• notsofantastic

Överläkare som primärjour?

Hej,
    Min make jobbar som psykiater inom den slutna barnpsykiatrin i Stockholm. Det vanliga hittils var varit att överläkarna varit sovande bakjour inne på kliniken en gång per vecka och haft bakjour hemma 2 gånger i månaden. Nu har dom fattat nya regler om att överläkarna istället för att vara bakjour i hemmet ska vara primärjour inne på kliniken. Med dom nya reglerna innebär detta att han skall vara jour på kliniken 4 gånger i månaden mellan klockan 21,00 och 06,45 dagen efter. Som primärjour får man inte sova, medan om man är bakjour får sova hela tiden om man vill. Omvårdnadspersonalen väcker en efter behov.

Jag har aldrig hört talas om att en överläkare någonsin varit primärjour inom psykiatrin. Arbetsuppgifterna varierar mellan att springa på överfallslarm, att ha akuta inskrivningssamtal och att besluta om tvångsåtgärder inne på avdelningen. Detta görs för att kliniken ska spara pengar. Av dom sex överläkarna som finns så ska vardera av dom ha en 4 journätter i månaden, varav 1 som primärjour. Man gör detta för att kunna sluta med att ha hyrläkare dom nätterna.

Är detta rimligt. Finns det någon läkare/ssk/usk/msk på forumet som har hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Överläkare som primärjour?
  • notsofantastic

Jag puffar för att få mer uppgifter kring hur vanligt det är. Och för att höra fler åsikter.

• sommartorpet

Det är aldrig billigare att hyra in någon än vad det är att avlöna egen personal. Må så vara att det gäller en överläkare kontra en underläkare.
    Det är väl inte heller så bara att anställa en AT-läkare eller en ST-läkare, finns det utbildningsplatser eller inte?
    Psykiatrin har jag aldrig variyt på men på andra kliniker och att överläkarna jourade en eller gång var väl inte speciellt ovanligt. I synnerhet under de perioder när AT/ST läkarna inte tillhörde kliniken utan bara gjorde sina månader där och våra egna var på andra ställen.

• notsofantastic

sommartorpet,
    Det handlar ändå om sex stycken överläkare som ska göra varsin primärjour i månader. Alla tjänar över 3000 kr per gång. Räknar man med 3000 kr per gång så blir det 18000 kr i månaden. Det är ändå saftigt med pengar. Tror du inte att det är billigare att hyra in en läkare dom gånger det behövs? Eller kanske starta ett samarbete med barnkliniken eller vuxenpsykiatrin om att deras AT-/ST-läkare ska vara jour på BUP.

• wic gbg

Varför är du SÅ emot att din man skall göra detta då och då?

Vad beträffar kostnaderna har säkert hans chefer tagit med detta i beräkningen och av någon anledning tycker de ju att detta är ett bra alternativ.

• notsofantastic

wic gbg,
    Ärligt talat för att det kan gå rätt vilt till på jourpassen. På sin tid som ST-läkare på kliniken så har han blivit attackerad av en anorektiskt flicka som var stark som en björn och blivit slagen i läppen av en psykotisk kille så att han fick åka till akuten för att sy.

Sen sen dom själen som jag sagt tidigare. Att han inte har någon erfarenhet av jourarbete dom senaste åren, att han inte ordinerat akutmediciner på 4 år, att han inte sytt på 4 år, att han inte ordinerat bältesläggning på 4 år. Det är alltså rätt mycket han ändå inte gjort sedan han blev överläkare.

• annica26

Men vad tycker din man själv om det då..?Ordinera mediciner sitter säkert i ryggmärgen på han skulle jag tro,och bältesläggning är man flera stycken som hjälps åt med...ordinationen av en bältesläggning är väl detsamma som när han gjorde det för flera år sedan..?Om man är fara för sig eller andra patienter,eller våldsam med psykotiska inslag...

• notsofantastic

annica26,
    Inom akutavdelningen (och barnpsyk i stort) så är man väldigt restriktiv med att ordinera bältesläggningen eller isolering för en patient. Man försöker alltid att så länge som möjligt försöka hålla patient inrullad i filtar eller sätta in dubbelt extravak när någon bedöms vara farlig för medpatienter. Inom vuxenpsykiatrin så är man betydligt mindre restriktiv och där förekommer bältesläggning till höger och vänster (det gjorde det i vilket fall som helst på den avdelningen där jag vårdades för min depression).

Att man är flera stycken vid en bältesläggning förstår jag. Det finns ju ändå larm som kan kalla på personal från hela sjukhuset om det skulle behövas. Men det är ändå läkaren som håller i vad man gör. Omvårdnadspersonalen arbetar väl bara efter ordinationer?

Eftersom det var ett år sedan min man ordinerade akutmediciner så är min man ganska låst i tycket om att man ska ordinera gammal neuroleptika till våldsamma patienter. På hans tid ordinerade man Cisordinol akutinjektion, Nozinan injektion, Haldol injektion och Esucos injektion. Av dessa 4 läkemedel så är bara ett kvar och det får ändå anses vara mycket föråldrat. Detta tar inte lång tid att lära sig. Men det är ändå synd att om ens någon patient får i sig ett läkemedel som inte är bra.

• wic gbg

Hans chefer vet nog vad de gör, och han kan kanske behöva lite skinn på näsan om han nu inte vill av rädsla för anorextiska flickor och andra vildar.

Du måste tro lite på din make, du får honom att framstå som en ynkling vilket han säkert inte är.
    Han kommer att klara det fint!!

• notsofantastic

wic gbg,
    Trots fina larmsystem med möjlighet att larma både internt inom barnpsyk, såväl som över hela sjukhuset och även till polisen så förekommer det ganska mycket hot och våld. Och min man är väl ingen ynkling, men är inte särskilt långt ifrån. Han är varken stark eller snabb.

• annica26

Jo jag vet att inom barnpsykistrin så drar man in i det längsta att bälta någon person,dels på grund utav låga åldrar framför allt...(jobbar själv inom barn&ungdmspsykiatrin slutenvård)

och angående medicinen som finns så kommer han säkert lära sig det nya snabbt..och så gammal är väl inte neuroleptikan som du nämde..?
    Cisordinol injektion:Vid akuta psykoser,manier med mera..finns både som injektion och tableter tror ja
    Nozinan:tabletter mot bla schizofreni,psykotiska inslag
    Haldol vet jag att det förekommer inom äldreomsorgen och Esucos är väl bla lugnande tror ja...dom 3 första förekommer då vad jag vet iaf..

kanske är bra att din man får fräscha upp minnet kanske..tror säkert att han kommer att kunna allt detta när han hamnar i den situationen.

BUP där jag är har vi barnpsykiater som är jour som vi får ringa till,finns oftast alldrig en AT eller ST läkare där.

Svar på tråden Överläkare som primärjour?