Inlägg från: Medusa2001 |Visa alla inlägg
  • Medusa2001

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej på er!

Oj vad många bebisar som kommit!

Jag har en bild på Lily i mitt galleri, fler följer - ikväll ska vi premiärbada henne *ler*

Allt jättebra med oss. Just nu är pappan iväg och hämtar bilen som varit på service, sedan blir det en prommis i det soliga, men kyliga vårvädret.

Ser framemot en babyfika om ett par veckor!

Kramar till alla

• Medusa2001

Hej igen!

Jag mitt nöt hade ju inte ändrat i mina inställningar - nu är ni välkomna att kika på Lily (Tack Sole för tipset hur jag skulle göra).

Ha en jättefin kväll!

• Medusa2001

Sole och Soffy, lyckönskningar till er! Hoppas få se bilder på era bebisar snart med!

Allt jättebra med oss. Lily ligger och sover nu efter sitt förmiddagsbad (blev inte av igår kväll, inser att saker och ting inte kommer bli i den ordning som man tänkt sig när en bebis får bestämma rytmen så här inledningsvis *ler*).

Frill: jaaaa, jag längtar också efter att äta sånt som jag inte gjort på ett bra tag. Laxsushi är högst upp på listan (en kompis sa att jag ska ta det lite lugnt med wasabin...). Ugnsstekta rödbetor med chevré är något annat jag längtat efter.

BTW, vet inte om det var vi som var kräsna, men både jag och mannen tyckte att maten på BB var under all kritik. Smakade som hundmat typ. Urk. Skicka iväg era killar att köpa med take away till er istället. Personalen är dock jättetrevlig.
    Hela teamet som var med på min snittoperation var supergulliga!

Ha en fin helg!

• Medusa2001

Jättestort GRATTIS Swenglish och Sole!!

• Medusa2001

Stort grattis Murgrönan!

Min lilla sover sin första lur för dagen (tycker mig redan märka mat-lek-mat-sov-mönster) och jag har passat på att duscha och maila lite. Min man är på jobbet idag, så det är första dagen "ensamma". Kände lite oro över det igår, men det har gått över idag. Kan tänka mig att det även var en lindrig släng av den s k baby bluesen, ni vet, man kan lätt känna tvivel på att man verkligen fixar mammarollen utan pappa back up. Nåväl, idag är oron helt borta och vi har haft en supermysig morgon tillsammans.

Jag börjar också få tillbaka min gamla kropp, gick upp ca 12-13 kg totalt och vägde 66kg när jag åkte in förra fredagen, nu väger jag 57,5kg och ser att min midja börjar hitta tillbaka *ler* Har dock inte provat mina favoritjeans än, ska ta det lugnt med jeans till ärret läkt ordentligt (det ser jättefint ut, men får nog vänta några veckor till).

Önskar alla en jättefin dag! Och lycka till alla ni som går i väntans tider - snart smäller det till!

• Medusa2001

Grattis Emma och Soffy!!!

Idag är vår lilla tjej 2 veckor och hon ligger och sover lite på golvet bredvid mig. Den s k paketperioden som Anna W skriver om i Barnaboken verkar vara över, Lily är inte längre nöjd enbart med mat och sömn, utan vill bli underhålen och vara delaktig i vardagen här hemma.

Hon äter jättemycket, men igår kväll var det lite tjoande och skrikande och ett "evigt" ätande, men hon verkade inte bli mätt ändå. Samlade upp det sympatiläckande bröstets mjölk och extramatade henne med mjölken när mina bröst var tömda. Det funkade. Men oj vad det skär i hjärtat när hon skriker och ser olycklig ut, här kan vi prata om en känsla av maktlöshet...och då har Lily skrikit väldigt lite (säg, sammanlagt 6-7 minuter under 2 veckors tid).

Den första tiden var hon vaken och åt och myste med oss mellan ca 20-23 och åt en gång vid halvfyra på natten, men nu vill hon äta minst 2-3 gånger per natt. Hon ligger mellan oss i sängen än så länge, på ett täcke som vi vikt dubbelt och med filtar över sig. Någon vars bebis redan sover i egen säng?

Angående bajseriet - jo då, det bajsas mycket och både jag och mannen har blivit nedbajsade av en senapsgul stråle i samband med blöjbyte. "Intressant" upplevelse s a s. Det var bara att slita av sig kläderna och hoppa i duschen. Jag skrattade så mycket att jag trodde att operationsärret skulle gå upp.

Mannen jobbar extra som personlig assistent ikväll och jag är hemma med lillprutten. Hoppas inte på repris av gårdagens tjoande (det är enklare att hantera barnskrik om man ialla fall är två), utan att mjölkproduktionen ökat och min lilla älskling blir mätt och nöjd.

Hoppas på sol och värme imorgon - behöver shoppa en snygg vårjacka också. Vi får köra en brunch/frukost på något hotell el dyl framöver, någonstans där det finns gott om utrymme för bebisar, barnvagnar och hungriga mammor *ler*

• Medusa2001

Lycka till Zul - och även ni andra som kanske, kanske är på gång redan ikväll!

Vi tog en kort prommis när Lily var en vecka gammal, hade nog tänkt gå ut lite tidigare än så, men vädret förra veckan var ju så där lagom. Rätt skönt att bara få landa hemma och vänja sig vid att ha en liten, liten människa boendes hos oss. Blev ingen sväng på söder idag, som tänkt, men hoppas på sol och värme imorgon. Det lockar inte att amma uteomhus ännu och jag vill helst att hon är mätt och sover när vi ska ut och prommenixa.

