Inlägg från: Medusa2001 |Visa alla inlägg
  • Medusa2001

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Önskar alla en fin lördagkväll! Hinner inte skriva just nu

Kram

• Medusa2001

Hej på er alla!

Har tagit en stund att läsa ikapp från i lördags *ler*

Allt jättebra här, Lily ligger och sover på sitt täcke i soffan. Hon är som mest lugn och harmonisk på morgnar/förmiddagar och har somnat in på egen hand de senaste dagarna. Kvällsgnället och hungerskriken har minskat betydligt, vilket är jätteskönt, men de är inte helt lugna än. Mest gnäll blir det om hon inte får en liten tupplur på kvällen, så maken brukar ta henne på promenad i vagnen mellan sju och åtta (och jag passar på att sova en timme).

Jag vill också ha någon som städar hemma hos oss *ler* Vi kommer ta den tjänsten när vi båda jobbar heltid igen. F n är det mannen som handlar, lagar mat och dammsuger och jag som tar hand om disk och tvätt samt bebisen (vilket är ett heltidsarbete inkl dygnet runt jour, ni vet).

Lily ser också ut som en pizza i ansiktet och på huvudet, plitorna dök upp för några dagar sedan. Läste att någon skrev att de är kvar tills hon är 3-4 månader....hm.

Har varit på BVC i veckan, Lily har gått upp jättemycket igen (50gr per dag) och väger 4725 gr och har vuxit till 53 cm. Idag är hon sju veckor gammal, börjar bli stora tjejen nu!

Jag funderar också på att börja ge ersättning på kvällarna. Mina bröst läcker fortfarande en del mjölk, men inte lika mycket som för ett par veckor sedan. Vill ha en back up i kylen/frysen för de mest hungriga kvällarna, men vete tusan om det kommer finnas mjölk att spara om en vecka eller två. Maken är lite tveksam till att börja med ersättning. Jag ser fördelen med att L blir ordentligt mätt på kvällarna (och inte gnäller alls förhoppningsvis) samt att hon därmed sover längre innan första nattmålet. Vi får ta en diskussion om det.

BTW, jag tar hand om alla nattbestyr med vår bebis, men mannen tar hand om blöjbyten (när han är hemma), ev nappflaskematningar med bröstmjölk samt somna-in-kvällspromenader.

BTW igen; mitt avslag slutade blöda förra veckan, och vi har haft bonussonen boende hos oss denna vecka, så inget sex ännu. Lusten och orken finns, så det blir nog lite kurrelurr i helgen *flin* Är ju snittad och har inga stygn i underlivet att "ta hänsyn till".

Picknick i Tanto lät supermysigt! Jag har haft besök av en av mina bästa kompisar (bor ej i samma stad längre) i veckan, haft det supermysigt med våra små bebisar (hon har en liten 3-månaderstjej).
    Ska hälsa på på mitt jobb nästa vecka, men har inget fast datum planerat. Vill gärna träffa er andra, om någon träff är tänkt. Vore ju skönt med en utomhusfika i vackert väder.

Ha det bra!

• Medusa2001

Halloj!

Swe och Bianca; låter underbart att få sova så många timmar i sträck!! Hur gör ni?! Matar med ersättning på kvällarna? Jag är avunds *ler* Lily äter ungefär vid 2, 5 och sedan vid 7, var efter hon brukar somna om till halvnio-nio.

Hormonrand: japp, har kvar både den över och under naveln, men räknar med att den försvinner tids nog. Vet inte vad det är för kiwihår ni nämner, men jag tror inte att jag fick något sådant hår *ler*

Angel: apropå mata med flaska: vi matade läckt bröstmjölk ur flaska ett par veckor (på kvällarna vid extremhunger), men de senaste 10 dagarna har vi sluppit då mjölken ökat. Men, när vi provade att mata ur flaska både i förrgår och igår, så skrek L bara och ville inte alls suga. Vet dock inte om det berodde på att hon inte var _så_ hungrig eller om hon bara blev förbannad.
    Vi hade inga problem med att hon inte tog flaskan i början, men nu verkar det inte vara lika populärt.
    Vill också att hon ska ta flaskan, så att vi kan börja med ersättning så småningom.

Björklöv: jobbigt och trist med bröstont, hoppas att det snart blir bra.

Sofffy: låter gott med lite vin...har inte druckit en droppe än, men känner sommarsuget efter något kallt och gott att sippa på. Är dock mer röksugen än vinsugen...

