• Mirakelkaka

Ni som anvädner binda

Hej!

Jag har inte använt binda på flera år, men i går så tänkte jag testa pga av att jag hadde sådann mensverk och ville inte plugga igen med tampong. Men tycker inte ni att det känns otäckt när blodet blaskar runt mellan läpparna men känner sig ju så blöt hela tiden? Sen så tänkte sova med binda med men det blir ju så varmt och känns som om att blod fastnar mellan läpparna ? Jag kanse är knäpp, men är det inte lite otäckt med binda iaf?...

• Svar på tråden Ni som anvädner binda
  • ebben

ja,jag tycker binda är SÅÅÅ otäckt!
    o tamponger läcker ibland för mig så det blir tampong+trosskydd.
    På natten tampong+nattbinda för trygghets skull.
    Kissar alltid en eller 2 ggr /natt o byter då tampong.
    jag håller m o förstår TS!
    menskopp skulle jag aldrig prova-gillar det inte alls.

• Anonym (~*~)

KAn inte använda tampong pg av att de gör så jäkla ont!! Binda trivs jag jätte bra me, man kan ju byta ofta om de känns som de blaska mellan läpparna.....

• Mirakelkaka

Ja jag hadde haft den i 20 min och jag blöder inte mycket direkt

• Eldflamman

Jag har aldrig gillat tampong, har fått för mig att det skaver dom gånger jag försökt, så jag håller mig till bindor.
    Visst kan det kännas lite obehagligt ibland, särskilt i början när man blöder lite mer. Men har man bara hittat ett skydd som man kan "lita" på, som man vet inte läcker så kan man ju slappna av. Iallafall kan jag det

//Ulrika

• Ragnar

Jag håller med om att bindor är obehagliga. Fast jag tycker nästan att tamponger är värre. Så jag håller mig till menskoppen och tygbindor som jag, konstigt nog, tycker känns mycket torrare än engångsbindor.

• Anonym (...)

alltid använt tampong även på natten,, nästa vända så skall jag prova min nya menskopp...

• Anonym (kopp)

blandar hej villt mellan tampong o binda..men har nu också köpt en menskopp som jag ska prova nästa gång..spännande.

• Anonym

Jag säger bara tygbindor! Suger bra, läcker inte, svala, luftiga och fräscha. Kommer nog aldrig mer använda något annat om jag inte måste. Tråd om tygbindor www.familjeliv.se/Forum-5-95/m17988778.html Sen är det många som upplever att man inte blöder lika mycket med tygbindor, kanske fungerar liknande med mensvärk?

• 201201232

Jag tycker att apotekets bindor är skönare än libresse och always som jag upplever som plastiga. Men visst sjutton är bindor äckligt, använder inte ens sådana längre trots att jag har grym mensvärk som blir värre av att använda tampong eller menskopp. Tampax tamponger är smalare och längre och påverkar inte mensvärken lika mycket tycker jag.

• Bianca1

Anonym:
    "*ASG*

Bianca... jag tror inte man får PAPEGOJSJUKAN av tamponger!

Däremot kan man ju alltid få TSS... Toxic shock syndrome ...

Tack för dagens asgarv!!"

Varsågod;)
    När jag fick mens för 17 år sen stod det varningstext på Tampax askar, det man (tydligen) idag kallar "Tampongsjukan" kallades då för just Papegojsjukan. Det slog mej aldrig att kolla vad det kallas "nuförtiden". Nå, nu har jag kollat vad "dagens papegojsjuka" är och jag LOVAR: man får det INTE av tamponger *skrattar för mej själv*
    Däremot kan man få infektioner med hög feber, som om det går riktigt illa, leder till sepsis. Att man får sepsis är ovanligt. Åtminstone jag sover 10-12h/natt och skulle aldrig kunna ha en tampong över natten, dessutom blöder jag så mycket att jag skulle läcka som en såll.

• Bianca1

EDIT:
    Papaegojsjukan ger pneumoni åt mänskor, det är säkert inte trevligt, det heller;)

Svar på tråden Ni som anvädner binda