• notsofantastic

Överläkare som primärjour?

Hej,
    Min make jobbar som psykiater inom den slutna barnpsykiatrin i Stockholm. Det vanliga hittils var varit att överläkarna varit sovande bakjour inne på kliniken en gång per vecka och haft bakjour hemma 2 gånger i månaden. Nu har dom fattat nya regler om att överläkarna istället för att vara bakjour i hemmet ska vara primärjour inne på kliniken. Med dom nya reglerna innebär detta att han skall vara jour på kliniken 4 gånger i månaden mellan klockan 21,00 och 06,45 dagen efter. Som primärjour får man inte sova, medan om man är bakjour får sova hela tiden om man vill. Omvårdnadspersonalen väcker en efter behov.

Jag har aldrig hört talas om att en överläkare någonsin varit primärjour inom psykiatrin. Arbetsuppgifterna varierar mellan att springa på överfallslarm, att ha akuta inskrivningssamtal och att besluta om tvångsåtgärder inne på avdelningen. Detta görs för att kliniken ska spara pengar. Av dom sex överläkarna som finns så ska vardera av dom ha en 4 journätter i månaden, varav 1 som primärjour. Man gör detta för att kunna sluta med att ha hyrläkare dom nätterna.

Är detta rimligt. Finns det någon läkare/ssk/usk/msk på forumet som har hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Överläkare som primärjour?
  • notsofantastic

Jag puffar för att få mer uppgifter kring hur vanligt det är. Och för att höra fler åsikter.

• sommartorpet

Det är aldrig billigare att hyra in någon än vad det är att avlöna egen personal. Må så vara att det gäller en överläkare kontra en underläkare.
    Det är väl inte heller så bara att anställa en AT-läkare eller en ST-läkare, finns det utbildningsplatser eller inte?
    Psykiatrin har jag aldrig variyt på men på andra kliniker och att överläkarna jourade en eller gång var väl inte speciellt ovanligt. I synnerhet under de perioder när AT/ST läkarna inte tillhörde kliniken utan bara gjorde sina månader där och våra egna var på andra ställen.

• notsofantastic

sommartorpet,