Pippi; har också fått löneförhöjning och bonus från jobbet, stor kram till min chef, han är bäst *flin* Känns bra att inte bli bortglömd när man är på mammaledighet. Ska hälsa på på jobbet nästa vecka, funderar på att köpa med fika snarare än att baka själv.

Hade en jättehärlig dag igår, bara jag och L, var ute och softade och promenerade halva dagen, bullar, glass och godis i solen. Ammade utomhus på en bänk och känner mig mycket mer bekväm och säker i utomhusamning.

Skrev jag att det blev både premiär för t-baneåkning, rulltrappeåkning och bussåkning i veckan? Gick hur bra som helst (förstås *ler*).

Ha en fin dag!

• Medusa2001

Hej hej!

Haft en jättefin dag tillsammans hela lilla familjen, just nu är pappa ute med L på kvällsprommis innan kvällen och nattningen börjar. Jag har börjat liggamma henne i sängen vid halvtio och inom en halvtimme brukar hon ha somnat in. Det funkar inte längre att lägga henne på täcke i soffan och tro att hon ska somna där...Hur gör ni andra med nattning/när bebisen "ska" sova?

Hellur: Lily sover oftast ca 2 timmar p förmiddagen och någon timme (eller t o m två) på sen eftermiddag. Om vi är ute med vagnen så blir det oftast ännu lite mer sömn.
    Märkligt nog så sover hon jättelänge i sträck dagtid om vi är utomhus, som i söndags när vi hade picknick med några kompisar, tror hon sov nästan 3,5 timmar (med kort amningspaus).

Apropå amningskläder så har jag fått ett Booblinne och en Boobklänning, samt köpt ett linne från Boob. Räcker mer än nog för mig. Kommer också köra linne-över-linne varianten som någon tipsade om.

Angående skrik och gråt, så har det minskat betydligt senaste tiden, nu är det lite gnäll i någon minut när brösten är tömda, men L verkar ha förstått att det kommer mer - om en liten stund. Så ingen ren överlevnadsångest i skriken längre.

Förresten, någon som har någon bra bok att rekommendera, som rör barns utveckling, råd och tips om skötsel, sova/somna, dyl?
    Jag har beställt "Att växa-boken" med utvecklingsstegen, men vill gärna ha tips på fler böcker. En kompis rekommenderade "Sedan du fött..", men den verkar vara slut på förlagen.

Som det ser ut nu så ses jag gärna på torsdag! Några förslag var? Gärna söder för mig. Någon som vet hur vädret blir?

Ha en fin kväll!

• Medusa2001

glömde uppdatera:

Fika torsdag
    Lillie74
    Sole
    Hellur
    Medusa

• Medusa2001

kul med nya tjejer i tråden, välkomna Karin o Jåll!

Tack ni som svarat ang läggningsrutiner och somna-själv-tips.

Ska bli kul att ses i eftermiddag, hoppas känna igen några ansikten *ler*

• Medusa2001

Kul att träffa er idag!Och vad många, underbara bebisar!

Emma: Lily äter en slurk vid 7 på morgonen och därefter "full" amning (tömmer båda brösten minst en gång, ammar t o fr under vakenperioderna som är mellan 2-3 timmar åt gången). Blir ca 4 amningsperioder per dag (förmiddag, efter lunch, sen eftermiddag, kväll) och två nattmål utöver det. Tillväxtkurvan är spikrak uppåt (från 2900gr till 4725gr vid 6,5 veckors ålder).

Hoppas vi ses igen nästa vecka, vore trevligt med en utomhuspicknick i soligt, varmt väder!

• Medusa2001

Halloj allihop!

Lillenlillen: vid nattning av Lily så går vi och lägger oss i sängen (ja, hon sover fortfarande i vår säng...någon annans bebis med? *ler*), och så liggammar jag henne tills hon somnar. Ibland tar det 30 min och ibland en och en halv timma. Brukar börja natta vid 21.30-22.00 någon gång. Vi har inte ens provat att få henne att somna själv i sängen, bör nog börja vänja henne vid det rätt snart.
    Inte populärt att lägga ned henne ensam, vare sig i säng eller i på täcket i soffan på kvällarna, då vill hon vara nära hela tiden. Pappa duger inte längre, utan hon skriker när han håller henne och tystnar bara när jag tar henne i famnen. Tror att det är övergående, men pappan är ju måttligt förtjust...

