• Sascha79

Tapeter!!!!

Jag skulle behöva tips på hur man "bäst" gör med en övermålad strukturtapet.

Den kom med i köpet av lägenheten men den retar mig varje kväll och folk säger olika.

HAr du erfarenhet av att "plocka ner" dessa vackra tapeter? Vad är enklast och lättast?

• Svar på tråden Tapeter!!!!
  • solsken99

Jag tror det är vanligt att strukturtapeter är spaltbara (dvs delbara). Man drar ner det översta skiktet med själva sturkturen och kvar blir pappers-baksidan av tapeten. Sen är det bara slipa/spackla skarvarna och tapetsera om.

Jag drog ner våra stukturtapeter i vardagsrummet (40 m2) på ca fyra timmar. På vissa platser var det svårt att få ner dem och då hjälpte det att spraya lite vatten.

Det finns ju också återställar-tapet, men jag är tveksam till att det fungerar om tapeten har mycket struktur.

• Risgrynet

Jag har börjat pilla lite på en av många strukturtapeter i vårt hus. De kom liksom också med på köpet Här delar de sig fint men frågan är hur det funkar om de är målade på... Kanske går det lika bra ändå, kanske tom bättre!? Får man inte ner dem så skulle i alla fall jag lägga pengar på att ta in en fackman som bredspacklar.

• Pegus

Vi har nyligen tagit/slitit/kämpat ner våra strukturtapeter som på en del ställen släppt helt från väggen och på andra ställen splatde sig i centimeterbitar. Efter många olika varianter, skrapa, dra, fukta på olika sätt, spackla osv så köpte vi en tapetbortatgningsmaskin för 199:- på JULA. Den funkar så att den ångar bort tapeten och om man bara har tålamod så släppte det jättebra, även där vi provmålat. Men det tar tid men är å andra sidan inte särskilt ansträngande. Den vägg som vi provat olika alternativ på fick vi sätta upp återställartapet på och det funkade jättebra och var ganska enkelt men det är ganska dyrt, tapet + lim för en vägg som är 10 m2 kostade 500:-. Nu har vi börjat tapetsera och jag hoppas det blir bra för det var ett riktigt slit att få ner den gamla tapeten och få väggen slät.

Lycka till!

• vision42

Ett litet tips!

Måla alltid med en stoppgrund innan ni spacklar diret på pappret bakom strukturtapeten.

Visst kan det hålla ???? men risken är att pappret släpper när det blir fuktigt av spacklet och då har ni spacklat i onödan och får göra om det.

Lycka till!

• Bebis Anna

dra bort de som går, sedan blöter du ner tapeterna jätte mycket, och väntar en stund, sen brukar de går jätte lätt o bara skrapa bort. men spruta på med mkt vatten på. men de tar tid men vatten har vart de bästa för våran del iallafall.

• Sascha79

Tack för era svar! Har testat och dra i tapeten nu som den är. Utan att fukta eller nåt men den är stenhård och det verkar så svårt!!! F-n att de skulle måla på tapeten!

Men jag får väl betala ngn stackare som möjligtvis skulle vilja bita tag i min vackra tapet!

Kan man dra slutsatsen att det i alla fall är bäst att få bort tapeten. Istället för att brespackla?

• Sascha79

Jo förresten! När de är spaltbara, funkar det likadant med strukturtapeter som man har målat på? Eller är det bara fukta och pilla och dra och fukta och..........

• arianne03

Stoppgrund? Vad är det? Önskar jag vetat om det när jag fixade med mina tapeter - spacklade först, fick sen riva ner allt o sen spackla igen.

• mallansprallan

Vi kunde få ner våran strukturtapet väldigt enkelt (den var oxå målad på). Sen köpte vi sådan tapet som man kan sätta på väggen istället för att spackla. Det var skitsmidigt, tapetern är 1m bred så det går väldigt snabbt att sätta upp den. En vän till mig hade satt upp en sån tapet direkt på strukturen och det fungerade oxå bra. Då slipper man allt baltande med spackel och slipdamm efteråt.

Svar på tråden Tapeter!!!!