• Dezzan

Atkins

Hejsan!
    Har precis börjat med Atkins och det är ju den absolut bästa metoden som finns för att gå ned i vikt och äta rätt framförallt.
    Har tidigare varit skeptisk, men efter att min svägerska snart gått ner 20 kg på att äta gott så har även jag börjat.

Kan inte förstå att allt folk är hjärtvättade på att äta tallriksmodellen som dessutom är framtagen i USA ( å där ser man ju hur smala och finna människorna är )
    Till och med dietister säger fel på vad näringsämnen är. Det är ju så man blir mörkrädd.

Kul att ni startat en Atkins-tråd.
    Har hållt på i lite drygt en vecka och redan gått ner 4 kg + att jag mår mkt bättre, mer energi.

Hur länge har ni hållt på?

• Dezzan

Jag har ungefär 20 kg som jag skulle vilja gå ner.
    Börjar oxå bli less på sallad, men man kan ju alltid göra en broccoligratäng nån gång om man blir less på vanlig sallad.

Jag har faktist klarat mig utan att äta varken godis, chips eller dricka. Tar Loka eller ramlösa om jag vill ha dricka.
    Den bästa säsongen börjar ju nu, då man kan ta fram grillen och grilla *mums*

Om man är sugen på chips kan man hyvla ner zucchini på en plåt och salta dom. Sen bara in i ugnen så har man chips

• Dezzan

Hm... har hamnat på nån platå, står stilla nu. Men det har jag bara gjort ett par dagar. Kroppen måste väl dra ihop sig oxå.
    Men jag har gått ihop 6 cm runt stussen!!!!
    Är inne på min 3:e vecka nu.

Kämpa på Vi klarar det här!!!

• Dezzan

Tackar tackar. Jag blandar inte dieter eftersom jag vet att denan är effektivast. Min svägerksa har gått ner drygt 20 kg sen i augusti. Hon har aldrig mått bättre.

Det jag äter är lite olika, det jag känner för. Sen är det ju viktigt i Atkins att äta sig mätt men inte proppmätt. Sen ska man äta när man känner sig hungrig. Men det vet ni ju redan. Men säger det en gång till.

Frukostarna brukar bestå av ostomelett på Gouda ost och knaperstekt bacon. Ibland bara omelett, har märkt att det är rätt så smarrigt att stoppa dit cream cheese på omeletten.

Annars till andra måltider blir det köttfärs med nån riven ost på , grönsallad, gruka, paprika, ibland lite tomater. ( Se upp för körsbärstomater, dom är sötare än vanliga tomater )
    Äter kyckling, kotletter, lax med gorgonzola och äter beasås eller aioli till det mesta. Men grönsalladen finns med i alla rätterna.

Har så dålig fantasi när det gäller matlagning, fast jag tycker det är skoj att laga mat. Det finns säkert mkt mer som man kan göra.

Nån som testat göra "chips" på zucchini? det ska visst vara smarrigt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tuffsluffsan:
    Äter man bara rätt och tar sina dagliga multivitamintablett så kan man stanna i fas 1 längre än två veckor. Men då kan det vara bra att man får i sig all näring som behövs, eftersom fas ett är ju den extrema fasen då kroppen ska ställa om sig till att förbränna fett än energi. ( kolhydrater)

Tänk varje gång ni blir sötsugen på en bulle, cola eller vad det nu kan vara. "Vill jag se ut sådär igen, och vill jag att den lagras som en bilring rung min midja " För det är det socrket gör.
    När man väl gått ner till sin idealvikt så självklart kan man ta sig nån bulle, sockerkaka eller godis bit nån gång.

LYCKA TILL ALLA!! Å kämpa på.

• Dezzan

LinaL:
    Hejsan och välkommen hit.
    Det stämmer att man ska äta vitamintillskott.
    Jag äter ett multivitamin som finns på ica.
    Vissa kan behöva äta kalcium vitaminer oxå, men det där känner man efter ett tag.

Sen är det jätteviktigt att dricka mycket vatten ( vilket jag är lite dålig på ) det hjälper att rensa ut lite.

Har inte kollat i den där kokboken. Finns det bra recept?

• Dezzan

LinaL: Bara det är ett multivitamin så spelar det nog ingen roll vilket du väljer. Tog såna där brustabletter, lila aktig burk som man kan köpa på ICA.

Du skrev att du börjar känna dig varm då du tidigare varit frusen, vissa personer alstrar värme vid fettförbränningen. Man kan även få huvudvärk, tuggummiben som jag kallar det, då benen känns som bly. Det är lite biverkningar som kan uppstå.

Jag äter beasås och aioli ( dom där vita burkarna, kalla såser ) där är det inget socker i. Man kan ju även äta ketchup ( den sockerfria ) och även Santa maria tacosås, ( fast inte så mkt det är 7 g kolhydrater )

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag verkar ha hamnat på en platå, har stått stilla nu i flera dagar. iofs ska man ju inte stilla sig blind på vågen eftersom det mesta händer ju med kroppen.
    Känner inte för att börja svulsta godis och andra godsaker, finns det ingen annan utväg, äta mer nötter eller frukt istället?

• Dezzan

Wellah: jag har kollat på Caj P:s vitlöksolja och hittar inget socker i det. Då är det ju beroende på vilka kryddor dom använt.
    Den innehåller: veg.olja, vatten, rödvinsvinäger, salt, tomatpuré, kryddor, smakförstärkare, senapspulver, jästextrakt, vitlökdpulver, surhetsreglerande medel, förtjockningsmedel, kons.medel och persilja.

Så om någon skulle upptäcka något dåligt som jag inte uppfattat så säg gärna till. Det jag kan vara skeptisk mot är jästextraktet.

Kan ju säga att jag har varit anti-atkins tidigare innan jag satte mig ner och begrunna den och fick berättat av min svägerska som nu gått ner drygt 20 kg på 7 mån.
    Jag har inte testat någon så effektiv metod tidigare. Gick ner 4 kg på 2 veckor och har aldrig mått bättre. Mer energi, gladare och allt känns så lätt!
    Tycker att du ska testa om du verkligen vill gå in för det. Det blir ju inget potatis, ris, pasta eller socker och vetemjöl. Det kan man börja ta in lite i sänder då man nått sin idealvikt.

lycka till!

• Dezzan

Wellah: Det kan ju vara så att du inte tål riktigt mjöl så bra om du fick gå på toan. Har då inte hört någon som blivit dålig i magen av att äta riktgit fett, eftersom kroppens organ består av bla. fett.
    Det är sant att det kan vara socker i kryddor, sverige är ju experter på att trycka in soscker i varenda sak dom tillverkar.

Sen ska man inte kolla sig stint på vad vågen visar heller eftersom det händer mer med kroppen än på vågen. Man ser verkligen skillnad då en person gått ner 20 kg. Visst om man räknar ihop det men det är inte så många som fixar att gå ner så mkt på den tiden med annan diet utan att halvt som halvt svälta sig själv.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    LinaL: Jag mår mkt piggar och är gladare än tidigare.
    Som jag skrev här ovanför, titta inte för mkt på vågen utan mät kroppen oxå. Armar, ben, mage, byst och stuss, där ser du resultaten!
    Lycka till!!!

• Dezzan

ÅÅH Grattis Jeli, vad kul för dig.
    Du får köra på efter graviditeten då.

Svar på tråden Atkins