Majlinsa: jag beställde boken "Att växa och upptäcka världen" med de sju utvecklingsstegen under babyns första levnadsår. Tror att jag läste att några andra här i tråden läst den.

Swe: jag tyckte inte att det var några konstigheter med det du sa om alkoholen, låter vettigt. Finns så mycket don'ts för gravida och ammande och mammor över huvudtaget, och en hel del är BS för att skrämma oss. Har som sagt inte druckit något alls sedan i somras, men längtar efter lite bubbel.

Sole: Lily ligger mellan strl 50 och 56 just nu, men det är en hel del minikläder som vi lagt undan helt. Kompisar som inte ser henne varje dag ser att hon växer som tusan, vilket vi föräldrar inte gör på samma sätt (men märker ändå på att hon blir tyngre och längre *flin*).

Lilys hormonprickar har torkat ut och hon ser skrovlig ut i ansiktet. Vi smörjer med lite idominsalva.

Maken ska ut med sina kompisar ikväll och dricka öl, första gången han går ut sedan L föddes. Jag har laddat med godis, kexchoklad, glass och ostbågar, ingen bantning här inte, å andra sidan så väger jag 54 kg igen (min normalvikt) och har inga extra kilon längre. Magen är lite porös, men jag får väl börja träna lite istället ^flin* tråkigt...

Ha en jättefin kväll!

• Medusa2001

Halloj!

Vilken underbar dag med sol och picknick och kompisar! Behövde ladda lite sol och energi idag, Lily har väckt mig för lite "frukost" vid 07 de senaste morgnarna, sedan ligger hon och sparkar och grymtar så att jag inte kan somna om...så jag stiger upp och hon ligger kvar och somnar om *ler* Är lite tröttare än annars, men jag är på bra humör!

Skönt att höra att det är fler som har bebisen i sängen, skulle nog känna mig stressad att börja låta henne sova i egen säng (och över de förmodade protesterna som kommer medfölja någon vecka eller hur länge det tar att vänja henne). Tycker också att det är supermysigt att sova med henne.

Jag tror att jag kan hänga med på onsdag och fika med er, vore ju härligt att kunna sitta ute i det gröna.

Maken är ute på kvällspromenad med Lily och jag ska passa på att ringa några samtal och måla naglarna nu.

Ha en fin kväll!

• Medusa2001

Hej hej!

Frill: Lily bajsar också mer sällan nu, går upp till 3-4 dagar mellan gångerna, å andra sidan blir det RAKETMYCKET bajs! Skönt, för på något sätt över min egna känslan av att inte ha varit på toa på 4 dagar....jag vet att bebisar som helammar inte kan bli förstoppade i magen, men jag blir lika glad varje gång hon bajsat när det gått flera dagar *ler*

Lillen: Kul att köpa massa nya kläder som inte har med graviditet eller amning att göra! Jag började använda mina gamla jeans förra veckan = redo att köpa ny sommargarderob och nya jeans. Kan rekommendera James Jeans (finns bla på Dry Lake i Brunogallerian där vi fikade förra veckan), sitter hur snyggt som helst.

Lily väckte mig i morse vid 8 (fått sova bra hela natten, känner mig utvilad idag), jag steg upp och hon låg kvar och somnade om. Tar väl vara på den dryga timmen som jag ofta får på morgonen, tvätta håret, fixa frukost och kaffe, läsa DN, sminka mig lite...vanlig grejer som man inte kan ta för givna längre, ni vet.

Fika på Kulturhuset kl 14 ONSDAG
    Hellur
    Sole
    Karin99
    J79
    SanniXx
    Medusa
    (vilka var det mer?)

Årstaviken runt TORSDAG kl. 10:00 vid Åhlens Skanstull.
    Jåll
    Sole
    SanniXx (kanske)
    Hellur (prel.)

• Medusa2001

Halloj!

Sole, jag kommer gärna på en fika hemma hos dig när det blir dags! Vi kanske kan hjälpas åt och ta med lite olika onyttigheter och ha världens smarrigaste fikabuffé, så att du inte behöver baka och bjuda oss allihop?

Ses imorgon (såg att någon annan också frågade om var på Kulturhuset, är det fiket högst upp, Panorama, vi ses på?)

Ha en fin kväll

• Medusa2001

Hej,

tack för en trevlig fikadate igår! Vi tog oss hem innan det korkade ihop med folk på t-banan (tar ogärna bilen in till city...).

