• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej på er!

Matilda, vad menar du med segdag. Vi brukar gå upp vid tiotiden så att inte vara påklädd vid kvart i elva är vardagsmat

Idag var vi i alla fall tvugna att gå upp tidigt för att vara på "föräldragrupp" kl 10 (vi var TVÅ mammor som dök upp, kanske säger nåt om hur givande det brukar vara) och Adam är nu äntligen mätt och vägd igen: 5,77 kg och 59 cm - så ingen jättebebis för sina 12 veckor som han fyller i morgon, men ändå stadigt växande.

Promenerade hem från Gullmars och köpte sushi till lunch, men nu börjar det kännas segt här. Nackdelen med att gå upp "tidigt" utan att ha fler planer för dagen. Adam sover, så han bidrar inte till min sysselsättning. Får väl kanske fortsätta med städningen då...

• Frill

Nu har jag fördrivit lite tid med att lägga till de jag kunde i msn.

Adam brås tack och lov på mig och sover gärna på morgnarna, i alla fall efter lite matning och övertalning .

• Frill

Lillen, fy vad otäckt! Kan inte ens föreställa mig hur rädd jag skulle ha blivit. Fy att få vagnen påkörd! Hu! Tack och lov att allt gick så bra som det gick.

Swe, skönt att höra att allt såg bra ut!

Här blev det inget städat. Finns få saker som kan störa ens planering som att nån kissar på en och sen börjar skrika

• Frill

Jag fick inget beröm för mitt knip på efterkontrollen, fast jag varit duktig och knipit som sjutton.
    - Jag känner ingenting, sa min barnmorska.
    Kul.
    Som tur var kände hon sen, så jag fick godkänt ändå. Hade varit lite jobbigt annars.

• Frill

Här har vi en riktig trött-gnällis idag. Vi ska försöka ta oss ner på stan och köpa present åt en annan bebis i alla fall. Om vi hinner mellan mut-matningarna och bärandet

• Frill

Jag är en tjej på drygt 31,5 jordsnurr som faktiskt lyckades både ta mig till stan och handla present, och fika med en kompis. Adam satt i bärselen eller sov i vagnen hela tiden. Skönt! Tog Kulturhusets andra fik idag

Pippil8, hoppas det känns bättre nu. Jag jobbade ju ändå mest hemifrån, så det längtar jag inte så mycket efter, men nu börjar tröttheten komma smygande. Det hjälper inte längre att sova länge på morgnarna, jag vill sova en hel natt utan avbrott!!!

• Frill

Jag röstar för torsdag som träffdag nästa vecka. Onsdag blir familjedag här också.

På fredag ska Adam vaccineras så han kan nog vara lite gnällig efter det, stackarn. Han fyller för övrigt 12 veckor idag och har jeans på sig för första gången

Nu är han med pappa och köper thaimat till vår soff-fredag. Party party!

• Frill

Grattis Angelicious! Vilken toppenhelg att gifta sig Och vad fina ni var.

Vi var i Viksjö på grillmiddag hos E:s arberskamrater igår. Trevligt och full fart med tre(!) tvååringar som sprang runt. Tre av hans kollegor fick nämligen barn nästan samtidigt för två år sen, och i år föddes Adam och en av tvååringarnas lillasyster med två timmars mellanrum Cheferna är väl inte helt överlyckliga över att personalen är så i fas...

Idag har vi fikat på Lasse i parken med två kompisar och promenerat runt först Långholmen och sen Reimersholme. Jättemysigt, men nu krånglar ett av hjulen på vagnen så vi får försöka fixa det i morgon.

Adam rullar inte runt alls och har heller inga tänder. Men för ett par dagar sedan började han slå målmedvetet på sina leksaker i babygymmet och försöka (och ibland lycaks) ta tag i dem, så det tycker vi är fantastiskt. Häftigt hur det kan gå från en dag till en annan. Vi har dessutom sett honom ta sats och sparka på spökena i Laban-mobilen över sängen för att den ska röra på sig. Han ser ut precis som en kampsportare där han ligger och måttar med händerna innan han kickar

• Frill

E är ledig må, ti, on. Men han tänker pyssla lite hemma och jag tycker ju att det är så kul att träffa er så...

