skräckslagen.. jag valde Ystad för att jag har hört så mycket bra om deras BB och det var ingen överdrift, det kan jag lova! Ystad BB liknar inte så mkt ett sjukhus, det är litet o familjärt, inte alls överfullt (i alla fall när jag var där). Varför förlossningsrummet inte var ljudisolerat vet jag inte, det är det kanske inte heller på andra ställen. Personalen var jättejättejättebra! Inget stress, inte som man hör ibland från dem som föder i Malmö/Lund.
Jag var rädd för ungefär allt det där du beskriver, att vara 'naken', att bedövningen inte tar (brukar inte göra det på mig heller), att personal bara väller in o rör mig utan mitt tillstånd o så självklart smärtan.. dessutom hatar jag allt som har med sjukhus att göra o litar inte på läkarna.
Men! Jag skrev allt det här upp på en lapp som vi tog med oss. Jag skrev bland annat att jag har inte tänkt föda barn naken o att ingen får röra mig eller göra nåt innan jag ger tillåtelse. Alla mina önskemål beaktades, faktiskt så att när vi kom in till förlossningen så satt barnmorskan med mig o gick igenom min lista punkt för punkt.
Så jag födde i mina egna kläder (hade en lång t-shirt o mjukisbyxor på mig) o när mina krystvärkar pågått en kvart föreslog bm att jag skulle ta av mig mjukisbyxorna vilket var ingen dålig idé
Smärtlindring.. jag prövade lustgas där o det funkade inte. Morfin var rena skitet. Men epiduralen var perfekt. Tänk positivt här, något funkar säkert för dig, det finns ju fler än så att välja på. Jag var rädd för att epiduralen skulle göra så att jag inte kunde stå upp/gå. Men när jag väl var där o hade värkar o var riktigt pissed off på allt så tänkte jag inte alls på om att jag ska få dropp o bli stucken i ryggen. Man ser saker ur en helt annan synvinkel när man väl är där o målet är i sikte.
Det absolut viktigaste tyckte jag - i det hela - att min man förstod hur jag kände o gjorde allt han kunde för att underlätta för mig.
Har du pratat med din man/sambo om din rädsla?
Jag har aldrig gått på några aurora-samtal för jag tyckte att det i slutändan ändå jag som ska föda barnet o deras jobb verkar ändå vara att få så många som möjligt föda vaginalt (dvs. de är partiska o förskönar därför lätt saker o ting). Men det är bara jag som tror det, det kanske inte alls är så.
Du får gärna fråga mig saker, jag svarar gärna så gott jag kan.