• notsofantastic

Överläkare som primärjour?

Hej,
    Min make jobbar som psykiater inom den slutna barnpsykiatrin i Stockholm. Det vanliga hittils var varit att överläkarna varit sovande bakjour inne på kliniken en gång per vecka och haft bakjour hemma 2 gånger i månaden. Nu har dom fattat nya regler om att överläkarna istället för att vara bakjour i hemmet ska vara primärjour inne på kliniken. Med dom nya reglerna innebär detta att han skall vara jour på kliniken 4 gånger i månaden mellan klockan 21,00 och 06,45 dagen efter. Som primärjour får man inte sova, medan om man är bakjour får sova hela tiden om man vill. Omvårdnadspersonalen väcker en efter behov.

Jag har aldrig hört talas om att en överläkare någonsin varit primärjour inom psykiatrin. Arbetsuppgifterna varierar mellan att springa på överfallslarm, att ha akuta inskrivningssamtal och att besluta om tvångsåtgärder inne på avdelningen. Detta görs för att kliniken ska spara pengar. Av dom sex överläkarna som finns så ska vardera av dom ha en 4 journätter i månaden, varav 1 som primärjour. Man gör detta för att kunna sluta med att ha hyrläkare dom nätterna.

Är detta rimligt. Finns det någon läkare/ssk/usk/msk på forumet som har hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Överläkare som primärjour?
  • PippiLottan

Men hallå! är själv ssk och harjobbat på bla beroende enhet. Är det så att han glömt så mycket sedan sinAT tjänst är det kanske dags att öva upp det. är väl bättre att de sparas pengar som kan läggas på nå viktigare än att din man får sova. Ursäkta men..

• notsofantastic

EMO 979,
    Ja, men det är så otroligt orättvist att det bara är överläkarna på barnpsykiatrin ska få jobba som jour. Det är bara 1 gång i månaden han ska vara primärjour, dom resterande 3 ska han vara sovande bakjour.

PippiLottan,
    Min man kan suturera. Men det blir inget vidare bra. AT-läkarna som nyligen lärt sig det är helt enkelt bättre. Har du någonsin varit att en kirurg sytt ett småsår? Nej, precis. Det låter man AT- och ST-läkarna på akutmottagningen göra. Bara för att dom gör det bättre. Enligt min man så är det ofta så att kirurger även efter operationer lämnar patienten efter att själva operationen är kvar och låter AT-läkaren sy ihop.

På barnpsykiatriska kliniken så är rutinerna sådana att det är läkaren som ska ta initiativ till bältesläggning. Personalen får bara bälta i nödvärn om någon skulle vara en otrolig fara. Dom får bara hålla under tiden. Och min man har ingen kondition. Och det är en väldigt lång bit mellan akutmottagningen och akutavdelningen (där dom flesta bältningar sker) så det tar säkert uppemot 1-2 minuter innan han kommer. Inte för att prata om Gösta (fingrerat namn) som är 64 och ska pensioneras snart. För honom kommer det väl ta uppemot 5 minuter.

Och trots att min man kommer att vara primärjour på avdelningen så kommer det att finnas en annan överläkare som sover som bakjour. Det händer ju ändå ibland att det behövs två åsikter angående injektion eller inläggning. Och ibland är helt enkelt arbetsbördan för stor.

wic gbg,
    Det är klart att min make inte ska bälta någon. Det kan omvårdnadspersonalen mycket bättre. Det gäller att ta initiativ till bältesläggningen och det kan vara svårt att bedömma faktiskt.

Jag tror absolut inte att världen går under på grund av detta jag tycker att det är så otroligt orättvist att det bara är barnpsykiatriska kliniken som inför detta.

• Björkeli

Hej TS.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... ibland skriver du att han inte är lämpad för arbetet för att andra läkare är bättre, ibland skriver du att han är överkvalificerad och sedan att det är orättvist.