Picknick Rålis (Rålambshovsparken, vid gångbron från Fridhemsplan) tisdag 5 juni 13.00:

Lillie74
    Pippil8
    Lillenlillen
    J79
    Karin99
    Hellur
    Swe
    Sole
    Vivs
    Zul
    ABC08
    Bianca2
    Sofffy
    Ginger
    Frill

Förresten Sofffy, kul med recepthemsidan! Jag har ju en väldigt vilande matblogg som jag ska återuppta nångång när jag orkar. (broccoli2.blogspot.com om nån vill kika.)

• Frill

Murgrönan, vad lustigt. Jag som loggade in för att berätta att Adam skrattade för första gången idag
    Han låg på skötbordet och verkade lite blasé på sin humla som hänger ovanför, så jag satte extra fart på den så den både gungade och snurrade runt och han skrattade så hela magen hoppade . Flera gånger. Åh vad söta de är!

A hatar också att ligga på mage, har försökt med handduk men kanske gör fel? Ni får visa på träffen i morgon.
    Har inte märkt av platt bakhuvud, men hans babysitter är av det stadigare slaget (inte en babybjörn där man hänger i tyget) och har en liten kudde till så den kanske funkar.

Zul, har ju glömt att fråga, men gick det bra på tentan? Hoppas det.

Sole, synd att du inte kommer i morgon, men lycka till med sommarstugeletandet!

Jag var inte alls förutseende, men fick lax och potatissallad över från dagens middagsbesök så det blir min lunch i morgon.

Vet för övrigt inte ens vad det finns för dagis här i närheten.

• Frill

Halloj i värmen, vår lägenhet är också tokvarm. Trevligt med mycket ljus, men det blir som ett växthus på sommaren.

Inatt sov Adam sin första hela natt!!! Från 23 till 06.45. Han fick en kudde igår (blev nojig efter huvuddiskussionerna) och dessutom installerade vi vår mörkläggningsgardin och det verkar ha fallit väl ut Tur det, för igår låg han vaken mellan fem och halv sju, och det var lite jobbigt.

Efter picnicen i tisdags fortsatte dagen bra med lamkotlett och stor stark på uteserveringen till Årstas grekrestaurang, med sovande bebis i vagnen bredvid.

Igår var Adams farmor och farfar här lite kort och åt tårta (färdig botten, mosad banan, hallonsylt, grädde - klart!)

Och igår var vi äntligen och köpte (hutlöst dyr) trall till balkongen och la ut den. Jättefint! Dessutom fick Adam sin första doppresent i förskott (en ny Babybjörn Active bärsele, som är mycket bättre för ryggen än den som vi lånat - likadan som Zuls förresten).

Idag har jag haft invigning av den uppgraderade balkongen först med frukost, och sen med tårtfika när två kompisar kom förbi med sin lilla dotter för att låna skrivaren.
    Nu ska jag och Adam promenera iväg till Gullmars för att köpa blommor till balkonglådorna.

Kan tyvärr inte heller på måndag.

• Frill

Här händer det inte så mycket idag Bra det, då är ni förmodligen ute och njuter av sommaren.

Det blev ingen promenad för oss,utan vi tog buss fram och tillbaka från blomaffären. Det känns som det är FÖR varmt för att vara ute. Tror jag brände mig på den stunden jag fixade balkonglådorna. Men nu är det fint i alla fall.

Snart kommer E hem och då ska vi åka och köpa ny blandare till köket. Den vi har har läckt sen vi köpte den. Varning för IKEA när det gäller vattenkranar.

Förresten, ni som anlitat fönsterputsare, tar gärna emot tips! Våra fönster ser för jävliga ut, och varje gång jag försöker putsa dem blir de bara randiga och fula.

• Frill

Björklöv, aj aj, krya på dig!

Pippil8, skönt att du mår bättre nu.

