Inlägg från: Medusa2001 |Visa alla inlägg
  • Medusa2001

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Grattis Bianca och pippilotta!!!! och lycka till björklöv!

hade tänkt fika på söder med några kompisar idag, men lily var hungrig och åt i tre timmar, hon ville inte ner i vagnen utan högljudda protester...kändes inte värt det att åka iväg om hon skulle skrika och gråta, så vi stannade hemma...
    hur gör ni andra inför att gå hemifrån när bebisen gråter, och ni vet att hon, han ätit? bara jag som fegar lite?

swe, skönt att du fått bra hjälp på amningscentrum och heja bebisen som tar rätt sugtag!

allt väl med oss, dock verkar lily omättlig ibland, lätt att få en känsla av otillräcklighet när mjölken inte verkar räcka till. sparar varje droppe i kylskåpet, då det är främst på kvällarna som hungern är som störst. hoppas det tillgången reglerar sig asap. Vill inte gnälla över det, några av er andra har betydligt större skäl att vara ledsna över - men tjejer, stolta och vackra nyblivna mammor: vi är rookies och det kommer bara bli bättre med tiden.

kramar

• Medusa2001

halloj!

Tack Vivs, Lillie och flera för rådet att våga bege mig iväg även om Lily skriker just när jag lägger ner henne i ligginsatsen. Igår åkte vi till söder, dock var mannen med då och vi åkte bil, så självklart var det inga problem med missnöjesskrikande då (händer det bara när jag är själv med bebisen?!). Njöt av solen och fikade med några kompisar, ammade även utomhus och det gick hur bra som helst.

Stort grattis alla ni som kommit hem med era bebisar! Och lycka till Hellur imorgon!

Ginger: vilken hemsk upplevelse för er, så glad att det gick bra trots det. Fy fy vad jobbigt.

Sole: du har mina fulla sympatier för att du funderar på att ge upp amningen, det verkar ta otroligt mycket kraft från dig, önskar att matningen ska vara en trevlig stund både för dig och lillen och inte ett kämpande.

Pippil8: jag blödde mest den första veckan, men nu blir det mindre och mindre för varje dag, behöver inte använda bindor längre utan klarar mig med trosskydd.
    Vad gäller amningen, så äter Lily först "ur" det ena bröstet, tar ca 20 min, och sedan går vi över till bröst nr 2. Amningen tar oftast 40-60 min per gång dagtid (på nätterna äter hon en snabbgång ur varje bröst påca 20-30 min totalt), med mys och "prat" och blöjbyte emellan amningarna tar det ca 1,5-2 timmar innan hon slocknar och sover ungefär lika länge.

Idag har jag provlagt henne i babysittern och kors i taket - hon har somnat (har iof ammat henne i dryga timmen innan...). Skönt med lite paus under babysömnen faktiskt. Blir väldigt intensivt babyumgänge de dagar mannen är på jobbet.
    Jag bär henne även i bärselen ett par gånger per dag (vänjer både henne och mig vid selen så här i början), det funkar jättebra. Hon har skrikit ett par gånger innan jag satt henne i selen, men sedan tystnar hon och har även somnat flera gånger.

Är gärna med och fikar/lunchar efter påsk!

Ha det jättebra!

• Medusa2001

Hej igen,

jag glömde fråga om en sak: vi extramatar Lily med dagens ranson uppsamlad bröstmjölk på kvällarna, när hennes hunger är som störst. Ni som är bekanta med nappflaska, hur gör ni rent själva nappen på nappflaskan? Jag sköljer i varmt vatten, kokar i vatten, men tycker mig se en hinna av bröstmjölk kvar i själva nappen...luktar även lite bröstmjölk, tycker jag. Finns ju ingen diskborste som passar precis...

• Medusa2001

Kramar till Hellur på D-Day! Ser framemot bilder när ni är hemma igen!

Grattis i efterskott på din födelsedag, Bianca!

