• notsofantastic

Överläkare som primärjour?

Hej,
    Min make jobbar som psykiater inom den slutna barnpsykiatrin i Stockholm. Det vanliga hittils var varit att överläkarna varit sovande bakjour inne på kliniken en gång per vecka och haft bakjour hemma 2 gånger i månaden. Nu har dom fattat nya regler om att överläkarna istället för att vara bakjour i hemmet ska vara primärjour inne på kliniken. Med dom nya reglerna innebär detta att han skall vara jour på kliniken 4 gånger i månaden mellan klockan 21,00 och 06,45 dagen efter. Som primärjour får man inte sova, medan om man är bakjour får sova hela tiden om man vill. Omvårdnadspersonalen väcker en efter behov.

Jag har aldrig hört talas om att en överläkare någonsin varit primärjour inom psykiatrin. Arbetsuppgifterna varierar mellan att springa på överfallslarm, att ha akuta inskrivningssamtal och att besluta om tvångsåtgärder inne på avdelningen. Detta görs för att kliniken ska spara pengar. Av dom sex överläkarna som finns så ska vardera av dom ha en 4 journätter i månaden, varav 1 som primärjour. Man gör detta för att kunna sluta med att ha hyrläkare dom nätterna.

Är detta rimligt. Finns det någon läkare/ssk/usk/msk på forumet som har hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Överläkare som primärjour?
  • frittepillan

Hej!
    Jobbar själv inom barnakuten och vet att det finns flera ställen där öl får gå in som primär jour. Vet dock också att hos oss så våra barnläkare får sova om det inte finns ngt att göra. Det tycker jag borde vara ngt för alla. för finns det inga barn så varför ska dom behövara vara vakna då??

• notsofantastic

annica26,
    Åh. Vad trevligt att du jobbar inom barnpsyks slutenvård. Det är en väldigt viktig vårdform, men det kan ju ofta vara väldigt aggresiva patienter så man måste ju vara försiktig. Jag är ingen expert på mediciner med dom medicinerna som jag räknade upp är ju från slutet av 50-talet. Nozinan var ju bland av dom första antipsykotika som användes.

Cisordinol-Acutard finns ju, men det är en oljebaserad injektion som kan hålla i sig upp till 3-4 dagar i värsta fall. Extra pyramidala biverkningar är väldigt vanliga vet jag. Den vanliga Cisordinol-injektionen som fanns till för något år sedan har utgått ur sortimentet. Den var ju mycket bättre, eftersom den var vattenbaserad och kunde sprutas i v. Blir ju mycket snabbare effekt då. Och halveringstiden är också mycket kortare. Tror att den är helt ute ur kroppen efter 14-16 timmar.

Nozinan som injektion har också utgått så då går det inte att tvångsmedicinera med det.

Esucos injektion (och tabletterna håller också på att försvinna) har redan försvunnit. Försvann för flera år sedan.

Haldol som injektion finns men den är precis som Cisordinol jättegammal och har massor med biverkningar.

Att använda benzo hos barn tycker inte min make om. Och dom nya neuroleptikan som finns har ju inte alls samma sederande effekt som dom gamla. Då återstår det inte så mycket läkemedel.

Vad brukar ni använda som medicin vid bältesläggning?

frittepillan,
    På denna klinik så måste primärjouren vara vaken. Det ska också finnas en bakjour (som dock får sova) som kan bistå med en extra åsikt och hjälpa till om arbetsbördan blir för stor. Det är ju ganska ofta att det händer någonting på avdelningarna. Det är ju mycket larm och även så att man får gå till avdelningarna för att sy patienter. Så av den anledningen vill dom väl att man ska vara vaken.

• notsofantastic

annica26,
    Om ni inte har någon jourläkare vem tar då hand om akuta ärenden? Vem ordinerar medicin och bältesläggning? På vissa orter är det ju så att det är vuxenpsykiatrin som står för jourläkare. Kanske är så på din ort med.

• annica26

Våran jourläkare som är hemma är överläkare,sover hemma och vi får ringa till dom...tyvärr här hos oss så måste man först gå via akuten och få en remiss från en medicinläkare där,sedan ringer dom till oss och vi får ringa vår läkare som sedan ska göra en bedömning om det behövs inläggning eller om det kan vänta till dagen efter och öppenvårdsteamet kan ta över.
    Väldigt krångligt system tycker jag!!och ibland har vi jourläkare som sitter 13 mil härifrån..!!

På avdelningen som jag jobbar har vi inte ens en bältessäng utan vi ska om det behövs låna från avdelningen under som är en vuxenpsykiatrisk avdelning,men som sagt är det inte ofta man bältar ungdomar...men för ett par månader sedan skulle det behövas,men det blev en brottningsmatch och en personal fick sprick i ett revben.Så sånna gånger ska man tänka på bältning tycker jag..inte meningen att vi personal ska åka på stryk..men tyvärr så är väl just psykiatrin ett väldigt utsatt område.