Hellur, jag kan tänka mig att hänga på till Vinterviken jag med.

• Frill

Nu verkar det äntligen ha lossnat. Skönt, för det var verkligen sjukt segt.

Intressant med solskyddsinfon. Ska passa på att fråga på BVC i morgon exakt hur farligt det är med kemikalierna egentligen.

Adam ska vaccineras. Vanliga biverkningar är lättare feber, diarre, kräkningar och dålig aptit . Jag tycker redan synd om honom. Men hellre det än att han får en farlig sjukdom senare.

• Frill

Hej nu har vi varit och vaccinerat och Adam var jätteduktig och skrek bara jättelite innan han blev glad igen. Skönt! Jag var lite orolig. Nu återstår att se om han får några bieffekter, men för tillfället har han ätit rejält, skrattat i badbaljan och ligger nu iklädd blöja på en filt på golvet och kollar in sitt babygym, så det verkar inte gå någon nöd på honom.

Han fick paket från Gävle idag, av morfar och mormor i 0,25-årspresent GIF-tröja, napp och haklapp som motvikt mot pappas alla Hammarbygrejer. Ska frösöka klä honom i det tills E kommer hem för att se hur han reagerar

Frågade om solkräm, och hon sa att man aldrig rekommenderar det till bebisar, men inte pga kemikalier (finns krämer som är helt biologiskt nedbrytbara) utan för att föräldrarna inte ska luras att låta dem vara i solen. Så jag har köpt en tub, som solhypokondriker vill jag helst ha både skugga, kläder och solskyddsfaktor.

• Frill

Vivs, jag börjar tro att min mens också har kommit tillbaka. Men den är väldigt sparsam i så fall, än så länge. Men nåt syskon planeras inte det närmaste året i alla fall.

Sole, idag har A haft body och ett par tunna, vida bomullsbyxor i typ t-shirttyg och legat i vagnen med ett tunt vitt lakan över sufletten som extra solskydd.

Swe, ska man vänta så länge med pneumokock? På BVC sa hon att man i alla fall skulle se till att ta det mellan de vanliga vaccinationerna, så de inte får två sprutor tätt inpå. Så vi tänkte att han skulle få det kring 4 mån.

• Frill

Hej, hoppas ni hade trevligt idag ni som träffades! Själv fikade jag med en kompis som var hemma från Burkina Faso en sväng.

Adam hade lite feber första kvällen efter vaccinet, men annars är det svårt att säga om gnällighet, sömnighet och annat beror på värmen, vaccinet eller att han varit lite snorig.

I övrigt är jag toktrött och vansinnigt otrevlig idag. Har gnatat på min man hela dagen (utom när vi fikade ). Är det bara jag som känner att männen inte har en aning om hur det är att vara hemma ensam med barn? Och då är ändå E hemma på måndagar med oss och har haft A ensam i 9 timmar en gång.

Nu ska jag läsa ikapp de senaste dagarna och förhoppningsvis bli på bättre humör av trevliga tråden

• Frill

Swe - vi skippar rotavirusvaccinet. Fick reklam och blev mest arg över skrämselpropaganda. Men tror vi tar pneumockock vid 4 mån ändå för säkerhets skull - A har kusiner i dagisålder.

Pippil8 - ja det var första vaccineringen.

Sole - wow, vad kul! Grattis till sommarhuset. (fick inte länken att funka dock, är nog borttaget nu)Vi var en del i Brevvik utanför Norrtälje när jag var liten.

Karin - Adam är jämt smutsig under naglarna. Och har svart ludd överallt, mellan fingrar och tår, i händer och öron... Vet inte var han hittar allt.

Avis på er som har premiärbadat. Vi fixade ny blandare till köket i lördags, och sen var vi på födelsedagsfest i Gingers hus. Tokvarmt!
    Och igår promenderade vi i Årstaskogen och var på mysigt fika i i koloniföreningens lummiga trädgård, och sen bjöd vi kompisar på italiensk kycklingsallad broccoli2.blogspot.com/2005/06/italiensk-kycklingsallad.html och glass på balkongen.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4