Tack Swe och Bassekatt för nappflasketips, har gjort fel som sköljt i varmvatten först ist för kallvatten..ska köpa några nya flaskor. Och köpa den där lilla diskborsten från Barnens Hus (var ligger det?).

Allt frid och fröjd hos oss, Lily har ett strålande humör men tjoar och skriker av otålighet när kvällshungern sätter in vid 19-20-tiden på kvällarna. Skönt att vi fattat att vi ska samla bröstmjölk under dagen att mata henne med när brösten är tömda. Hade varit otroligt frustrerande att ha en olycklig, hungrig bebis varje kväll.

På nätterna så fattar hon att det är natt och har inte skrikit en enda gång - so far. Låter era bebisar också på nätterna, jag menar, en massa grymtande ljud, knorrande, trivselljud, stånkande? Låter väldigt sött, även om det påverkar vår nattsömn.

Zul: jag försöker ta igen någon timmes sömn varannan dag ialla fall, när Lily sover eftermiddagspasset. Ofta går vi och lägger oss vid elvatiden och ligger till sängs till 7.30-8.30 med ett matpass vid halvtvå, fyra och vid sjutiden. Om jag får sova minst 7 t per natt, så klarar jag mig fint, men blir det långa matpass, så behöver jag en siesta på dagen.

Mannen jobbar hemifrån idag, det är stor skillnad på att vara två jmf med att vara helt ensam. Har fixat brunch, hunnit måla naglarna och plockat ögonbrynen *ler* Har gått ner nästan alla kilon (har ca 2 kvar), men magen är fortfarande svullen och lite öm. Siktar på att gå ner de sista kilona efter påsk.

Cirpen: hur läker ditt snittärr? Mitt ärr ser finfint ut såhär 3,5 v efter operation, men jag känner att det blir lätt irriterat om jag har någon kant som skaver emot ärret. Längtar sjukt efter att använda jeans igen. Blir mest Boobkjol och ett par sköna mammabyxor fortfarande...är så less på de plaggen. Urk.

Ha en jättefin dag!

• Medusa2001

Grattis Björklöv, äntligen! *ler* Skönt att allt gått bra även om det blev lite operation på slutet, och skönt att amningen har kommit igång för er!

Pippil8: vi kommer ha någon form av namngivningsceremoni längre fram (förslagsvis i Thailand med våra vänner). Varken jag eller min man är mot religion eller så, men kyrkdop är inte vår grej (gifte oss även borgerligt).

Cirpen: jag kör också efter Annas W standardmodell (något modifierad och anpassad för just oss dock) och ger mat/ammar så snart hon visar tecken på hunger. Ibland tar det flera timmar innan hon är mätt på kvällarna.
    Jag tror inte att det går att skämma bort så små barn som vi har, utan det är bara att ösa mat, värme, närhet och kärlek utan stopp.

En grej som jag funderar på är hur vi ska göra för att undvika att bli "vandrande sängar" åt Lily? Ibland på kvällarna, när hon har ätit mycket men fortfarande är hungrig, så lägger jag/mannen henne på bröstet och vyssjar till ro och det händer ofta att hon somnar. Ibland funkar det att lägga ner henne på egen sovplats, men lika ofta vaknar hon och skriker till. Efter ibland flera timmars hungergnäll är det en befrielse att få henne att sova på mitt bröst (alltså inte vid tutten, utan på bröstkorgen), men finns det risk att vi vänjer henne vid att somna så nära på en?

Hur gör ni andra när ni vill att den lill* ska sova (när man vet att han/hon borde vara redo för en siesta)? Lägga ner lily i sin egen säng innan hon har somnat, har inte lyckats hittills...förutom någon enstaka gång.

Kram

• Medusa2001

Halloj!

Hoppas ni haft det fint i påsk! Vi har träffat kompisar, picknickat, grillat, ätit massor med choklad och marsipan och softat i soffan.

