• Jaspis

Bärstol! Tips?

Om en månad blir lilleman 7 månader och min man kommer att börja vara föräldraledig 2-3 dagar/vecka. Nu när det blir vår skulle han vilja ta med vår lille kille på promenader ut i skogen och funderar därför på att köpa en bärstol och ha honom på ryggen. Någon som kan tipsa oss om någon bra modell?

Vi har både en elastisk bärsjal och en babybjörn, men det börjar bli lite svajjigt/tungt att bära i dem nu. Att bära i sjal på ryggen tror jag blir överkurs för oss...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bärstol! Tips?
  • Maria med 3

Ergo eller Patapum säger jag. En vanlig bärstol väger så pass mycket i sig självt att det blir jobbigare att bära i den än nödvändigt.
    Både Ergo och patapumen är ju selar och lätta att använda. Maken har burit båda småkillarna massor i såna bärselar.
    Jag hade haglöfs bärstol till 1:an och det var riktigt jobbigt att bära i den.

• Jaspis

Det maken funderar mycket över är hur lätt/svårt det är att ensam få upp barnet på ryggen med respektive sele/stol...

Tack för ditt svar Maria, ska googla lite på ergo och patpum. Gick de bra att ta på själv och så?

• Maria med 3

Jag har gjort så att jag satt selen så man sätter barnet på höften och sen vridit runt barnet till ryggen och satt på axelremmarna. Fungerar jättebra.
    Tar ett par gånger att få till, men barnet kan sova skönt i de bärselarna och det kan de inte i en bärstol.
    Dessutom är de billigare. *L*

• Jaspis

Tack för dina toppen svar! Hittade både ergo och patpum på en sida. Vilken av dessa tycker du är bäst till en 7 månaders på ca 10kg? (som förväntas bli ännu lite tyngre under våren/sommaren). Bra om de är någorlunda svala för både barn och bärare också kan man bära på ryggen med patpum? (hittade bilder + instruktion för ergo)

Haglöfs had fått dåligt betyg av andra också såg jag.

• Snöflingan

Jag kan tipsa om Everest bärstol som finns på Stadium. Riktigt prisvärd och mycket bra bärkomfort. Vi använder den fortfarande till vår dotter som är 2 år och 9 månader. Hon sitter bra i den fortfarande.

se test på bärstolar på www.smartson.se/test/barn/barstolar.htm

• Jullesmamma

Vi har haft Haglöfs bärstol och varit kanonnöjda!
    Använde den fram till sommaren -05 när lilleman va nästan 4 år.
    Jag tyckte han sov ganska bekvämt i den.
    Maken fixade upp honom själv men han är ju ganska "stabil"...

• Karin och Pyret

Våran son är knappt 7 mån. Vi har köpt en Vaude swing

www.getout.se/v2/index.asp

Vi har testat nån kortare tur med den. Han sitter väldigt bra i den, det är en slags nackkrage som gör att barnet inte tippar om de t ex somnar.
    En klar fördel med denna stolen är att man kan variera bärsystemet mycket så den passar på både mig och min man, det skiljer 40 cm på oss!

• Caro Lin e
    Jaspis skrev 2007-03-12 19:41:09 följande:
    Tack för dina toppen svar! Hittade både ergo och patpum på en sida. Vilken av dessa tycker du är bäst till en 7 månaders på ca 10kg? (som förväntas bli ännu lite tyngre under våren/sommaren). Bra om de är någorlunda svala för både barn och bärare också kan man bära på ryggen med patpum? (hittade bilder + instruktion för ergo)Haglöfs had fått dåligt betyg av andra också såg jag.
    Vi har inte haft Patapum, men har Ergo och är jättenöjda med det. Vet en del som har bytt ut Patapumen mot Ergo för att de tycker att Ergon är bättre för lite större barn. (Patapum finns numera i två varianter, där en är för större barn, tror för över 18 mån?) Men vilken man föredrar tror jag är en rent personlig smaksak. Har ni möjlighet att prova båda två så gör det, annars tror jag ni blir nöjda med vilken av dem som helst.
  • JennyMarie

Kan rekommendera Little life (säljs bla av mamma pappa barn i partille om du råkar bo i GBG-området). Skön att bära, och sväljer en inte oansenlig mängd packning utan att bli otymplig och tung (inte enbart för fjällvandring, utan även väldigt användbar till badstranden etc. Sväljer lätt badkläder, handdukar och picknick för hela familjen, + barnet!). Den vi har har ett variabelt bärsystem som är kanon, men det finns även billigare varianter som saknar detta. Är ju en smaksak.

Svar på tråden Bärstol! Tips?