Inlägg från: Lillenlillen |Visa alla inlägg
  • Lillenlillen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Soffy

Det var en generös kille :D Själv fick jag välja namn på dottern som lite "plåster på såren" för att jag hade mått så dåligt precis innan lillan kom. Fast jag valde förstås namn jag visste att han gillade också. Men iaf

Min sambo fyllde ju år dagen efter Inez kom och jag harfortfarande inte köpt en present till honom. Får skämmas. Han fick massa finnar i samband med förlossningen (fattar inte varför men kanske beror det på några slags hormoner i samband med att han mådde dåligt för att jag mådde dåligt??) Hur som helst, funderar på att ge honom ett djuprengörande ansiktsbehandling

• Lillenlillen
    Bianca2:

WOW, grattis Bianca, nu får vi hoppas att du slipper igångsättning då (du som var inställd på det!!)

J79:

Hoppas det går undan nu då!

Nu får alla se till att ploppa bebbar illa kvickt så de små inte missar de här fina vårdagarna!! Här har lillan fått sin första barnvagnspromenad på Kungsholmen (alltså inte första promenad, utan den första just där) och fått träffa ytterligare några fler av mammas o pappas vänner (det är horder med folk som vill se en skymt av henne )

Amningen funkar nu helt felfritt, känns fantastiskt och vi ammad epå en parkbänk i solen i Observatorielunden idag, till mammans glädje!

Ha det underbart i solen allihop! Stor kram
  • Lillenlillen

Är det alltså bara jag som inte får Medelapumpen att funka? Inte för att jag behövt pumpa men jag testade och det hände ingenting på typ fem minuter och sen kom det typ en droppe var tionde sekund. Så ska det väl inte vaaa?

• Lillenlillen

Hej allihop!

Här går det undan i tråden, märks att problemen och funderingarna är helt andra än de var för en månad sedan

Vi var på BVC idag, hade BabyBjörn-premiär i solen, vilket lillan ääälskade!. Sen åt mamman o pappan sin första mjukglass med topping i solskenet (bara en sån sak, vilken lycka!). 

Nu är Inez 18 dagar och väger precis under 4 kg (3,17 vid födseln), mäter 54,5 cm (50) och har ett huvudmått på 37 cm (34).. Hon ligger en bra bit över alla kurvor! Och med tanke på hur den här lillan loppan käkar och sover så vore det konstigt om hon inte la på sig ordentligt!!

Inte så konstigt om de får ont ibland!! Och inte bara i magen... Förstå vilken otrolig växtvärk de här små måste ha som växer så otroligt mycket i förhållande till sin lilla kropp!!

Swe: Tråkigt att höra att du har knas med amningen men skönt att ha en vän som går med till bvc!! Hoppas du får styr på amningen!!

Björklöv: Hoppas hoppas hoppas, det är på tiden att du får ut den där lilla nu!! *hejjar här på andra sidan gården*

• Lillenlillen
    Sole:

Fy fan vad jobbigt, förstår att du mår dåligt. Men du kämpar på bra, hoppas amningsscentrum ger något!!

Ni vars amning fungerar:

Hur ofta äter era små och framför allt, hur ofta på natten? Inez äter nästan exakt var tredje timme dygnet runt (nästan så man undrar vad som hänt när det gått fyra timmar!) och var fjärde timme på natten. Så beroende på när jag går och lägger mig och när jag ammar så väcker hon mig antingen en eller två gånger och så är vi vakna i max en halvtimme per gång. Men sen ibland så blir hon helt galen på natten och kan suga i över en timme. eller ja, typ äta i en halvtimme och sen vägra att jag tar bort bröstet när hon bara ligger och snuttar för sakens skull... Hon skriker så hysteriskt om jag försöker avbryta det hela så jag kan inte göra det, för Eriks skull som måste få sova innan jobbet.