Jag svettas inte vad jag märkt på nätterna, men sparkar gärna av mig täcket när jag ammar på natten (blir hett att ha en liten bebis i famnen). Lily har börjat äta tätare igen, ungefär 2,5 timmar mellan amningstillfällena. Skönt att det blir rätt korta matpass (ca 15-25 min), annars hade jag varit ett vrak på nätterna.

Angelicious: känner igen ilskna skrik, fäkta med armarna och släppa bröstet (då har hon ätit i drygt en timme och borde inte vara tokhungrig längre). Ibland suger hon jättehårt på bröstet, nästan maniskt, och blir frustrerad när det inte kommer jättemycket mjölk längre.
    Oftast hjälper det att jag går ett varv hemma och lugnar henne och sedan lägger henne mot bröstkorgen och får henne att somna in.

Någon mer som upplever att den lill* får vacuum när h*n suger på bröstet? Lily får det ibland och bir arg (gör nog lite ont i den lilla munnen) och börjar skrika (se svar ovan).

Vi var iväg både i fredags, lördags och söndags, vilket gjorde att rutinerna ruckades lite, framför allt att matstunderna blev betydligt kortare än vad de brukar bli (ni vet, när man är ute p picknick eller hemma hos någon, så blir det inte amning i en timme precis, snarare 10-20 min för att stilla den värsta hungern). Tyckte oss märka att det påverkade Lily rätt mycket, hon var skrikig och hungrig och lite ur lag samtliga kvällar.
    I söndags var hon vaken från att vi kom hem vid 16-tiden till nästan 22.30 - utan sovpaus emellan. Hon höll på att falla i sömn ett par gånger, men verkade inte kunna komma till ro utan vaknade upp igen. Blev rätt ansträngande att ha en liten övertrött och skrikig bebis som var vaken i över 6 timmar i sträck, men vi förstod att det berodde på störda matrutiner.
    Så igår var vi hemma och myste hela dagen och lät henne sova när hon ville och äta så länge hon ville, vilket resulterade i en nöjd och glad bebis som sov flera gånger under dagen och somnade in för natten vid 21.30.

Oj vad långt mitt inlägg blev *ler*

Hade varit jättekul att ses på fredag, men Hagaparken känns lite för långt borta (bor söder om söder) och jag vill inte rucka på mattiderna denna vecka, utan få lillprutten att "veta" att det finns mat i överflöd och alltid när hon är hungrig. Nästa gång hoppas jag kunna träffas!

Ha en fin dag!

• Medusa2001

Halloj!

Murgrönan: nej, jag har inte heller åkt med vagn och bebis i rulltrappa än...letar mig fram till hissarna istället, men inom kort så...

Vi badade Lily idag, blir ungefär ett par gånger i veckan, men vi duschar henne varje dag (maken håller i henne med fasta händer och jag duschar av henne med temp.vatten och lite Barnängens). Vi använder olja i badet, håret ser lite flottigt ut första dagen, men försvinner sedan.

Jag vill också gärna ha tips på latexnapparna! Något särskilt märke, inköpsställe?

Var på BVC idag, Lily har gått upp 700gr på 13 dagar och väger 4170gr - inte konstigt att hennes viktkurva är spikrak uppåt med tanke på all mat hon sätter i sig. Hennes kvällsaptit är enorm. Sköterskan på BVC sa att mjölkproduktionen oftast är något lägre på kvällarna, samtidigt som bebisen oftast har störst aptit/hunger då (snacka om mismatch...), därav det väldigt vanliga "kvällsgnället". Senaste 4-5 nätterna vill hon äta jätteofta, blir amning ugnefär varannan timme jmf med _en_ gång per natt första två veckorna....BVC-sköterskan sa att det är vanligt att de vill äta ännu mer vid en månads ålder, men att det ofta går över efter någon vecka. Håller tummarna för det, blir jäkligt jobbigt att amma vid 00, 02, 04, 06 och sedan vid 08...att vänja vid napp (latexnapp) låter guld värt *ler*

Nu ska jag tömma resterna från mina påskägg, marsipan och choklad...krokant..mums.

Ha det bra!

