• skräckslagen

Fruktansvärt rädd

Jag är inte gravid än men trots min skräck har vi nu planerat att försöka få barn. Men som sagt problemet är ju att jag är så rädd.

Jag har läst förlossningsberättelser som alla andra uppfattat som otroligt positiva för att få bort skräcken men den snarare ökar. Där andra ser något positivt där ser jag något fruktansvärt. Jag får yrselattacker, mår illa, blir arg(blir det när jag blir riktigt rädd) och känner att det är ju värre än att dö än långsam smärtsam död. Jag vill så gärna ha barn och jag känner att min kropp vill det också.

Vad ska jag göra? Jag får verkligen total panik...

Finns det någon sån aurora klinik i Skåne?

Kan tilläggas att jag dessutom har vaginism vilket inte gör saken lättare, varken att tillverka eller att föda barn.

• Svar på tråden Fruktansvärt rädd
  • 123puh

prata med någon typ mvc. När jag läst dom här inläggen så förstår jag att ni blir avskräkta. Ta era sunda förnuft till fånga.Men ni vill ju få att på förlossningen tar dom all er värdighet och så är det inte. Dom har survat mig med massor tills utdrivnigsskedet då alla var koncentreade på mig och babyn så allt gick så smidigt som möjligt. Lycka till...

• ominte

Nej det tror inte jag heller är något problem! Vad skönt att du fick prata med henne, det kan ju vara en fördel att känna till sånt där innan!

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 17:14:55 följande:
    Nej det tror inte jag heller är något problem! Vad skönt att du fick prata med henne, det kan ju vara en fördel att känna till sånt där innan!
    hur vågade du ens bli gravid då`? nåt tips du vill dela med dig av ?
    maskrosbarn
  • ominte

Hehe, ja du det kan man undra Har inga tips tyvärr, det enda jag vet är att jag är villig att jobba bort rädslan. Har läst massor av böcker för att sätta mig in i hur en förlossning går till och så. Men inte ens det hjälper just nu så...

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 17:27:52 följande:
    Hehe, ja du det kan man undra Har inga tips tyvärr, det enda jag vet är att jag är villig att jobba bort rädslan. Har läst massor av böcker för att sätta mig in i hur en förlossning går till och så. Men inte ens det hjälper just nu så...
    vilken vecka är du i? men känner du att du har kontroll över rädslan el får du panikkänslor?
    maskrosbarn
  • ominte

v 23. Jag tror att jag har kontroll över rädslan - mer än tidigare ialla fall, men jag känner panik då och då över att jag inte vet hur jag ska hantera den om du förstår vad jag menar.

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 17:36:50 följande:
    v 23. Jag tror att jag har kontroll över rädslan - mer än tidigare ialla fall, men jag känner panik då och då över att jag inte vet hur jag ska hantera den om du förstår vad jag menar.
    exakt det jag e rädd för! HATAR panikrädsla..man vet ju inte art man ska ta vägen...Krypa ur sitt skinn , men hur lätt är det???
    går du och pratar med någon regelbundet?
    maskrosbarn
  • ominte

Jag går ju hos bm en gång i månaden och nämnde det när jag var i v 19 så hon tyckte jag skulle gå på förlossningsförberedande kursen som alla föräldrar erbjuds, fast de går längre fram, i v 34 nånstans. Hon tyckte jag skulle gå redan nu för att känna hur det känns och så kunde vi prata om det efteråt. Och hon skulle  ev remittera mig till kliniken för förlossningsrädda på mitt sjukhus (vet ej om det är aurora?).

Jag var på första delen (av 3) på förslossningsförberedande kursen förra veckan och det var jättejobbigt. Hon som höll i kursen var en sån bm jag inte vill ha när jag föder, barsk och sådär säker på allt hon säger och som man bara vet kommer skaka på huvet bakom ryggen på en när man säger att man har ont eller att nåt är jobbigt. Hon sa flera gånger hur viktigt det var att förstå varför bm under förlossningen ber en göra si eller så och att många som kommer in på förlossningen är inställda på att allt ska gå snett och därför går det snett osv. Och att det är bevisat att om man är mer informerad redan innan om vad som händer under en förlossning så är chansen stor att förlosssningen går snabbt och enkelt. Och så menade hon att rädsla går att vöervinna om man vet vad som händer för då spänner man sig inte utan slappnar av i bäcken och låter barnet komma ut lättare. YEAH RIGHT!
    Usch, jag var gråtfärdig under hela tiden.

Hur många har man inte hört har varit totalt missnöjda med sina förlossningar pga att de kände sig osedda och att man gjorde saker över huvet på en? Hur många har man inte hört som skrek och skrek att de hade så jävulusiskt ont men inte blev hjälpta med andning osv.

Jag ska på del 2 imorgon och då ska sambon följa med. På tisdag ska jag på återbesök hos bm och då ska bi prata mer om hur det kändes med den här kursen.

• asfaltsblomman

pasadena-ja usch det lät ju inte så skoj!! ja aruora BM skulle du behöva, man kan väl få ha med dom på förlossningen tyckte jag det var nån som sa..
    hoppas dom skyndar på med remissen, det är fan inget kul att gå runt och ha ångset..*morr*

maskrosbarn
  • Willhellmina

Hej Skräckslagen. This is my story..... Jag var, precis som du, tokrädd. I samband med att sambon äntligen övertalat mig och vi (jag...) skulle sluta med pillrena så bokade jag en tid med bm. Hon i sin tur skickade en remiss till en KLARA-bm som jag började träffa redan innan jag var gravid. Denna KLARA-bm (Karin Thulin, HBG) är en av de mest underbara människor jag någonsin träffat. Under våra träffar har jag kunnat fråga om vad som helst, gråtit och blivit tröstad och även blivit tvungen att sätta ord på vad jag är rädd för. Redan när mitt plus dök upp på stickan så bokade vi in ett snitt. Under våra långa och många samtal så har något hänt med mig och när jag var i månad 7 så avbokade vi snittet och satsade på vaginal förlossning. Och denna förlossning skulle jag inte velat vara utan för allt smör i Småland. Så häftig upplevelse! Visste inte att jag var så himla stark och kunde ha sådan kontroll på läget, bara jag litade på mig själv och min egen kropp.

Gick även på profylax-kurs, även detta på inrådan av KLARA-bm. Så när dagen D var inne så var jag förberedd på att bestiga K2 och kom ännu högre upp!!!

Låt inte din rädsla ta bort glädjen över att vänta/få barn. Det finns hjälp att få. Lycka till och massor av kramar!!!!

Svar på tråden Fruktansvärt rädd