HJÄLP vad jag kan sakna att sova 6-7 timmar i sträck och ändå skulle man ju inte byta bort lillan mot det för allt smör i Småland!!
  • Lillenlillen
    Frill:
    Kul att läsa hur det är hemma hos er I vår BabyBjörn står det instruktioner från 3,5 kg så då måste det ju funka att ha dem i selen från 3,5 kg i alla fall. Och den vikten är vi ju förbi... Inez är uppenbarligen en stor tjej nu, helt galet vad hon växer. Barnmorskorna på BVC bara flinar när de väger henne och trots galen viktuppgång är hon liksom inte ett dugg tjock. Jo, haha, lite dubbelhaka men det har ju de flesta?! Men att hon inte är så rund beror väl på att hon samtidigt blivit rätt mycket längre, 50 är nu en storlek på väg bort (jag trodde åtminstone hon skulle kunna ha 50-kläderna i en månad, tur vi inte köpte nåt dyrt plagg i 50!!). Verkar förresten som att er lilla Adam och Inez äter ungefär på samma sätt vad gäller tidsintervaller...

Och vad gäller att folk inte ser om man är nyförlöst så är det verkligen mitt dilemma det med. Jag tränade fem-sex gånger i veckan förut och har nu inte tittat på ett gym på tio månader!! Och så har jag ingen graviditetsvikt kvar... Såå, jag är smal, sminkad och går med barnvagn, vem ska tro att jag har gaaaalet ont av att promenera och gärna vill sitta på bussen? Sen måste folk verkligen undra när jag går som en mäla så fort det blir minsta lilla uppförsbacke eller om jag promenerat mer än 500 meter!

Sole:
    Jag hör dig verkligen. Vi är uppenbarligen ett sömnlöst sällskap numer Om man nu kan le så stort åt det. När jag inte orkar sminka mig och går förbi en spegel blir jag rädd! Är sååå blek och ser ut som en knarkare, mörk runt ögonen och fluffigt hår (vadå plattång??)

Ni som har sytt:
    Har ni extra ont efter promenader? Jag får ont längs med sidorna om underlivet efter promenader och efter amning (det senare beror ju på livmoderns sammandragning men det känns likadant som det första). Har nu varit på tre återbesök på MVC och allt såg fint ut i sömmarna men fy fan vad ont det gör ibland, medan andra dagar är totalt smärtfria.

Imorgon ska vi promenera till Hagaparkens fjärilscafé och äta våfflor, hoppas på kanonväder!

Kram på er alla. Tänker speciellt på er som kämpar med amning/matning, det borde finnas tapperhetsdiplom för sånt och i så fall hade ni fått varsitt av mig! Hjälp vad långt det här blev........
  • Lillenlillen

Såg i Bianca2:s gästbok att hon nu fått träffa sin lilla kille för första gången! Sååå, grattis till ännu en liten familj :)

• Lillenlillen

Idag har vi haft en riktig barnvagnsdag!! Jag och Inez och mina två tjejkompisar med en åttamånaders och en fyramånadersplutt promenerade till Hagaparken och fjärilshusen och åt pannkakor i solen. 30 kr tog de för två pannkakor med jordgubbssylt och grädde. Men den här mamman beställde dubbel portion för att få behålla nåt i kroppen när lillan ätit!! :D Det blev 50 kr och detta kan glatt rekommenderas för den som vill ha nåt mysigt för sig en solig dag!!

Kram på er

• Lillenlillen
    Hellur och Björklöv:

Heja HEJA HEEEEJAAA!!

Jag vet precis hur det känns, jordens största antiklimax varje dag ungefär. Det värsta tyckte jag var folk som ringde/sms:ade så gott som VARJE dag och frågade om den "inte kommit ÄNNU??" Som om det fanns något som sa att bebisen BORDE komma på BF-datumet. Så är det ju som bekant inte, även om man som förstagångsföderska är rätt naiv på den punkten och naturligtvis tror att man inte ska gå över förrän man fattar hur vanligt det är

Kram på er och heja heja heja igen!

Själv sitter jag och skriver de sista (?) tackkorten för lillans presenter och uppvaktning i samband med att hon föddes. Köpte 20 kort från början och har fått köpa till 20 till som jag nu insett inte heller kommer räcka. Måste dessutom framkalla en till bunt med bilder på henne att sätta i korten. Hon blir uppenbarligen ordentligt uppvaktad vår solstråle! Och det värsta är att jag fortfarande har över 30 släktingar som inte har träffat henne! Känns som jag kommer äta kaffebröd i ett år framöver (det känns nästan som basen i min kost redan nu!!).
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4