• Medusa2001

Tack för napptipsen! Ska köpa en Esska minilatexnapp imorgon *ler*

Har haft en skön promenad i hemmatrakten, shoppat en tröja och köpte med lunch hem (maken är ute och fiskar idag). Just nu ligger Lily och sover (lyckades buffa henne till sömns i spjälsängen, oftast har vi lagt henne på ett täcke i soffan, ska försöka sluta med det så att hon vänjer sig vid sin egen säng).

Lily var också vaken väldigt långa pass förra veckan och jag frågade på BVC om det. Jag fick tipset att sätta henne i bärsele eller lägga ner i vagnen (och gå på promenad) om hon varit vaken för länge (över 3 timmar i sträck), för att på sätt hjälpa henne att komma till ro och somna. Syn- och ljudintrycken minskas på så sätt, vilket hjälper den lill* att somna.

Har även blivit lite längre mellan amningstillfällena på nätterna igen, skönt, håller tummarna att det håller i sig. Ett pass vid 1 och ett vid 4-4.30 är helt Ok, tycker jag.

Hoppas att ni har en jättefin babyträff idag! Jag hänger gärna med nästa gång!

• Medusa2001

Halloj!
    Åh vad ni skriver MYCKET!! Har inte hunnit läsa i kapp ännu.

Verkar som om flera av oss har svårt att få mjölken att räcka till på kvällarna? Ni som ger ersättning (tillfälligt just vid extremhungriga kvällar), vad använder ni för typ av ersättning? Hittills har vi gett L uppsamlad bröstmjölk på kvällarna, men det medför ibland stress att jag måste samla upp mjölk under dagen. Har fryst in en del, men inga stora mängder.

Hur är det med era bebisar angående ligga/leka själva? L är bara något intresserad av sitt babygym, hon vrider mest på huvudet och kollar in några av gosedjuren som vi lägger på filten snarare än tittar uppåt på sakerna som hänger och dinglar.

Just nu sover hon i bärselen, jag ska se om jag kan lägga ner henne och själv ta en liten siesta, är trött idag.

Kan tyvärr inte hänga med på torsdag heller, ska träffa en höggravid kollega.

Ha det bra!

• Medusa2001

Åh grattis till ståndande bröllop och dop, Angelicious! Inte långt till den 2 juni :D

Hoppas det gått bra med bröstböldoperationen, låter inget vidare..man får vara lite uppmärksam m a o, trodde också att det gjorde helvetiskt ont att få en sådan infektion, men tydligen inte alla gånger.

Har haft besök av min höggravida kompis idag, hon är beräknad till den 6 maj. Hade en mysig dag med mycket fika och prat. Lily vaknade och var riktigt social och accepterade att sitta hos min kompis ett bra tag.

Igår hade vi en av de tuffaste kvällarna hittills...Lily var vaken från halvfem och blev typ störd när hon skulle sova sin korta kvällslur vid halvsju, och kvällen blev ett elände utan ände (kändes det som). Först ammanade och umgänge i vanlig ordning, men när övertröttheten satte in så började hon skrika allt mer hysteriskt. Hon var näst intill otröstlig, vilket hon inte varit någonsin fram tills igår. Var oroliga för att hon hade magont, låt så hjärtskärande när hon skrek och hade tårar i ögonen. Tror att hon skrek nästan konstant i en timme,jättejobbigt, inte så mycket för att hon skriker egentligen, utan mer för att vi upplever känslan av otillräcklighet och maktlöshet att inte kunna lindra/veta vad som är galet.

Phu, nåväl, vid tio somnade hon och sedan var natten lugn och fin i vanlig ordning, likaså har vi haft en jättefin dag idag med mycket lek och bus och många leenden. Håller tummarna för att kvällen blir fin den med.

Förresten, första månaden bajsade Lily flera gånger per dag, men senaste veckan bajsar hon en raketbajsomgång en gång per dygn istället. Någon annan bebis som ändrat bajsbeteende?
    My God, vilken fråga va?! *ler*

Ha det bra!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4