Och vuxenpsykiatrin står inte för jourläkare..fast vi ligger en våning ovanför bara.
    Men på vuxen där jag slutade för ett par månader sedan var det alltid en AT läkare som man ringde först som gjorde en första bedömning sedan en psykiater som har bakjour,som AT läkaren oftast ringde för dom var så himla osäker just inom området psykiatri.

• annica26

Ha ha ha såg att du skrivit cisordinol acutard....vet att den kan sitta i väldigt länge på vissa patienter,men vet att den andvänds iaf inom vuxenpsykiatrin,inom barn&ungdom vet jag inte...ej bältat någon under 18 år...tack och lov än så länge,tycker det var jobbigt nog med patienten som var 18

• notsofantastic

annica26,
    Det låter som ett mycket krångligt system med remisser hit och remisser dit. I Stockholm så finns det en akutmottagning som är bemannad med 1 sjuksköterska, 2-3 mentalskötare och 1 primärjour och en sovande bakjour. Dygnet runt. Årets alla dagar.

Vad bra (och konstigt) att bältesläggningar inte förekommer mer ofta än så. Här i Stockholm så sker det ungefär 3-4 gånger per vecka, och då oftast på akutavdelningen. Och då har det ändå arbetats fram nya rutiner som säger att man i högre utsträckning ska använda sig att sjukhusvakter och polis i situationer som kräver att patienten skyddas.

Tycker också att det är märkligt att ni inte har bältessäng. Jag trodde att alla psykiatriska avdelningar hade det. Här i Stockholm så finns det en bältessäng till och med på dagvårdsavdelningen.

Vuxenpsykiatrin och barnpsykiatrin borde ju kunna samsas om den primärjouren tycker jag.

Cisordinol-Acutard var på min mans tid som AT- och ST-läkare en väldigt vanlig medicin att ge vid svår agitation. Numera så används den betydligt mindre.

• annica26

Ja det är ett väldigt krångligt system här och jag önskar att det kunde vara som ni har,tom inom vuxenpsyksitrin här finns det ingen akutmottagning så är man ny inom psykiatrin så att säga då måste patienterna gå via akuten och få en remiss därifrån...om det inte är så att polisen kommer med en som hotat eller gjort ett allvarligt s-försök..då behöver dom inte gå via akuten utan kan komma direkt upp till våran jourmottagning och då ringer vi till våran AT-läkare.

Dom har ju dragit ner barnpsykiatrin otroligt där jag bor,för bara 4-5 månader sedan fick 11 personal sluta och dom drog ner till 2 dygnsplatser,man jobbar en ssk och en skötare på varje plats...på det förra stället innan indragningen så hade dom en bältessäng men andvände den knappt då personalen hellre "brottades" med patienterna...men det förekommer inte många bältesläggningar under ett år....men Stockholm är ju så pass mycket större så det är väl en stor skillnad.

Cisordinol-Acutard ges här ganska så ofta inom vuxenpsykiatrin,men det där med läkemedel är säkert olika inom olika landsting

• notsofantastic

Har ni bara 2 platser? Jag tror att barnpsykiatin i Stockholm (om man räknar med alla avdelningar) har uppemot 30. Det låter hemskt.

Tycker också att det är inhumant att välja brottningsmatcher istället för skyddsbälte. Där ligger man iallafall i sin stillhet med ett extravak. Under en brottningsmatch kan både personal och patient göra sådant som inte är lämpligt.

• notsofantastic

annica26,
    Vart för polisen ungdomar som behöver psykiatrisk vård då? En akutmottagning måste ju finnas, för inte kan man förvara någon som är akut suicidal på polisstationen. Än mindre någon som är en fara för sig själv eller andra.

• annica26

Japp här har vi bara 2 stycken akutvårdsplatser dygnet runt,helt värdelöst..!!!har dragits ner från 12 som det var för några år sedan,då var det som en riktig avdelning.
    Ungdomarna som är suicidal förs till akutmottagningen på sjukhuset för en bedömning,är dom våldsama där så får antingen polisen vara kvar eller så är det väktarna som är stationerad på sjukhuset som får hjälpa till.Tycker oxå att det är bättre med en bältesläggning eller att man som personal själv ska bli skadad...
    när vi hade en personal som fick en spricka i revbenet sist så var det en anorektiker som var våldsamma,undrar egentligen vad dom kan få sin styrka ifrån...

• notsofantastic

annica26,
    Min make har blivit attackerad av en anorektiker när han gick som ST-läkare. Hon fick ett sådant raseri utbrott när han meddelade beslutet om att hon skulle tvångsvårdas och bli sondad. Hon gick till attack och min make och skötaren kunde inte göra något annat än att sticka därifrån och larma. Förövrigt lugnande hon inte ner sig efter ett par timmar i bältessängen så det blev psykintensiven på Karolinska för henne.

Mycket märkligt system att man ska till en medicinsk akutmottagning när man är suicidal. Barnpsyk på Sachsska får besök av polisen så ofta att det inte går annat än att ha en riktig barnpsykiatrisk akutmottagning med bältessäng och möjlighet till tvångsåtgärder. Att vakterna får kallas upp är också vanligt. Blir ofta det när någon mår dåligt, för att personalen ska kunna sköta om dom andra ungdomarna också.

