• brokig

Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?

Jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på en svensk person i min egen ålder (mellan 20 och 30) som inte kan göra sig förstådd eller förstå ordinär engelska. Jag förstår att min farmor med 6 år i grundskolan och ingen språkundervisning enbart använder svenska, men när jämnåriga befinner sig på samma nivå trots vårt moderna samhälle med enormt informationsflöde, flitigt utlandsbesökande och internationell lagstiftning.

Under min utbildning åkte vi ofta på studiebesök på olika företag. Jag tyckte alltid att det var lika pinsamt när den 30-åriga informatören/personalchefen/kvalitetssamordnaren antingen pratade bedrövlig engelska eller inte ens gav det ett försök. Jag köper faktiskt inte att man "inte vill eller vågar prata engelska". Det förväntas att man kan det.

Jag skulle uppskatta att ungefär 60% av min kommunikation/information sker på engelska.

På svenska sker surfandet på FL, kontakten med svenska företag och myndigheter, kommunikation med familj, pojkvän och mina svenskspråkiga vänner (ca 75 %), kontakter med butikspersonal och grannar (ca 90 % svenskspråkiga).

På engelska sker all min undervisning, inläsandet av all kurslitteratur som är på engelska, all kontakt med lärare, kurskamrater och annan muntlig framställning under skoltid, kontakt med icke-svensktalande grannar och vänner, det mesta av surfandet och tidningsläsandet (the Guardian) samt i stort sett all rörlig media. Jag har ingen tv utan ser vissa program på web-teve vilket främst är eurosport och sen en del dvd-film. Där brukar jag välja bort textremsor i den mån de finns (ser mycket importfilm).

Självklart kan det vara svårt att förstå engelska som talas på ett sätt man inte är van vid. En vän från Uganda får ofta upprepa sig både en och två gånger när jag inte hänger med. Om man har invandrat till Sverige och inte lärt sig engelska i hemlandet kan det självklart också vara tufft, liksom om man har något typ av språkligt/mentalt handikapp.

Tycker ni att att det är okej att inte vilja prata eller kunna prata engelska? Förväntar ni er att folk i er egen ålder kan det?

Vore jätteintressant att höra hur ni ser på saken och kanske om det spelar någon roll var man bor.

Jag bor i en storstad i Mellansverige

• Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?
  • lejoch

Det förvånar mig lata kocken, för de engelskalärarna i ryssland har oerhört höga krav på sin utbildning! De jag har träffat har pratat mycket bättre engelska än någon svensk jag har träffat.
    Men ryssland är ju stort.

• Guldbarn

Nej, jag blir inte förvånad. Alla har inte lika lätt att lära sig språk, och en del känner sig så osäkra att dom helt enkelt slutat försöka och vill inte ha med andra språk att göra, bara för att de känner sig så dåliga på det och skämms för det.
    Jag tycker inte att det är dåligt att en del inte kan engelska.

Men min erfarenhet är ändå att de flesta svenskar tycker att dom är så bra på engelska och GÄRNA pratar engelska med engelskpråkiga människor som ändå kan svenska. Bara för att visa upp att dom kan engelska. Jag kan verkligen rodna när man hör den här svengelskan som bara låter sååå hemsk i mina öron!

• lejoch

Guldbarn:
    Fast det är klart att man vill prata Engelska med Engelsmän, det är ju genom övning man lär sig bli bättre

• vagabond77

Nog är det väl så att man lär sig att behärska det man behöver i sin egen livssituation. Fattas kunskap så skaffar man det. Det gäller allt i livet, inte bara engelska språket. De personer som inte pratar så mycket engelska är nog inte värst internationella av sig, och klarar sig säkert alldeles utmärkt i affären eller läsa aftonbladet på svenska.

