• notsofantastic

Överläkare som primärjour?

Hej,
    Min make jobbar som psykiater inom den slutna barnpsykiatrin i Stockholm. Det vanliga hittils var varit att överläkarna varit sovande bakjour inne på kliniken en gång per vecka och haft bakjour hemma 2 gånger i månaden. Nu har dom fattat nya regler om att överläkarna istället för att vara bakjour i hemmet ska vara primärjour inne på kliniken. Med dom nya reglerna innebär detta att han skall vara jour på kliniken 4 gånger i månaden mellan klockan 21,00 och 06,45 dagen efter. Som primärjour får man inte sova, medan om man är bakjour får sova hela tiden om man vill. Omvårdnadspersonalen väcker en efter behov.

Jag har aldrig hört talas om att en överläkare någonsin varit primärjour inom psykiatrin. Arbetsuppgifterna varierar mellan att springa på överfallslarm, att ha akuta inskrivningssamtal och att besluta om tvångsåtgärder inne på avdelningen. Detta görs för att kliniken ska spara pengar. Av dom sex överläkarna som finns så ska vardera av dom ha en 4 journätter i månaden, varav 1 som primärjour. Man gör detta för att kunna sluta med att ha hyrläkare dom nätterna.

Är detta rimligt. Finns det någon läkare/ssk/usk/msk på forumet som har hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Överläkare som primärjour?
  • frittepillan

Hej!
    Jobbar själv inom barnakuten och vet att det finns flera ställen där öl får gå in som primär jour. Vet dock också att hos oss så våra barnläkare får sova om det inte finns ngt att göra. Det tycker jag borde vara ngt för alla. för finns det inga barn så varför ska dom behövara vara vakna då??

• notsofantastic

annica26,
    Åh. Vad trevligt att du jobbar inom barnpsyks slutenvård. Det är en väldigt viktig vårdform, men det kan ju ofta vara väldigt aggresiva patienter så man måste ju vara försiktig. Jag är ingen expert på mediciner med dom medicinerna som jag räknade upp är ju från slutet av 50-talet. Nozinan var ju bland av dom första antipsykotika som användes.