Inlägg från: Ingefaera |Visa alla inlägg
  • Ingefaera

Atkins

LinaL: I den boken är dieten rätt extrem. Du kan äta köttbullar och köttfärslimpa om du vill, så länge du inte har någon slags ströbröd i den. Du kommer att gå ner ändå. Det är nettolohydraterna du ska hålla koll på, du verkar göra alldeles rätt. Visst kan du dricka cola light eller zero om du vill, men tänk på att sötningsmedlet kan bråka med ditt blodsocker.

Lycka till!

• Ingefaera

Ett tips är att investera i någon av Lauritzsons kokböcker, nästan alla de recepten är Atkinsvänliga och mycket lätta att göra. Inga konstigheter alls. Sen måste man inte vara så extremt petig som det står i Atkinsboken. Jag äter massor av grönsaker, gör ofta grönsaksgratänger, ändå ramlar kilona av mig.

• Ingefaera

Fru Wadell: Du kan köra "riktig" Atkins även med hans recept, dessutom är det lättare att variera när man känner till maten. Så länge man rör på sig så går det att äta mycket av grönsakerna också, de som är tillåtna, vilket är samma för båda metoderna.

• Ingefaera

Fru Wadell: Men gud, det där är alldeles för lite mat! Inte ens en liten liten kvinna hade gått ner i vikt på så lite näring. Den halva kycklingen kan han kombinera med en krämig coleslaw och till middag bör han kunna äta en bra bit med kött och tex broccoli och beasås till. Kaffe är inte tillräckligt för mellis, ge honom lite ost eller oliver eller något.

Stackars karl, få en truckgaffel genom foten!

• Ingefaera

Jeli81: Grattis tjejen! Härligt!

• Ingefaera

Fru Wadell: När jag gick på Atkins för ett par år seda kunde min dag se ut så här;

Frukost: Två stekta ägg och bacon

Lunch: Halv grillad kyckling med rucola och en halv avocado (ibland en hel)

Middag: Hemmagjorda färsbiffar med sparris, broccoli och beasås (ibland även smält ost på biffarna)

Till mellanmål åt jag nötter, bär eller oliver.

Så grabben kan njuuuuta! Det är det som Gi och Atkins går ut på, du ska kunna må bra på samma gång som du blir sundare. Hör av dig om du vill ha lite recepttips.

• Ingefaera

Fru Wadell: Har aldrig vägt min mat. Man måste få äta tills man blir mätt, annars kommer man bara att bli på dåligt humör eller få sug på annat. Har aldrig hört talas om att man skulle vara tvungen att väga något.

tulas: Tror inte att man får äta dem i fas ett, men är inte helt säker.

• Ingefaera

Frukosten är lite knivig, svårt att hitta något annat än ägg. Ett tips är, om man inte som jag kräver stor frukost, att äta skinka eller kalkon med grönsaker och keso till.

Ett supergott tips är auborginegratäng.

2-3 pers

2 stora aubergine
    200 g fetaost
    1,5 dl creme fraiche
    1 gul lök
    vitlök
    persilja

Skiva och grilla auberginen i ugnen i ca 20 min, 200 grader. Lägg sedan i ungsfast form. Hacka lök och vitlök och fräs tills mjukt i olivolja el. rapsolja. Koka upp creme fraiche och smula sedan ner fetaosten i detta och rör tills smält. Häll över lite persilja i lökfräset och stek med ett par sekunder. Blanda lökfräs med såsen, koka upp. Häll såsen över auberginen och ställ i ugnen i 15-20 minuter i 175 grader.

Kan ätas som den är eller med en köttbit eller kyckling till.

Smaklig spis!

• Ingefaera

Fru Wadell: Jag äter nog mestadels grönsaker. Jag hade aldrig kunnat begränsa min mat genom att väga o mäta jämt, då hade jag lika gärna kunnat gå på VV. Själv ser jag ingen direkt skillnad mellan Atkins och den gi-mat som Lauritszon snackar om i sina böcker. Dock har jag hört på andra trådar att det skulle tillåtas choklad och en hel del yogurt enligt gi, vilket jag inte riktigt kan förstå. Jag är helt fri från socker, använder inte ens sötningsmedel just nu, och skulle aldrig ens komma på tanken att stoppa i mig något choklad. Om det inte är Atkins förstås. Äter dessa trots att de inte rekomenderas för den första fasen, på mig verkar det varken göra till eller från.

Jag har fel på min sköldkörtel, vilket gör att det tar ungefär 2-3 gånger mer ansträngning och tid för mig att tappa i vikt än för de med hyfsat normal ämnesomsättning. Trots detta krymper jag i ganska raskt takt även om jag äter mycket grönsaker och inte väger min mat, Det här handlar inte om att banta, det här handlar om att ändra sina vanor och ta reda på vad som är bra för sin kropp.

• Ingefaera

weroniqqa: Grattis tjejen! Hur mår du annars, är du trött och så?

Svar på tråden Atkins