• skräckslagen

Fruktansvärt rädd

Jag är inte gravid än men trots min skräck har vi nu planerat att försöka få barn. Men som sagt problemet är ju att jag är så rädd.

Jag har läst förlossningsberättelser som alla andra uppfattat som otroligt positiva för att få bort skräcken men den snarare ökar. Där andra ser något positivt där ser jag något fruktansvärt. Jag får yrselattacker, mår illa, blir arg(blir det när jag blir riktigt rädd) och känner att det är ju värre än att dö än långsam smärtsam död. Jag vill så gärna ha barn och jag känner att min kropp vill det också.

Vad ska jag göra? Jag får verkligen total panik...

Finns det någon sån aurora klinik i Skåne?

Kan tilläggas att jag dessutom har vaginism vilket inte gör saken lättare, varken att tillverka eller att föda barn.

• Svar på tråden Fruktansvärt rädd
  • ominte

Aboslut! Det känns inte som vi är så många som känner just den här panikkänslan? De flesta säger bara att det är normalt att vara rädd.

Vad innebär vaginism?

• asfaltsblomman

*läser och tar in*

profylaxkurs borde vara bra att gå inför både vaginal och snitt förlossning?
    e helt inne på att bli snittad men e ruskigt rädd för det oxå...

maskrosbarn
  • ominte

asfaltsblomman,
    jag var också helt inne på snitt, lååångt innan jag blev gravid men det är på nåt sätt som om det har vänt nu när jag är gravid. Jag är liksom mer nyfiken på att föda vaginalt även om jag är skräckslagen inför det. Det skulle vara så himla skönt att komma över den här känslan för det tar ju liksom över hela ens liv att ständigt tänka på hur rädd man är och hur läskigt det är.

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 16:45:24 följande:
    asfaltsblomman,jag var också helt inne på snitt, lååångt innan jag blev gravid men det är på nåt sätt som om det har vänt nu när jag är gravid. Jag är liksom mer nyfiken på att föda vaginalt även om jag är skräckslagen inför det. Det skulle vara så himla skönt att komma över den här känslan för det tar ju liksom över hela ens liv att ständigt tänka på hur rädd man är och hur läskigt det är.
    jo, men jag e skiträdd för snitt oxå..men jag e inte redo att föda vaginalt så jag ställer in mig på snitt ist för att känna mig trygg med det. har lite trauman i bagaget så det kommer ta LÅÅÅNG tid att komma över..
    maskrosbarn
  • ominte

Oj ser nu att mitt inlägg kan misstolkas. Jag menar inte att det kommer förändras för dig och att du plötsligt kommer vilja föda vaginalt. Jag menar att det blev så för mig!

• ominte

Har du barn sedan tidigare? Haft tidigare traumatiska förlossningar?

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 16:55:23 följande:
    Oj ser nu att mitt inlägg kan misstolkas. Jag menar inte att det kommer förändras för dig och att du plötsligt kommer vilja föda vaginalt. Jag menar att det blev så för mig!
    ja, men jag intog bara försvarsinställning lite granna nej, då skämt å sido, fattar!
    maskrosbarn
  • asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 16:56:15 följande:
    Har du barn sedan tidigare? Haft tidigare traumatiska förlossningar?
    nej har inga barn..bara en abort bakom mig.
    nej mina trauman består av saker jag blivit utsatt för, därav litar jag inte fullt ut på min kropp..rädd att få blackouter, psykoser osv och det känns tryggare för mig mentalt att föda med snitt. en vaginal förlossning skulle säkerligen vara mycket bätre fysiskt men nja..vill inte äventyra min mentala hälsa, behöver lugn , ro och planering.
    OJ vad jag skrev mycket om mig själv nu! HIHI
    maskrosbarn
  • ominte

Ok jag förstår. Är du gravid nu? Är det är redan klart att du ska snittas? Många frågor, du behöver inte svara om du inte vill

• asfaltsblomman
    Pasadena skrev 2007-03-18 17:05:22 följande:
    Ok jag förstår. Är du gravid nu? Är det är redan klart att du ska snittas? Många frågor, du behöver inte svara om du inte vill
    svarar gärna!
    nej,är inte gravid än, planerar nu i april att sätta igång. men tog kontakt med en BM pga att min rädsla har gjort att jag fått en mental spärr när det gäller grav och förlossning.
    hon sa att snitt säkerligen skull bli beviljat så nej, har inte fått det på papper men med min bakgrund så ser hon inga problem med att få det.
    maskrosbarn
Svar på tråden Fruktansvärt rädd