• Melami

Pepsi Max

Jag har alltid varit dålig på att dricka den mängd man ska per dygn, och har aldrig hittat någon dryck jag verkligen tycker om. Dock har det blivit mkt Pepsi Max senaste halvåret. Jag dricker kanske en halv 1,5 l flaska per dag. dvs runt 7,5 dl....Kan det vara skadligt för barnet eller det hadlar om större intag? Är inte varje dag jag dricker så mkt... 

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o ny bebbe i magen BF okt 07-
  • Svar på tråden Pepsi Max
  • Marlie87

Vad jag har hört ska man inte dricka några som helst drycker med sötningsmedel under en grav.

• Mela78

Tror inte mängden sötningsmedel utgör någon fara, men däremot tror jag att 7,5dl pepsi max är/kan vara över gränsen för hur mycket koffein som rekomenderas under graviditet. Dessutom så skadar du dina tänder om du dricker så pass mycket surt...

• Marlie87

Jag bara förde infon jag fått hos BM vidare!

• Melami

Lillisen: Tack, jo det är nog bäst. Dessutom så borde det ju inte stå där att det är ofarligt om det inte varit så.

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o ny bebbe i magen BF okt 07-
  • pjuuh

Det finns inga belägg för att sötningsmedel har några negativa effekter på vare sig dig eller din bebis. Däremot rekommenderar man att man inte dricker mer än omkring 2-3 liter per dag (beror på din kroppsmassa, du kan räkna ut själv med hjälp av tabeller). Men du ligger under den nivån och behöver därmed inte oroa dig för sötningsmedlen. Däremot ska du se upp med att få i dig för mycket koffein. Försök räkna efter så att du inte får i dig för mkt koffein.

Det kan möjligen finnas andra nackdelar med sötade drycker (nån skrev om fosfor, känner inte till det men det kan mkt väl vara så), och det kan finnas fördelar också. Sötningsmedel är ju lätt laxerande så om du dricker mkt brukar det märkas i magen och det kan ju vara både bra och dåligt

Jag gillar verkligen Pepsi Max, men min sömn blir störd om jag dricker för mkt och sen är det det där med koffeinet. Jag har valt att dricka mängder med Fun light istället och cola-drycker bara vid väl valda tillfällen (är inte heller överförtjust i vatten). Det finns några riktigt goda och läskande smaker och jag kan varmt rekommendera exvis Icetea-sorterna.

• Mizzz
    Melami skrev 2007-03-05 11:13:37 följande:
    Pepsin är det enda jag dricker hyfsat av....Tycker inte om vatten alls, varken kolsyrat eller smaksatt med citron osv. Har aldrig gillar varken saft eller juice och mjölk dricker jag bara med oboy till frukost....Vad ska man dricka då....Är inte glad för te o dricker inte kaffe heller. - Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o ny bebbe i magen BF okt 07-
    Pepsi är ju knappast bra som sin "huvudvätskekälla" eftersom det är vätskedrivande... Inte heller te eller kaffe är bra i det fallet (så det gör inget att du inte dricker det)... Dock kan man ju få i sig vatten på flera andra sett än att dricka "helt flytande" saker.. Tex via frukt, fil, mat osv (svår att komma upp i två liter dock). På apoteket finns oxå förtjockningspulver som man kan ha i i vätska för att få till det kräm eller liknade, burkar användas till äldre och handikappade som har svårt att dricka, kanske funkar bättre för dig (att "äta" citronvatten tex)?

Min favorit är att ta saft och blanda med kolsyrat vatten.. (men det tycker du väl inte om heller vad jag förstår).
    Jag har lilla Linus i magen
  • Melami

Hmmm, ska kolla upp det där med koffein.... Angående det där med laxerande verkan så har jag inte märkt nåt på min mage, hade dock behövt det!

• pjuuh

Frukt är ett bra tips som Lillisen skriver! Mycket vätska i dem! Snaska på apelsiner, meloner, gurka eller sånt som du tycker om. Själv är jag ruggigt förtjust i honungsmelon och sätter lätt i mig en hel sån själv en kväll framför tv:n

• mariah81

Ang. koffein mängden i Pepsi Max så ligger 7,5 dl pepsi/dag långt under vad rekommendationen för maxdosen koffein/dag är.
    Rekommendationen är väl max 300mg koffein/dag, och i Pepsi Max är det 115mg/l. Så för att få i sig "maxdosen" koffein måste man alltså dricka över 2,5l/dag...

• Julia85

Ts: Du skrev att du får i dig ca 6 dl vätska utan pepsi! Och det räcker gott och väl, för du får i dig vätska genom mat också. jag dricker absolut inte ens 6 dl vätska om dagen. Men jag äter visserligen mycket frukt. Men ca ett glas vatten, saft eller juice till maten. Sen mjölk till frukost och något till kvällsmaten.

Så det räcker absolut med det du får i dig! Dom rekomenderar bara att man ska dricka mycket. inget du är tvungen till!

• 123puh

När jag var på gyn akuten för illamående så frågade dom om jag fick i mej någon dricka med socker i för det var víktigt nu vet jag inte om det gäller bara om man mår illa mycket. Mina andr grav har jag druckit mycke cola och det har inte varit nått problem

Svar på tråden Pepsi Max