• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • jeli81

Hallå tjejer!!

Vad härligt att höra ifrån er!! Jag har ätit det sen i måndags och jag mår jättebra! Jag vet inte om man får äta nötter, men jag unnar mig lite jordnötter, ca 1dl om jag känner suget, vilket jag gjort första dagarna. Men annars fungerar det hur bra som helst!
    Jag kör väl atkins och varianten south beach som är en variant av atkins, eller samma :) Sök på den sista på nätet så hittar ni det. Vad skönt med blodsockret att det kan stabiliseras!

Jag ska gå ner i vikt inför mitt bröllop på midsommarafton och det har inte gått så bra hittills, så nu tänkte jag ta tag i det! Har en kursare till mig som också kör så jag får råd och tips av henne, mycket skönt!!

Ja jag hoppas det kommer gå bra trots att du inte får äta pasta! De här dagarna har jag ätit:
    Måndag:
    Frukost: gurka (hade inte hunnit handla :) )
    Lunch: köttfärssås med herr kuvert (skriver som det uttalas på ett ungefär :D)
    Middag: sallad gjord på salladsblad, ägg, bacon(knaperstekt) avocado och dressing till detta

Tisdag:
    Frukost: gurka, 2 ägg med kaviar
    Lunch: köttfärssås med herr kuvert
    Middag: fiskbullar med broccoli

Som mellanmål har jag druckit en drink gjord på: (räcker till 2 ggr)
    2 dl havremjölk
    2 dl youghurt vanilj ( tog lätt, man får väl vara försiktig med mjölkprodukter men dricke rmna lite så.)
    ca 50 g frysta bär (jag tog hallon)
    en klick jordnötssmör

Recept från Anna Skippers program. Jag vet inte riktigt om jag slarvar men jag hoppas inte det, pratade med min kursare idag och jag frågade om mjölkprodukter och hon sa att det var ok i mindre mängder.

• jeli81
    Ingefaera skrev 2007-03-13 21:07:40 följande:
    TS: Är havremjölk så bra att dricka? Massa kolhydrater där väl? Nötter tror jag är helt ok, det åt iaf jag massor av.
    Nja jag tror nog inte heller det är så bra, jag skrev av receptet jag hade och glöme skriva att jag kör på vanlig "blå" mjölk, vet inte om det är bättre dock :)

Jag kör nog också lite blandat av alla, men jag äter inte det som du skrev Vanessa1.

Sofia27: Nu blev jag jättenyfiken på den chokladmoussen, Kan man äta den ändå? För jag vet egentligen för lite för denna diet och vet för lite recept. Har du lust att skriva hur du gör moussen? Låter ju knaon smarrigt!!

Jag har lite problem att äta grädde och sånt i såser å så, har inpräntat att det ska vara lättproudkter och så, jättesvårt att vänja om sig :D

Gärna fler recept!! :D

Idag blir det kokt torsk med äggsås, gjord på grädde då jag inte kan göra redningen på mjöl. Och så blir det nån grönsak till.

Hur går det för er andra? Jag mår så himla bra och jag är inte alls hungrig på samma vis som förut!

Ja just ja,nötter, är det bara osaltade man får äta? Jag tycker verkligen inte alls om osaltade nötter, jag kör på jordnötter och nu har jag köpt cashemnötter och pistagenötter. Är det ok nötter att äta?

Kram på er!  
  • jeli81

Vanessa1 jag menar så klart att jag äter som du gör! Förutom att jag inte äer frukt just nu!! Ibland tycker man att man formulerar så himla bra ;)

• jeli81

Ingefaera:
    Tack så jättemycket för receptet!! Det ska jag verkligen tänka på! Ska iväg på en 50 årsfest på lördag så då skulle jag kunna göra det då!! Sötningsmedel, köper man det på en vanlig affär?

Har du några tips på hur man kan behålla vikten efter att ha kört den här dieten?  

• jeli81

Kanon, då kna jag äta mina nötter med gott samvete :D

Hur mycket är max dos att äta varje dag eller varje vecka?

• jeli81

Kanon det!! Då har jag koll på läget :D

• jeli81

Hallå tjejer!! Nu har jag varit och handlat till chokladmoussen, och jag fick för mig att det var mörk 85% choklad jag skulle ha, med sötningsmedel, men nu såg jag ju ett annat recept också så jag får köra på det den här gången och prova det andra en annan gång :D

Ikväll blir det fyllda paprikor med qornfärsfyllning, gjord som köttfärssås lite tjockare än vanlig så den inte blir så rinnig.

Har varit och handlat godis idag, inte till mig dock. Jag ska på 50 årsfest på lördag och han önskade sig euro eller nån krukblomma, så jag har växlat in euro och sen köpt en kruka. Som jord ska jag ha polly, sen blir själva blomman el som jag gör den, som en kaktus.
    Kaktusen blir gjord av en gurka som jag sticker i tandpetare i och på tandpetarna längst ut sätter jag fast geléhallon. Pengarna kommer jag lägga ovanpå "jorden" lite snyggt. Både pengar och en "blomma" :)

Kram

• jeli81
    Sofia27 skrev 2007-03-15 07:45:06 följande:
    Chokladmousse:Bryt 100 mörk choklad av så hög kvalitet som möjligt i bitar och smält den i en djup tallrik över en kastrull med kokande vatten på spisen eller försiktigt i mikron. Låt svalna lite och blanda ned två äggulor och 1 tsk pulverkaffe (och 1 msk koncentrerad apelsinjuice och 1 msk konjak) Vispa 3 dl vispgrädde lätt och vänd ner den i chokladen. Blanda varsamt. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i kylen. Om man ställer den i frysen blir det chokladglass.Jag brukar hoppa över både kaffe, apelsinjuice och konjak; det blir gott ändå. Nån enstaka gång har jag hällt i lite konjak och det blir helt klart gott som attan, men det är gott utan också
    Denna ska jag göra ikväll, den borde väl hålla sig till på lördag? Den låter sååå smarrig!! :)
  • jeli81

Ja jag brukar först förvälla dom så att dom inte är så hårda och sen har jag dom i ugnen tills de får färg. 175-200g i kanske 10-15 minuter. Om du lägger på lite ost högst upp ser du ju när den smält och fått lite färg. :)

Ett tips, skär av en liten bit på parikan längst ner så den kan stå, inte så att det blir hål. Hoppas du förstod. :)

Svar på tråden Atkins