2 akutplatser, låter ja förfärligt. Helt hemskt.

• annica26

Ja man kan undra vad dom får sin styrka ifrån...=)...ja det är helt sjukt i detta landsting att man har dragit ner till 2 stycken akutplatser...men finns inte mycket att göra tyvärr..!!
    Dom vill att man ska ha så mycket hjälp som möjligt från öppenvården,att det bara är dom mest akuta som ska ligga inne på slutenvården...här där jag jobbar tar man heller inte emot missbrukande ungdomar av olika slag,alkohol eller droger...

stora patientgruppen som kommer in är självskadetjejer,depressioner med stor s-risk.Tror inte det har funnits en barnpsykiatrisk akutmottagning här faktiskt,inte så himla många som söker så akut...ofta blir det från öppenvården som tar kontakt med oss och vill lägga in någon ungdom,

• notsofantastic

annica26,
    Okej. Då kanske ert landsting har valt att jobba mer i hemmiljö. Akutavdelningen på Sachsska tar hand om allt från autism, missbruk, psykoser till anorektiker. Ganska stor genomströmmning av patienter också. Så fort man får bättre så ska man till utredningsavdelningen, behandlingsavdelningen, dagvårdsavdelningen eller till öppenvården.

Även om det är få som söker akut så bör det ju finnas möjlighet till det. Att springa via medicinakuten tycker många säkert är för krångligt och ringer nästa dag istället.

• annica26

Jo det ska väl vara att öppenvården tar mycket..finns 3 stycken olika slags öppenvård oxå,Nykontakt heter den första och dit söker man akut och kan redan samma dag få en tid om det anses vara akut..kan vara att en förälder ringer dit under fm och samma dag får man en tid på Nykontakt som det heter,dom som jobbar där är ssk och skötare och där finns även en läkare om det skulle behövas inläggning på avdelningen,och dom tar även en första bedömning om tex en ungdom ligger på barnkliniken efter en intox...

Sedan finns det något som heter Mellanvård och planerad vård,mellanvården tar oxå emot ungdomar och föräldrar men inte lika akut och där kan man få komma varje dag om det skulle behövas...vet att det finns bla en anorektiker som går där VARJE dag och HELA dagar..men dom vill helst inte lägga in anorektiker om det verkligen inte krisar och behövs sond.

Planerad vård tar mera behandlingar...KBT, DBT...så lite kort funkar det i vård län och landsting.

Så man kan säga att Nykontakt är som en akutmottagning men har bara öppet måndag till fredag..och man vänder sig inte dit om man tex har skurit sig rejält utan då måste det fixas på akuten först.

Och jaaaaa det är verkligen ett korkat beslut att man ska vända sig till akuten först för en bedömning av en läkare,sedan ska den läkaren ringa oss på avdelningen och vi får ringa upp våran jourläkare som ytterliggare ska göra en psykiatrisk bedömning!!

Hopaps du orkade läsa allting..=)

• notsofantastic

Ja, i Stockholm så har nästan alla öppenvårdsavdelningar också möjlighet till Akuttider. Fast då får man träffa en psykolog eller kurator som kan skicka vidare till akutmottagningen på sjukhuset. Om man känner av att ens barn bara mår dåligt utan att vara ett inläggningsfall så går det ofta bra att söka på en öppenvårdsmottagning.

Mellanvården låter som det vi kallar dagvårdsavdelning. Där är man måndag till fredag 08,00-16,00. Som att gå i skolan ungefär.

På akutmottagningen så har dom möjlighet till lättare medicinsk vård som magpumpningar, sutureringar och liknande. Fast vid magpumpningar så skickar man oftast barnet vidare till barnakuten. Vid t ex paracetamolintox så har akutavdelningen möjlighet att våra någon, med hjälp av en inhyrd undersköterska från barnkliniken som sitter som vak. Men vid allvarliga förgiftningar som kräver kanske monitorering eller så läggs alltid på barnmedicin eller BIVA.

• annica26

på akutmottagning som du skrev om sist där är det akutmottagning för barnpsyk..?eller menar du den "vanliga " akuten..?...här blir det ju till den vanliga akuten som alla magpumpningar och sutureringar sköts...sedan blir dom inlagda på barnkliniken för observation om det är en intox,sedan skickar dom en konsult till oss för en bedömning.Och är det en vardag så är det dom som jobbar på Nykontakt som åker upp till barnkliniken och gör en första bedömnig,är det helg så ringer dom till oss på avdelnngen och vi ringer efter våran jourläkare..

vad jobbar du själv med..?

• notsofantastic

annica26,
    Nej det är akutmottagningen på barnpsyk som har viss kapacitet för somatisk sjukvård.

Jag är egenföretagare i en helt annan bransch. Men ändå väldigt intresserad av psykiatri.

Svar på tråden Överläkare som primärjour?