• Jaspis

Bärstol! Tips?

Om en månad blir lilleman 7 månader och min man kommer att börja vara föräldraledig 2-3 dagar/vecka. Nu när det blir vår skulle han vilja ta med vår lille kille på promenader ut i skogen och funderar därför på att köpa en bärstol och ha honom på ryggen. Någon som kan tipsa oss om någon bra modell?

Vi har både en elastisk bärsjal och en babybjörn, men det börjar bli lite svajjigt/tungt att bära i dem nu. Att bära i sjal på ryggen tror jag blir överkurs för oss...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bärstol! Tips?
  • Jaspis

Tackar för tipsen och länken till testet!!!!

Vi googlar vidare en stund, finns ju hur många alternativ som helst (som alltid)... Är fortfarande tacksam för fler erfarenheter, positiva och negativa om era bärstolar/selar. Underbart fint väder idag. Har varit en sväng i skogen med vagnen, men man kommer ju inte fram överallt.

Från vilken ålder har ni använt era bärstolar? Är lite orolig för ryggen på min lilla kille om man börjar för tidigt med bärstol. Sitter ju inte själv än. På så vis är ju selarna bättre, men då får man ju inte med sig termosen

• AnnieSthlm

vi började med vår bärstol när dottern var 9 månader men inga långa sträckor. Hon har alltid gillat att sitta i den, och vi har gjort både korta och långa turer i den. Vi köpte en på nätet, på addnature tror jag det var. Vet inte om den finns längre men den är helt fantastisk! Bra övrigt packutrymme, solskydd, regnskydd osv. Tänk på att köpa en stol som du kan ställa på marken (och såklart hålla i under tiden). Det blir lättare att själv sätta i och ur barnet då. En del stolar kan inte stå alls utan stöd och det blir mycket klumpigare då. Lycka till! (ps dottern är snart två och älskar fortfarande att sitta i den, kommer ju upp och ser så bra!)

• Sanna73

Vi har en ergo som vi är jättenöjda med. Lätt att bära i (lär sig ganska snabbt hur få till den på ryggen). Liten och behändig att ta med. Har den ofta under vagnen eller i bilen när vi skall någon stans. Har också använt den på långa promenader och det känns knappt att man bär 10kg son på ryggen Kan rekomenderas.

• Maria med 3

JAg har både Ergo och Patapum. Jag gillar patapumen bättre, men maken bär helt i ergon. Det är helt och hållet en smaksak tycker jag.
    Lillkillen vägde drygt 10 kg redan vid 6 månader och han har suttit bra hela tiden i både Ergon och patapumen. Nu är han 1,5 år och väger drygt 12 kg.

• Indijamen

TS: Ja, man kan bära på ryggen (och magen) med Patapumen.
    Jag köpte en igår! Var helt inställd på att köpa en Ergo, mrn Patapumen satt bättre på mig. Ingen nackdel att den var billigare heller, hehe.
    Nu har vi ju inte hunnit använda den så mycket, men maken tyckte också den kändes bra. Sonen (7 mån) skrattade och tjoade i högan sky när han fick sitta på ryggen och spana (och snora i mitt hår, hmm...).
    Ska nu bara träna på att få i grabben själv när man ska ha den på ryggen. Tack för tipset, Maria med 3!

• Ragnar

Vi har provat lite olika bärstolar och kommit fram till att det inte passar oss. Tyckte att det var tungt och vingligt. Dessutom är bärstolen så stor och klumpig så det är inget man stoppar ner i skötväskan till att ha med i nödfall.
    Däremot bär vi nästan dagligen på ryggen i sjal och mei tai. Det längsta jag burit i sjalen är 6 timmar tre dagar i rad på en vandring och det var inga problem. Barnet var då nästan 10 kg.
    Fast nackdelen är som du säger att man inte får med sig matsäcken om man är själv. Fast till ergo finns det en ryggsäck som fästes på selen. Vi hade en lånad ergo med ryggsäck ett tag och den var jätte bra. Så till nästa barn kommer vi att införskaffa en sele med ryggsäck. Patapum var jag också nöjd med, fast jag vet inte om det finns ryggsäck till den.

• Indijamen

Ergo-ryggsäcken ska passa till Patapumen också och så finns det midjeväskor två storlekar också (de är ganska små).

• AnnieSthlm

skall bara tillägga att vår bärstol heter macpac, helt fantastisk. Har tagit åtta-timmars turer med Greta på ryggen och det har funkat utmärkt, hon sover gott i den också.

• anilova

Vi har en Vaude. Avråder bestämt från bärstol, det är tre gånger så tungt att bära i bärstol jämfört med att bära i en sjal eller sele som för barnet närmare kroppen. Alla de bärstolar som jag testat (Vaude, Haglöfs, nån från IKEA, Everest) har haft samma fel, nämligen att stolen lutar ut från bärarens kropp vilket gör att hävstångseffekten gör att det känns som att bära en ramryggsäck med 22 kilos packning fast man bara bär en niokilosklump. Sele och sjal gör också att det går att begränsa barnets rörelsefrihet en aning, om man upplever att man behöver det, vilket också gör att den upplevda vikten blir lägre. Ett minimikrav för att bära i bärstol är att bäraren har välutvecklad mag- och ryggmuskulatur (annars är det stor risk för ryggskott), vilket oftast exkluderar mamman (tar rätt lång tid att komma i tillräcklig form efter en förlossning), och så måste barnet ha blöja. Den där lilla stroppen som de ska hänga över skär in rätt rejält annars.

Så mitt tips är att åtminstone vara fördomsfri och testa flera olika sorters bärhjälpmedel innan man beslutar sig. Har man möjlighet att låna och testa först är det bra. Vill man testa sjalar så finns det bågot företag som hyr ut sjalar så man kan testa ett litet tag.

• Sanna73

hyrsjal.se hyr ut både sjalar och ergo för den som vill prova. Trivs man med bärdonet kan man alltid köpa ut det

• getingmidja
    Sanna73 skrev 2007-03-19 19:45:00 följande:
    hyrsjal.se hyr ut både sjalar och ergo för den som vill prova. Trivs man med bärdonet kan man alltid köpa ut det
    Ja, hyrsjal måste ju vara smart om man är osäker.
    Själv har jag beställt en Ergo som jag väntar hem nu i dagarna, är för dålig på att få till det riktigt bra på ryggen med långsjalen.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Jaspis

Tack för alla råd!

Själv tycker jag att ergon verkar toppen, men tror att maken fortfarande är mer inne på en bärstol. Tycker det verkar lite tungt med bärstolen, sen tänker jag mig att man kan använda ergon hemma när man typ städar/lagar mat och så också... Får se vad det blir till slut...

• Jaspis

Getingmidja: om vi ses på nåt "augustimamma" fika får jag kanske se ergon in action!

• getingmidja
    Jaspis skrev 2007-03-21 10:13:50 följande:
    Getingmidja: om vi ses på nåt "augustimamma" fika får jag kanske se ergon in action!
    Absolut!
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • minnapinna

Jag har en ergo som jag är jättenöjd med.

Nora 15/7 -06
  • Sanna73

Jaspis, här används ergon vid städning, matlagning den är oumbärlig nu när den väl finns Kan tillägga att min man älskar den

Svar på tråden Bärstol! Tips?