Har varit på söder och lunchat med några kompisar idag, god indisk mat och cookies på fik efteråt. Började regna när vi skulle bege oss vidare, typiskt att regnskyddet var kvar hemma.

Hellur: jag liggammar också vid nattning, funkar jättebra - och mysigt är det.

Dock har min lilla börjat piggna till efter nattamningarna, inte så kul att vara vaken en timme åt gången ett par gånger per natt. Känner mig rejält trött och letar mörka ringar under ögonen på morgnarna. Hoppas att det är övergående, tidigare har hon somnat om efter en rejäl slurk på ena bröstet, men nu vill hon äta på andra bröstet med och viftar och sparkar runt i sängen efteråt...Zzz..zzz.

Har inga tips på gördel, såg att Twilfit hade några gördeltrosor för ett tag sedan, vet dock ej hur de sitter på.

Nu är mannen ute och kvällspromenerar med Lily, ska passa på att sova en halvtimme innan de kommer tillbaka.

Ha fin kväll!

• Medusa2001

Krya på er, ni som är sjuka och hängiga!

Själva har vi haft en jättefin dag, var på bvc och träffade mammagruppen där - trevliga tjejer och ursöta bebisar - Lily är yngst med sina 9 veckor, äldsta bebisen var 5 månader.

Vi behöver också fixa en mörkläggningsgardin, när det ljusnar så tar det såååå mycket längre tid för L att somna om, vilket förstås drabbar mig med...i natt var det ok dock, hon slocknade efter nattslurken vid ett-tiden, men knorrade runt vid fyra-målet. Funderar verkligen på att ge ersättning (efter amningen) på kvällarna, mest för min egen bekvämlighetsskull att få sova längre och kanske bara behöva amma en gång per natt. Å andra sidan så vet jag inte om det är det bästa för Lily..dilemma. Avvaktar och ser om "det går över", alltså att hon själv hoppar över ett mål.

Mannen och bonusbarnet är ute på prommis med L nu, jag ska förbereda vår myskväll och duka fram lite gott. Har satt på en "gammal" cd med klubbmusik, det börjar rycka i dansbenet *flin*

Hänger ev. med på tisdag, har en kompis som jag prellat lunch med då.

• Medusa2001

Hej hej!

Ni som ger ersättning; hörde att det är bra om bebisen bajsar varje dag då, gör era det? Min lilla tjej helammas f n och bajsar var 3:e dag ungefär, hon är pigg och glad och hungrig, så jag är inte orolig för att det går några dagar emellan - men jag vill inte oroa mig för att hon blir förstoppad om/när vi börjar ge ersättning på kvällarna.

En fråga till ang ersättning: någon som rekommenderar Baby semp framför NAN 1 eller vice versa?

Idag har det varit full fart hela dagen, åkte till söder och fikade på Rival med några kompisar. Senare var vi på kalas (min mans f d frus yngsta son, supertrevligt, det funkar jättebra att träffa makens f d svärfamilj *ler* och extra kul tycker de att det är när vi har fått ett gemensamt barn). För första gången var Lily vaken och väldigt social på bortaplan. Hon charmade alla med sina leenden och småljud. I vanliga fall gillar hon inte att bli nedlagd på rygg, om hon inte är jättetrött, men idag (efter att jag ammat och hon var nöjd och mätt) så var hon jätteglad och leksugen. Märker att hon blir mer extrovert och nyfiken på världen!

Lily har inte haft några skrikattacker - so far, och jag hoppas att vi slipper dem. Hon tjoar ibland bara, nästan enbart kvällstid när hon är hungrig (efter att ha tömt brösten). Övertröttheten elimineras i o m rutinen med kvällspromenad, då hon får en timmes sömn innan kvällen börjar.

I natt sov hon bra, vaknade vid halvtre och sedan vid kvart över sex, vi somnade om båda två inom någon halvtimme efter resp nattmål. Känner mig utvilad och hoppfull ;)

Jag har fått en sträckning i ryggen på höger sida (snedvridna rörelser med bebis på armen, ni vet..). Någon som har en vettig kiropraktor eller naprapat att tipsa om?

Nu är killarna ute på kvällspromenad och jag sitter med hårinpcakning och tar det lugnt. Ska börja fixa mat när det kommer hem.

Ha en fin lördagkväll!

• Medusa2001

Kram till dig Sole, låter inte kul med ryggskott som "hotar" er resa! Hoppas att det snart går över.

• Medusa2001

Halloj!

