbetyg innehåller förutom ovanstående uppgifter även värdeom- dömen om den anställde. Hur väl och på vilket sätt personen utfört sina arbets- uppgifter. Sträva efter att vara så objektiv som möjligt. Tänk på att det du skriver får framtida konsekvenser för personen. Skriv inte för mycket utan var konkret. Genom att jämföra vad du skrivit med anställningstid och innehavda befattningar går det att få en bra bild över personens arbetsförmåga.
Dokumenten ska skrivas på företagets brevpapper och undertecknas av närmaste chef, vilket i det lilla företaget oftast är ägaren själv.
Följande exempel gällande tjänstgöringsbetyg är från kollektivavtalet mellan Tidningsutgivarna och Grafiska Fackförbundet Mediafacket:
"Tjänstgöringsbetyg
När uppsägning har skett från arbetsgivarens eller medarbetarens sida har medarbetaren rätt att erhålla tjänstgöringsbetyg, vilket utvisar
- den tid som medarbetaren varit anställd
- de arbetsuppgifter medarbetaren har haft att utföra samt
- om medarbetaren så begär, vitsord beträffande det sätt på vilket medarbetaren har utfört sitt arbete.
Arbetsgivare skall lämna tjänstgöringsbetyget inom en vecka från det att medarbetaren har begärt att få betyget.
För medarbetare med kortare anställningstid än sex månader är det dock tillräckligt att utfärda ett intyg, vari anställningstid och förelagda arbetsuppgifter anges. Sådant intyg skall även, på särskild begäran av medarbetaren, utfärdas under pågående anställning."
--
källa: expowera.com/mentor/foretaget/personal_anstallning_uppsagning.htm