• lata kocken Johanna

Det är ju inte moskva det handlar om - utan längre österut. Antingen ljuger tösen om att hon undervisar eller så är kvaliteten på engelskan där mycket sämre än västerut

• Guldbarn
    lejoch skrev 2007-03-15 07:56:33 följande:
    Guldbarn: Fast det är klart att man vill prata Engelska med Engelsmän, det är ju genom övning man lär sig bli bättre
    Jo, jag vet, men engelsmännen vill ju ha övning i sin svenska när dom är i Sverige!
  • lejoch

Fast det är längre österut jag har varit, men det kan ju vara storleken på orten också. Att det är svårt att få kvalificerade engelskalärare till mindre orter.
    Och engelskaundervisningen i de allmänna skolorna är antagligen sämre (föräldrar som har råd skaffar privatkurser åt sina barn )

• Michas

Instämmer med Guldbarn.

Skulle aldrig falla mig in att tycka det var konstigt, eller som vissa verkar göra : se ned på människor bara för att de inte kan prata engelska.

Jag kan tycka att de missar en massa, men min åsikt är ju färgad av mina egna erfarenheter och känslan av att språk har gett mig så mycket. En annan person har inte nödvändigtvis intresse eller behov av att använda andra språk än svenskan.

• JsN

Jag blir inte förvånad om människor inte kan hålla ett studiebesök/föredrag på engelska. De flesta av oss jobbar inte inom internationella företag och har därför svenska som vårt fackspråk.

Bonanza skrev 2007-03-14 22:49:14 följande:
    Jag blir också helt chockerad när jämnåriga människor inte kan klara sig på engelska! Helt fascinerande. Hur lyckas man undgå att lära sig hjälplig engelska undrar jag då?
    Ja, jag blir förvånad om någon inte kan hjälpligt klara sig på engelska. Men att hjälpligt klara sig är en helt annan nivå än ens ett djupare samtal.
    brokig skrev 2007-03-14 23:04:41 följande:
    Man träffar ju normalt på det flera gånger dagligen. Utöver mitt boende, mitt umgänge och mina studier så tvingas jag ändå prata engelska flera gånger om dagen. Alltid är det någon turist som frågar efter vägen till tågstationen, undrar var man kan växla pengar eller behöver översättningshjälp.
    Gör du? Det gör inte jag! Just nu kan jag inte komma på när jag senast var i en situation då jag i mitt dagliga vanliga liv pratade engelska. (Bortsett från självvalda situationer med litteratur på engelska, samtal med engelskspråkiga vänner och surfande på engelskspråkiga sajter eller resor utomlands)
    brokig skrev 2007-03-14 23:04:41 följande:
    Jag skulle tycka att det var hemskt pinsamt att inte kunna besvara dessa enkla frågor utan istället bara gå vidare utan att ens förklara sig. Man får ju hoppas att de flesta iaf kan säga enkla ursäktande fraser som:"Unfortunately my English isn't very good" eller"I'm sorry, I don't speak English
    Nu utgår du ifrån dig själv och vad du skulle tycka var pinsamt att inte kunna. Det finns mycket saker som jag tycker är självklart att jag kan och klarar och som det utifrån mina förutsättningar skulle vara synnerligen pinsamt om jag inte kunde, huruvida andra tycker samma brister vore pinsama eller inte lämnar jag upp till dem att bedöma. Det går alldeles utmärkt att med kroppsspråk förmedla att man tyvärr inte förstår vad en människa säger.
    *hälsosamt lat*
  • AnnaKlara

Hmm. Ja, jag tycker också att det är totalförvånande! Och jag kom att tänka på en sak som är lite liknande och också så himla konstig: när svenskar (eller folk från vilket land som helst där engelska inte är modersmålet) VÄGRAR lyssna på exempelvis engelsmännen och hur de uttalar vissa ord, och istället håller kvar vid sitt gamla felaktiga uttal.

Ett exempel: en kompis uttalar breast "briist". HÖR hon inte hur alla andra uttalar ordet, eller skiter hon i det eftersom hon är så totalsäker på att HON har rätt?

Eller min pappa, som på nåt vänster fått för sig att urmånga vanliga t i engelskan uttalas som th. Jag har tillochmed sagt till honom - det går inte in.

Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?