Igår var vi på ytterligare ett barnkalas och Lily blev ideligen störd och stressad av några glada, men skrikande 4-åringar. Många nya ansikten och intryck för henne i helgen...på kvällen hade hon en skrik/gråtattack och skakade i hela kroppen när hon snyftade och tårarna rann. Skar i hjärtat. Efter någon halvtimme lugnade hon sig tillräckligt för att kunna liggammas och nattas.
    Hon slockande på 20 minuter vid 21.30 och sov till 01 för första nattmålet.

Idag har vi tagit väldigt lugnt och vi har varit hemma och myst mest. Hon sov i bilen och i vagnen med maken, då jag var iväg på en behandling för permanent borttagning av hår under armarna (det funkar och värt varenda krona, påbörjade den första av fyra behandlingar förra sommaren, men fick avbryta då jag blev gravid).

Ang standardmetoden så följer vi inte den, men amning och sovtider på dagarna infaller ungefär med de intervaller som hon rekommenderar. Lily har en längre sovperiod på förmiddagarna, en kortare på eftermiddagen och en timmes sömn på kvällspromenaden. Amma får hon göra så ofta hon vill.

Ses ev imorgon, jag möter upp utanför Åhlens i så fall.

Ha en fin kväll!

• Medusa2001

Hoppas ni hade en trevlig fika idag i vanlig ordning!

Vi höll oss i hemmatrakterna och gick på prommis och har mest slappat och myst hela dagen. Lily har varit på strålande humör hela dagen. PÅ efermiddagen tog vi en gemensam tupplur i soffan, skönt.

Natten var OK, men hon vaknade vid 00.30, 03.30, 05.30 och sedan igen vid 07.30...oj vad trött jag var då..hon somnade om, men jag steg upp och tog en dusch och åt frulle i lugn och ro.

Imorgon ska vi på tvåmånaderskontroll och läkarundersökning, ska bli intressant att se hur mycket hon gått upp i vikt, jag gissar på 5.7kg - minst.

Jag ger AD-dropparna efter morgonmålet, kanske missar någon gång i veckan, men på det stora hela så får hon vitaminer varje dag.
    Idag har jag även provgett henne en sked med ersättning, BVC.damen sa att jag kunde ge en sked för att se om hon reagerade negativt eller om det funkar bra för magen. Inga konstiga reaktioner, utan som sagt en väldigt glad och nöjd tjej hela dagen. Ska provge några skedar imorgon igen, så vet vi att det funkar när vi väl bestämmer oss för att ge ett ersättningsmål i framtiden.

Ha det bra!

• Medusa2001

halloj!

Karin: Lily bajsade flera gånger om dagen den första tiden, men numera är det ungefär var tredje dag. Då kommer det mycket bajs...hon har inte ont eller verkar ha obehag av att bajsa så sällan, och som sagt, jag helammar fortfarande så det finns ingen egentlig risk för förstoppning eller dyl.

Sole: låter underbart att vara i Barcelona, även om lillpysen är missnöjd emellanåt och att du bränt dig. Hade gärna bytt med dig *ler* Vi kanske åker dit senare i höst.

Bassekatt: blir jättesugen på att komma på dopet och smarra på alla bakverk *flin* SKa kanske ta mig tid att baka lite för egen del, vi har i princip tömt frysen på kakor och muffins nu...mamma kommer och hälsar på i helgen (maken ska till Värmland på fiskesemester med några kompisar), så vi kanske kan hjälpas åt, mamma och jag *skrattar*

Vi har också varit på BVC idag, L har gått upp till 5715gr och vuxit till 57 cm, värsta stora damen! Har shoppat lite nya kläder strl 56. Ni andra, tvättar ni också alltid kläderna (även kläder till er själva) innan ni använder dem? Det gör jag - alltid.

Ha en jättefin kväll!

• Medusa2001

Halloj!

har inte skrivit på ett tag, måste läsa i fatt!!
    Hoppas allt är bra med er och bebisarna, med mig och Lily är allt jättebra. Hon är nu 10,5 veckor och det händer jättemycket utvecklingsmässigt, underbart att se och dela.

skriver mer imorgon!

kram

• Medusa2001

Hej tjejer!

Hoppas allt är bra med er och bebisarna - det skrivs så aktivt i den här tråden att jag inte längre hinner hänga med riktigt.

Vill bara säga att allt är jättebra med mig och Lily, vi njuter av sköna, lata sommardagar tillsammans med varandra och med vänner.

Ha det fortsatt skönt i värmen!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4