Varför är du så upprörd? *låter mer illa än jag menar*

Som sjukvård osv ser ut nu är jag glad att en del landsting och kommuner fattar beslut som innebär att de INTE ska köpa in dyra tjänster från stafettläkare osv. Sjukvården idag behöver lägga pengarna på sina patienter, det är inte okej att barnen längre behöver vänta på sin vård eller nekas vård pga brist på pengar/resurser.

Jag förstår att det är många tankar i era huvuden vid en förändring men försök tänka på alla dessa barn som kommer att ha turen att faktiskt få träffa en överläkare när de kommer till akuten!

Vem hade inte velat det?!

• Aquilon

Hmmm... har heller aldrig hört om just psykiatri-ÖL:ar som går primärjourer. Däremot är det inte helt ovanligt i min specialitet, radiologi. Samma sak gäller ex. vis inom anestesin.

Reagerar dock på det där med besparingen. Det är ju snordyrt att ha överläkare som primärjourer med tanke på vad timlönen blir... AT-läkare och ST-läkare är klart billigare i drift. Vore det inte läge att försöka rekrytera ett par ST extra??

• Anna Paulita

Jag tycker du mest låter snobbig som tycker din man är "för fin" för vissa arbetsuppgifter. Så är det så illa där han är nu får han väl byta jobb, och överläkare somhan är kommer det säkerligen inte vara ett problem.

• notsofantastic

Anna Sol,
    Det har inte alls med snobbighet att göra. Det har med att göra att min make inte är lämpad för just det jobbet som primärjour på barnpsyk. Det är alldeles för jättestressigt i en sådan miljö att han ska hinna med. Från att ha ett lyxschema, där man är ensam överläkare med sin egen AT- och ST-läkare på en avdeling som bara tar emot 6 patienter är jättebra. Han får god kontakt med ungdomarna och kan verkligen sätta sig in i vården.

Aquilon,
    Ja, pengarna har jag faktiskt inte funderat över. Det tål faktiskt att tänkas på att han kommer att få dubbel lön, på sin ordinare lön. Och det är ju ändå inte så få timmar som han jobbar. Det är ändå ett helt nattpass. Det blir svindyrt för landstinget. Jag tror personligen ändå att det bli mycket billigare att ha stafett-AT-jour.

Björeli,
    När min make var ung och hade spring i benen och precis hade avslutat sin AT-praktik så var det inga problem att sy och springa på larm. Det gjorde han och han var jour väldigt ofta. Men det är nu efter att ha jobbat 4 år med betydligt svårare arbetsuppgifter som komplicerade anorexifall, jättesvåra medicininsättningar och familjeterapi till att göra "basics" igen.

• notsofantastic

Pysse,
    Det tror jag inte.

• Aquilon

Beträffande det fackliga så heter det ju att "arbetsgivaren leder och fördelar arbetet". I det ingår att fördela jourerna så nej, fackliga protester lär inte leda någonvart.

Det språk landstinget förstår är ekonomi. Visa vad det egentligen kostar att ha ÖL:ar i primärjoursledet så kanske de tänker om? Annars brukar det förstås funka att byta arbetsgivare också...

• notsofantastic

Jag vill inte säga vad min man tjänar per jourpass. Men jag kan sträcka mig sålångt som att det blir en bra bit över 3000 kr som primärjour. Något mindre om han är bakjour. Med nuvarande avtal, detta kommer säkert att höjas yttligare.

Är det verkligen inte billigare att hyra in en staffet-AT-jour? Eller att anställa någon ST-läkare till kanske 30% där denna tar hand om primärjouren som överläkarna ska ha hand om. Jag kan inte tänka mig att det blir särskilt mycket dyrare.

Det är ju också synd om barnen som kommer att bli lidande. För det blir dom om någon inte har särskilt mycket erfarenhet av att vara primärjour. Min man har inte sprungit på larm eller ordinerat akutmediciner på över 4 år. Kan man förvänta sig att det blir lika bra då?

Svar på tråden Överläkare som primärjour?