Sofffy, Sole, lyxigt med vackra briljantsmycken! Än har jag inte fått något av min man, men jag påminner honom gärna om det *ler*

Lily hade en kort stund med högljutt missnöje igår kväll, men somnade på mitt bröst liggandes som ett marsvin och sedan var det en glad och nöjd liten tjej resten av kvällen/natten. Hon äter ungefär var 3:e-4:e timme dygnet runt.
    Funderar på att sakteligen vänja henne vid att sova i egen säng, men kanske först om ett par dagar eller så. Det är ju väldigt behändigt att ha henne hos oss i sängen när man nattammar....och väldigt mysigt också förstås. Hon är så underbar att jag kan få tårar i ögonen när våra ögon möts, ja herregud, vad blödig och mammig jag blivit *skrattar*

Maken lagar mat för fullt just nu,, samt muffins, då våra sista gick åt när vi fick besök tidigare i dag. Ingen, förutom mina föräldrar, har tagit med fika och bullar när de kommit på besök, så det är väl tur att vi bunkrat upp innan Lily kom. Vi (Lily) har fått många fina presenter och plagg däremot, så vi klagar inte, hihi.

Ha en fin kväll!

• Medusa2001

Hej tjejer,

ja, det är svårt att känna sig jättelycklig när den lilla/lille är ledsen och skriker...vi tror oss ha kommit på hur vi ska göra när vår lilla börjar skrika på kvällarna, vilket inträffat senaste veckan drygt vid 8-tiden då hon ätit som en galning och tömt båda brösten: en av oss lägger henne mot bröstkorgen och vyssjar henne lugn, och då lugnar hon ner sig och somnar inom ett par minuter. Jag menar, jag vet att hon inte är på svältgränsen (ammar båda brösten tomma 4-5 gånger på dagen) och tror att hon egentligen är trött men vet inte hur hon ska komma till ro. Hennes kroppspråk är att smacka med munnen och suga p fingrarna, men när jag lägger henne till bröstet så blir hon frustrerad när det inte kommer någon mjölk. Ska till BVC på torsdag och höra mig för lite mer, har inte känslan av att hon har ont i magen eller så...hm..någon som har en site att rekommendera med babymagknipsmassage? Kan vara bra att vara lite påläst.

Är snabb att instämma med er alla, jättejobbiga känslor med en liten som är ledsen.
    Idag har vi varit på vårpromenad i solen, underbart. Blev en microvärmd tallrik med pasta när vi kom hem, men Lily hann vakna, fick avsluta maten med henne i knät vilket gick bra (hon såg fascinerat på mig när jag åt).

Har inte åkt vare sig bil eller buss eller t-bana ensam ännu, men tar bilen själv till bvc på torsdag. Det blir många "första gången..." den närmaste tiden.

Ser också framemot en fika snart!

• Medusa2001

Grattis Ginger och välkomna hem!

Märker ni av om den lilla får magknip när ni ätit något särskilt, typ vitlök, choklad? Jag proppade i mig choklad (över 100gr) och en halvliter glass i lördags, och det var den skrikigaste kvällen hittills. Har undvikit köpt choklad sedan dess, och ätit massor av hembakta chokladmuffins och kladdkaka istället *ler* Igår var det inget skrik alls, mycket skönt.

Cirpen - förstår vad du menar, vore jättejobbigt för alla om den lilla-e har kolik, usch, det är så man får ont i hjärtat bara av att tänka på att ens barn har ont någonstans.

Swenglish - styrkekramar till er båda, önskar att ni får all hjälp från Amningscentrum.

Soffy - håller med Swenglish, hade bett oinbjudna återkomma en annan dag. Jag håller stenhårt på att inte låta andras önskningar om att ses/se Lily gå före våra egna önskningar och Lilys behov.

Hon har sovit sig igenom flera besök och jag ser hur gärna de vill få lov att väcka henne/hålla henne, men jag vägrar - varför då liksom, det vore enbart för gästernas skull, men inte för Lilys och inte för min skull hellre (som vill ha en utvilad bebis mellan matmålen).

Ha en jättefin dag i vårsolen!

• Medusa2001

Grattis Zul! Vilken lycka *ler*

Bassekatt: lycka till med operationen idag!

Sole: kramar till dig, låter jättejobbigt för er, jag hoppas och tror att det snart löser sig.

Jag brukar samla upp mjölk under dagen och igår värmde vi upp lite och matade med flaska (efter att jag ammat tomt i båda brösten under ca 1 timmes tid, och hon var fortfarande inte nöjd). Hon sög i sig några stora flasktag och såg helt förvånad ut över att det kom "mat". Hon tystnade genast och låg nöjd på sin pappas arm innan vi gick och la oss. Nattamningarna tar ca 20-30 minuter, Lily somnar om så fort hon är tillräckligt mätt (jätteskönt för oss båda).

Var på BVC idag och hon har ökat 440gr på nio dagar (3470gr idag) och vuxit 3,5cm till 49,5cm sedan förlossningen = vi börjar med Baby Björn Bärsele idag *ler* Underbart att bli lite mer mobil och rörlig! Barnsköterskan var strålande nöjd med tilläxten, jag med.

Var på en promenad och njöt av en glass i solen. Blev uppvärmda rester från igår, så jag har också fått äta lite nyttigt också. Jag är vrålhungrig på morgnarna (måste bero på amningen..) och tar en skål med fil och musli på stående fot, innan jag (förhoppningsvis) hoppar in i duschen, därefter blir det två mackor och kaffe och DN. Än så länge är min lilla tjej en sjusovare och jag låter henne gärna sova en timme på morgonen, så hinner jag få lite egen-tid (framför allt som idag när maken jobbar hela dagen + extrapass ikväll till 22).

Ha en fin kväll!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4